Overbruggingsfinanciering en banken
De coronacrisis zal naar inschatting bij veel bedrijven in de transport- en logistieke sector (forse) negatieve gevolgen hebben, op de rentabiliteit. In dit stadium is het effect op de liquiditeit nog veel belangrijker omdat dit bepaalt of je op korte termijn aan je verplichtingen kunt blijven voldoen. Maatregelen die nu genomen worden vanuit overheid en banken zijn allemaal gericht op het overeind houden van de liquiditeitspositie.
Toolkit liquiditeit
Om je bedrijf goed te kunnen besturen is het belangrijk dat je eerst goed financieel inzicht krijgt. Kortom: Welk tekort aan liquiditeiten schat je in de komende maanden te krijgen door het omzetverval dat je verwacht? Op basis hiervan kan je kijken welke maatregelen nodig zijn om door deze lastige periode heen te komen. Ook je huisbank zal om dit inzicht vragen als je een overbruggingskrediet aanvraagt. Onze servicepartner Claassen, Moolenbeek & Partners heeft een toolkit gemaakt om deze doorrekeningen te kunnen uitvoeren. Je kan deze opvragen door een mail met als omschrijving “Verzoek toolkit” te sturen naar richard.boonman@cmenp.nl.
Liquiditeitstips
Naast de overheids- en bancaire noodmaatregelen is er een aantal zaken, die je in de besturing van je eigen bedrijf kan benutten om de liquiditeit te verruimen:
- De belangrijkste factor voor een goede liquiditeit is (vanzelfsprekend) een goede rentabiliteit. Dit is een veelomvattend onderwerp, met veel mogelijk te nemen maatregelen. Stelregel: Als de winst na VpB onder de 2% van de omzet zakt, is er werk aan de winkel.
- Zorg dat je een goede voorspelling maakt van je liquiditeitenverloop. Een liquiditeitsbegroting kan hier bij helpen.
- Spreek heldere betalingscondities af: 30 dagen is een veel voorkomende standaard. Bij liquiditeitskrapte zou je snellere betaling kunnen overeenkomen in ruil voor het geven van een korting.
- Factureer snel. Dagelijkse facturering maakt dat je gemiddeld 2 weken eerder je geld binnen hebt, dan bij facturering 1 maal per maand.
- Zorg dat je een goed systeem hebt van verzending van betalingsherinneringen: Eerste herinnering, tweede herinnering en als het echt nodig is de vordering laten incasseren. In de praktijk verslapt dit bij veel bedrijven vaak, ook onder de commerciële druk om opdrachtgevers niet te willen irriteren. In deze periode van crisis speelt nog extra het effect dat veel opdrachtgevers later betalen, om zoveel mogelijk cash in hun eigen bedrijf vast te houden.
- Manage je crediteuren: Betaal ze op de laatste dag van de betaaltermijn en als je krap zit qua liquiditeiten, overleg dan tijdig met je belangrijkste leverancier(s) om tijdelijk later te mogen betalen.
- Als je zelf het initiatief neemt, heeft de leverancier hier meestal geen problemen mee. Voor de betaling van brandstoffen en personeel (de grootste kostenposten van een transportbedrijf) kan helaas in de praktijk de betaaltermijn niet verlengd worden.
- Past je financiering bij de behoefte aan liquiditeit? Denk bijvoorbeeld aan bankfinanciering of factoring, maar ook aan herfinanciering van ouder transportmaterieel. Vraag opschorting van (rente en ) aflossing op leningen en leasetermijnen aan bij je financiers.
- Betaal investeringen niet uit je rekening courant. Als er genoeg saldo op je rekening courant is, lijkt het handig een investering hieruit te betalen. Dit is natuurlijk prima als er meer dan voldoende liquiditeit is, maar besef dat het geld dat je hiervoor gebruikt vast zit.
Overzicht van de maatregelen van de banken
Dit overzicht geeft inzicht in de manier waarop banken ondernemers kunnen helpen tijdens de coronacrisis.
Nieuwe kredietverlening
De banken concentreren zich momenteel op hun bestaande klanten en behandelen op dit moment geen aanvragen van nieuwe klanten of zijn daar op z’n minst zeer terughoudend in. Het heeft dus weinig zin om met een andere bank dan de huisbank in gesprek te gaan.
Banken geven bedrijven extra lucht: half jaar uitstel van aflossingen
Bedrijven kunnen zes maanden uitstel van aflossing en soms ook rente krijgen op hun lopende leningen. Hiertoe hebben ABN AMRO, BNG Bank, Deutsche Bank, ING, Rabobank, de Volksbank en Triodos Bank besloten. Voor het tijdelijk stopzetten van aflossingen op bancaire kredieten verschillen de banken in gestelde criteria en aanpak. Zie hiervoor de links van de grootbanken ABN-Amro, ING en Rabobank . Aanvullend op deze uitstel regeling hebben banken verruimde mogelijkheden voor kredietuitbreiding met behulp van borgstellingskrediet.
Uitbreiding financiering: borgstelling MKB-kredieten (BMKB)
Het gaat hier om een versoepeling van de mogelijkheid om extra overbruggingskrediet aan te vragen als er liquiditeitsproblemen ontstaan door de coronacrisis. De staatsgarantie is verhoogd van 50% naar 75% van de leensom en de privé-borgstelling van de grootaandeelhouder(s) is verlaagd van 25% naar 10%.
De banken zullen een aanvraag voor kredietuitbreiding pas in behandeling nemen als er een goede analyse gemaakt is van de stand van zaken en de verwachtingen. Dit vergt de nodige voorbereiding.
Omzetverloop
De verwachtingen voor de komende periode zijn vanzelfsprekend lastig in te schatten om we niet weten hoe lang de crisis zal aanhouden en welke gevolgen er zijn voor het omzetverloop. Om die reden is het belangrijk een aantal scenario’s door te rekenen, om de mogelijke impact op je bedrijf in te kunnen schatten. Deze scenario’s kunnen uitgewerkt worden door bovengenoemde toolkit.
Naast het algemene inzicht in (het risicoprofiel van) je bedrijf, wil een bank extra inzicht hebben in zaken als:
- Van welke overige crisismaatregelen wordt nog meer gebruik gemaakt (NOW, uitstel belastingen e.d.) en wat is de impact hiervan op de rentabiliteit en liquiditeit?
- Wat zijn de ontwikkelingen en verwachtingen bij de verladers waarvoor gereden wordt?
- Hoe snel kan in kosten worden teruggeschaald bij omzetverval, en welke maatregelen zijn inmiddels genomen en met welke impact?