Achtergrond
In 2015 werd bekend dat Volkswagen in miljoenen dieselauto’s software had geïnstalleerd, die de voertuigen tijdens een test schoner liet lijken dan ze in werkelijkheid waren. Intussen staat dit bekend als ‘sjoemelsoftware’ of ‘dieselgate’. Verboden software kon detecteren of een auto op een testbank stond, waardoor de software ‘wist’ dat er mogelijk werd getest hoe schoon de uitlaatgassen waren. Op dat moment gingen de schoonmaaksystemen vol aan en leek de uitstoot van schadelijke stikstofoxiden binnen de norm. Maar zodra de test afgelopen was werden de systemen uitgeschakeld. Het betrof zowel bedrijfswagens als personenauto’s die geproduceerd zijn in de periode 2009-2020.
De fraude kwam aan het licht in de Verenigde Staten. Kort daarna bleek dat niet slechts een beperkt aantal dieselauto’s van de software was voorzien, maar dat ook miljoenen auto’s van meerdere merken van het Volkswagenconcern ermee waren uitgerust. Het schandaal heeft het Volkswagenconcern wereldwijd voorlopig meer dan 30 miljard euro gekost aan boetes, schikkingen en schadevergoedingen. Ook de moederbedrijven van Mercedes en Fiat hebben al vele honderden miljoenen aan boetes en vergoedingen betaald.
Het gebruik van sjoemelsoftware bleek in de autobranche een wijdverbreide praktijk. Intussen lopen er procedures tegen meer dan 14 verschillende automerken en hun moederbedrijven wegens dezelfde problematiek. De lopende procedures gaan om modellen van de volgende automerken: Mercedes, Renault, Peugeot, Fiat, Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT, Alfa Romeo, Jeep, Dacia, Opel, Citroën en DS. Het is niet uitgesloten dat ook procedures voor aanvullende automerken worden gestart.
In de Verenigde Staten, Canada, Spanje, Duitsland, Italië en recent ook in het Verenigd Koninkrijk hebben in dit kader al diverse rechterlijke veroordelingen en schikkingen plaatsgevonden. In de Verenigde Staten heeft Volkswagen 14 miljard dollar aan consumenten moeten terugbetalen. In Italië oordeelde de rechtbank van Venetië in een zaak voor ruim 60.000 Volkswagenrijders dat ieder van hen recht heeft op een terugbetaling van 3.300 euro. In Nederland kwam de rechter tot een vergelijkbare uitspraak. In Duitsland troffen al ruim 300.000 Volkswagenrijders een schikking met Volkswagen. Het Hooggerechtshof kwam tot een hogere schadevergoeding. In het Verenigd Koninkrijk hebben zich al ruim een miljoen dieselrijders gemeld voor een mogelijke vergoeding.
In Nederland zien we dat consumenten, ondernemers en bedrijven vloten hebben van bedrijfswagens en personenvoertuigen, die variëren tussen enkele, tientallen tot honderden en zelfs duizenden wagens. Ook zakelijke kopers kunnen potentieel dus duizenden tot miljoenen euro’s tegemoet zien. Wel is het nodig dat jouw bedrijf en voertuigen worden aangemeld in de relevante procedures.
De volgende merken kunnen hiervoor in aanmerking komen: Mercedes (o.a. Sprinter, Citan, Vito, A-, B-, C-, E-Klasses), Renault (o.a. Master, Kangoo), Peugeot (o.a. Partner, Boxer, Expert), Fiat (o.a. Ducato, Doblo, Scudo, Talento), Volkswagen (Transporter, Caddy, Crafter), Audi, Skoda, SEAT, Alfa Romeo, Jeep, Dacia, Opel (o.a. Vivaro), Citroën (o.a. Jumper, Berlingo) en DS.