‘600.000 vrachtbrieven per jaar wil je alleen digitaal doen’
Vijf jaar geleden startte CB met Vervoersmodel 2.0. Met als centrale vraag: moet je alle zendingen zelf doen of kan het slimmer, efficiënter? Nu, vijf jaar later, staat het model als een huis. ‘We hebben er een positieve flow door gekregen’, aldus Arjan de Jong, logistiek manager bij het bedrijf dat inmiddels voor meer dan alleen boeken de logistiek regelt. Juliette van Neerijnen, coördinator Innovatie bij TLN, sprak met hem.
CB ging tot 2012 door het leven als Centraal Boekhuis. 150 jaar geleden startte het intermediaire bedrijf tussen boekhandels en uitgevers met de opslag, verwerking en levering van boeken. In de boekenmarkt neemt het aandeel consumentenleveringen inmiddels toe. Daarnaast groeit het aandeel e-books en audioboeken, waarvoor CB ook de distributie doet. Vanaf 2012 is CB ook actief op de healthcare markt.
Hoe kijk je aan tegen digitalisering binnen de sector transport en logistiek?
‘Het verrast me dat er voor e-facturatie en eCMR (digitale vrachtbrief) nog zoveel bedrijven in de inventarisatie- en oriëntatiefase zitten in plaats van in de uitvoering. Wij hebben de slag vijf jaar geleden gemaakt met de aanschaf van nieuwe boordcomputers. Daarin hebben we gelijk de digitale vrachtbrief meegenomen. Het gaat om hier 600.000 vrachtbrieven per jaar. Dat wil je alleen digitaal doen.
Zijn jullie processen intern allemaal gestandaardiseerd?
‘Met onze eigen IT-afdeling hebben wij de afgelopen jaren behoorlijk geïnvesteerd in digitalisering. We hadden al een eigen transportmanagementsysteem. Dat wordt nu compleet geïntegreerd met alle systemen van CB. We hebben drie jaar geleden een groot project opgeleverd, Vervoersmodel 2.0. Het waardevolle van dat systeem is dat we door middel van algoritmes kunnen voorspellen wat we de volgende dag moeten afleveren.’
En komt dat overeen met de werkelijkheid?
‘Ja. Iedere nacht gaan onze historische zendingsgegevens naar de cloud toe. We werken hiervoor met een externe partij, Mediaan uit Limburg. Daar wordt via algoritmes voorspeld wat we de aankomende zeven dagen moeten afleveren. We zijn dus in staat om zeven dagen vooruit te kijken. De voorspelling is behoorlijk goed. We hebben daar een KPI voor ingesteld. We hebben vijf jaar aan data aangeleverd. Het is een mooi staaltje cloud artificial intelligence.’
Waarom hebben jullie dat Vervoersmodel 2.0 ontwikkeld?
‘Vijf jaar geleden zagen we dat de kostenefficiency van ons vervoer steeds verder terugliep omdat de klanten frequenter geleverd wilden hebben. Veel klanten willen iedere dag geleverd krijgen terwijl het totaalvolume op jaarbasis afnam. Zendingen werden kleiner. Onze bakwagens zijn daar minder geschikt voor. Vanuit het ideale verzendingsprofiel zijn we gaan investeren in het project vervoersmodel 2.0. waarbij we de meest efficiënte combinatie maken van ons eigen vervoer en externe vervoerpartners.’
Hoe heeft de digitalisering de cultuur binnen jullie bedrijf beïnvloed?
‘Wij hebben hier een hele positieve flow gekregen door de digitalisering, ook omdat het rendeert. Er ontstaat ook een positief sentiment bij onze bedrijfsbureaumedewerkers, onze customerservice en bij onze klant omdat wij hebben ingezet op track en traceability. Om Vervoersmodel 2.0 goed te laten werken moet je complete en zuivere data hebben om goed te kunnen voorspellen en om goed te kunnen aansturen. We scannen op veel momenten in het vervoersproces en dat is direct inzichtelijk voor klant, klantenservice en de planning. Die zijn volledig op de hoogte van de plek waar een zending zich bevindt.’
Hoe heeft het vervoersmodel 2.0 invloed jullie personele bezetting beïnvloed?
‘We hebben er een vaste systeembeheerder bij gekregen. Daarnaast is er een analist aangetrokken die continu aan data-analyse en optimalisatie werkt. Aan de andere kant hebben we ook bespaard. Bijvoorbeeld door het gebruik van de digitale vrachtbrief (eCMR). Dat scheelt een 600.000 scanmomenten. Voor het bedrijfsbureau scheelt dat drie FTE, niet alleen door die eCMR maar ook doordat je op de boordcomputer betere zendingsdata aanlevert. Dat bespaart tijd voor facturatie.’
Hoe ziet CB er over vijf jaar uit?
‘We willen steeds meer een platformspeler zijn, een regisseur van diensten. Wij blijven zeker de komende jaren een logistieke dienstverlener van fysieke producten. Ik zie naast de toename van e-commerce ook een partnermodel ontwikkelen waarmee we ons assortiment uitbreiden. Daarnaast wordt mechanisatie de komende jaren heel belangrijk. We hebben onlangs een shuttlesysteem geïntroduceerd waarmee we uiteindelijk 300.000 bakken kunnen opslaan in een gigantisch pand. Daar realiseren we 8.000 bewegingen per uur mee.