Achter ieder corona-bericht gaat een wereld aan acties schuil
Christine van Eijck (CvE) en Carina Pelt (CP) coördineren alle zaken voor TLN-leden rondom corona. Christine is beleidsadviseur Zeehavenlogistiek & Duurzaamheid. Carina is coördinator Communicatie. TLN sprak hen over hoe de branchevereniging haar leden ondersteunt in coronatijd.
Jullie zijn coördinatoren van het ‘Corona-Managementteam’ bij TLN. Wat doet dit team?
CvE: ‘In de eerste golf hebben we gezien hoeveel erop TLN en de leden afkomt. Het was alle hens aan dek. In aanloop naar de tweede lockdown zagen we dat een sterke coördinatie nodig was om alles wat er speelt rondom de corona-crisis snel en goed te sturen, te zorgen voor samenhangende besluiten en er snel over te communiceren. Want het is belangrijk dat onze leden zo snel mogelijk op de hoogte worden gebracht.’
En wat levert die betere coördinatie op?
CP: ‘Het levert op wat we beogen: snelle afstemming, besluiten en communicatie. Allemaal erop gericht dat onze leden goed hun werk kunnen blijven doen. We halen zoveel mogelijk relevante informatie op. Via de ledendesk, beleidsmedewerkers, media, ministeries, noem maar op. Zo wordt duidelijk waar knelpunten zitten of kunnen ontstaan. We gaan ermee aan de slag en zetten de ‘lobbymachine’ aan. Neem de avondklok. Toen we daarvan lucht kregen hebben we ogenblikkelijk bij het ministerie aangekaart, “vergeet alsjeblieft de eigen rijder en de uitzendkrachten niet”.
Wat speelt er?
CvE: ‘Er speelt veel, vaak veel tegelijk en veel heeft invloed op onze sector. We hebben nu de avondklok die bijna elk lid beïnvloedt. Maar ook de tijdelijke sluiting van het CBR dat voor leden problemen kan opleveren die nieuwe chauffeurs nodig hebben. De sneltestverplichting in het VK is een mooi voorbeeld van een onderwerp waarover veel berichten rondgaan via Whatsapp, Twitter en Facebook. Het is belangrijk dat wij in de soms enorme chaos de rust bewaren en zorgen dat de informatie die we geven correct en betrouwbaar is. Meegaan in speculaties is geen optie. Leden moeten altijd op onze berichtgeving kunnen vertrouwen. In dit geval hebben we ons op het nieuws gebaseerd van de Engelse ambassade in Nederland. Daarnaast wordt internationaal gesproken over vaccinaties. Wij willen voorkomen dat je het ene land wel en het andere niet in mag als je nog niet gevaccineerd bent. Onze collega’s internationaal en in Brussel zijn druk om daarover Europese afstemming te krijgen.’
Leden zien de berichten die we op de site zetten. Maar wat gaat daaraan vooraf?
CP: ‘Zodra een bepaalde maatregel opkomt, komen we gelijk in actie. Toen er een paar maanden terug al over de avondklok werd gesproken hebben wij gelijk contact met het ministerie opgenomen. We denken dan over verschillende zaken mee, bijvoorbeeld over de werkgeversverklaring. Datzelfde geldt voor het reisverbod dat er gelukkig niet is gekomen. Het corona MT is een handig coördinatiepunt van waaruit we alle beleidscollega’s snel kunnen bijschakelen en actie kunnen ondernemen. En de netwerken van Jan Boeve en Elisabeth Post zijn echt veel waard.’
De goede contacten van TLN komen ook nu goed van pas…
CvE: ‘Ja, dat is zeker zo maar je moet je ook realiseren dat er achter ieder coronabericht een wereld aan acties schuil gaat. Want ondanks goede contacten zijn veel zaken beslist niet met één belletje geregeld. Neem postbestelling; werd dat gezien als cruciaal beroep of niet? Dat heeft anderhalve week geduurd voordat we daar uiteindelijk definitief bericht over kregen.’
Nooit last van corona-moeheid?
CP: ‘Nee, daar is geen ruimte voor. (Met een brede lach) Het team TLN is er voor de leden. We doen het met veel plezier en gevoel voor urgentie, ook om 10 uur ‘s avonds wordt er nog heen en weer geappt. Omdat iedereen begrijpt dat we voor een sector werken die ook 24/7 doorgaat.’