‘Afsluiting A7 symbool voor groter probleem infrastructuur’

De afsluiting van de brug in de A7 bij Purmerend staat symbool voor een groter probleem met de staat van de infrastructuur, vooral van bruggen, tunnels en viaducten. Dat vertelde Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van TLN vanochtend op BNR-radio. ‘De meesten zijn gebouwd na de Tweede Wereldoorlog en hebben een levensduur van zestig jaar. Ze moeten vervangen worden. Maar de overheid heeft het onderhoud om die levensduur te verlangen jarenlang amper of niet uitgevoerd.’

Brug A7

Post legde op de radio en ook in een artikel in het Noord-Hollands Dagblad uit wat het betekent voor transportondernemers dat ze vanaf vandaag niet meer over de brug bij de A7 bij Purmerend mogen rijden. ‘Het kost ze meer tijd, meer geld, meer uitstoot en verbruik van diesel’, vertelde Elisabeth Post. ‘Daarnaast bestaat de kans dat op de omleidingsroutes filevorming ontstaat.’

In de uitzending vertelde Post dat ze baalt dat de brug dichtgaat vanwege het massaal overtreden van de gewichtsbeperking die sinds eind 2022 voor de brug geldt. Dit gebeurde ondanks een uitvoerige informatiecampagne van TLN en Rijkswaterstaat. ‘Het zijn de goeden die lijden onder de kwaden. En we zijn een professionele sector. Dus je mag ook verwachten dat mensen zich op de weg professioneel gedragen. Ik baal ervan dat dit niet gebeurt.’

Ruwe schatting

Ook kreeg ze de vraag of ze een ruwe schatting kan maken van de economische schade die de transport- en logistieke sector lijdt door het afsluiten van de brug voor alle vrachtverkeer. ‘Dagelijks rijden zo’n 8500 vrachtwagens over die brug. En als die nu door de afsluiting allemaal een uur vertraging oplopen, heen en terug, dan kom je op een heel ruw geschat schadebedrag van 50 miljoen euro voor een periode van vijf maanden.’

Onderhoud plannen

Over de staat van veel bruggen, tunnels en viaducten stelde Post dat deze nu veel slechter is, dan die had kunnen zijn. ‘Als je van tevoren weet dat er onderhoud aan komt, dan kun je daar rekening mee houden. Dan kun je op tijd je planning aanpassen en omleidingsroutes instellen. Maar zoals bij de brug van Purmerend, daar werd plotseling een gewichtsbeperking ingesteld en dan moet je halsoverkop je planning aanpassen. Dat kost je altijd meer tijd en geld dan wanneer je dat vooraf had geweten.’

De bestuursvoorzitter meldde tot slot dat ze graag het gesprek wil aangaan met minister Harbers over de duur van de afsluiting. ‘Het is zaak dat er echt even geen zwaar verkeer overheen gaat, omdat er in de brug geboord wordt. Maar als de bewapening weer is aangebracht, is het misschien mogelijk om toch weer iets soepeler te zijn. Tegelijkertijd telt ook dan weer dat als mensen zich niet aan de regels houden, ze het voor iedereen verpesten. Mijn zorg is dat dit ook op andere plekken gaat gebeuren en dat dan telkens de hele sector het nakijken heeft.’

Luister het fragment met Elisabeth Post terug vanaf ongeveer 7.22 uur via https://www.bnr.nl/gemist