Al 66.666 aanvragen voor registratie/kentekening bij RDW
Op 1 januari 2021 trad de registratie- en kentekenplaatplicht van mobiele machines, tractoren en getrokken materieel in werking. Sindsdien zijn er al 66.666 aanvragen voor registratie bij de RDW binnengekomen.
Het overgrote deel van de naar schatting 580.000 tot 700.000 voertuigen in de zogenaamde conversieperiode (voertuigen van vóór 1 januari 2021) moet echter nog worden geregistreerd. Nieuwe voertuigen van na 1 januari 2021 worden automatisch al bij de dealer/leverancier geregistreerd en op kenteken gezet.
Registreer op tijd!
Ook meerdere TLN-leden hebben al actie genomen om hun bestaande heftrucks, terminaltrekkers, shovels enzovoort tegen lage kosten en eenvoudig online bij de RDW te registreren. TLN raadt al haar leden aan om na te gaan of er in hun voertuig- en machinepark registratie- en kentekenplichtige voertuigen zitten. Zo ja, en ze komen op de openbare weg, registreer ze dan zo snel mogelijk en voorzie ze indien nodig van een kentekenplaat. Wacht niet te lang, omdat wachttijden, zeker bij grotere aantallen aanvragen, zullen gaan oplopen.
Vanaf 1 april is overigens ook een zogenaamde bulkaanvraag mogelijk voor meer dan 25 voertuigen. Conversievoertuigen registreren na 2021 betekent automatisch een verplichte schouwing per voertuig die al gauw enkele honderden tot enkele duizenden euro’s kan kosten.
Welke voertuigcategorieën?
De volgende voertuigcategorieën vallen onder de registratie- en kentekenplicht:
- Land- en bosbouwtrekkers op wielen of rupsen (lbt’s), ongeacht de maximumconstructiesnelheid
- Motorrijtuigen met beperkte snelheid (mmbs’en) en (vervangen per 1 januari door) mobiele machines (mm’s) met een maximumconstructiesnelheid van 6 km/u of hoger
- Land- en bosbouwaanhangwagens en verwisselbare getrokken uitrustingsstukken als de maximumconstructiesnelheid hoger is dan 25 km/u of als ze ontheffingsplichtig zijn
Van de tot nu toe geregistreerde voertuigen valt 63% in de categorie lbt, 12% in de categorie mmbs en 25% in de categorieën land- en bosbouwaanhangwagens en verwisselbare getrokken uitrustingsstukken. Daarbij is de onderverdeling in de categorie mmbs 22% shovels/wielladers, 13% graafmachines, 7% verreikers, 7% heftrucks, 3% terminaltrekkers, 2% zwenkladers en 7% overige machines voor transport.
Registratie bij de RDW
Bestaande voertuigen van vóór 1 januari 2021 kun je dus in heel 2021 registreren, zonder keuring of schouwing door de RDW. In de conversieperiode bestaat de registratie uit een online inschrijving en tenaamstelling van het voertuig in het kentekenregister van de RDW. Online registreren kun je met DigiD (personen) of eHerkenning (bedrijven) doen en kost 18 euro per registratie. Een bestaand kenteken voor grensverkeer (een GV-kenteken) kan voor 10,40 euro omgezet worden. De verantwoordelijkheid voor het tijdig, juist en naar waarheid registreren ligt bij de eigenaar. Mocht de RDW een vermoeden hebben dat gegevens niet naar waarheid zijn ingevuld, kan er alsnog een verplichte schouwing volgen.
Verplichting kenteken
Als een bestaand voertuig onder de registratieplicht valt, moet er in veel gevallen een kentekenplaat gemonteerd worden. Bijvoorbeeld als er met het voertuig sneller gereden wordt dan 25 km/u of als er vanwege de afmetingen of het gewicht een ontheffing nodig is. Een eigen kentekenplaat kost circa 10 tot 15 euro. De kentekenplaat moet goed zichtbaar aan de achterzijde op het voertuig bevestigd worden. Ook land- of bosbouwaanhangers en verwisselbare getrokken uitrustingsstukken die zwaarder zijn dan 750 kg moeten verplicht een eigen kentekenplaat hebben. Als er met deze aanhangers en verwisselbare getrokken uitrustingsstukken niet harder dan 25 km/u wordt gereden en als ze niet ontheffingsplichtig zijn, mag er ook een witte kentekenplaat (volgplaat) bevestigd worden. Uiterlijk 1 januari 2025 moet op elk geregistreerd voertuig een eigen kentekenplaat zitten.
APK en tachograafplicht
Alle lbt’s met een maximumconstructiesnelheid van meer dan 40 km/u zijn tachograafplichtig en per 1 mei 2021 ook APK-plichtig. De opgave voor de maximumsnelheid door de eigenaar is hierin leidend. De snelheid op het kentekenbewijs moet naar waarheid overeenkomen met de werkelijke snelheid. Snelle tractoren die als 40 km/u tractor worden geregistreerd, moeten daarom begrensd zijn. Lbt’s die puur voor agrarische doeleinden gebruikt worden, zijn niet APK-plichtig en niet tachograafplichtig.
Uitzonderingen
Er zijn enkele uitzonderingen op de registratie en kentekenplicht. Bijvoorbeeld voertuigen die nooit op de openbare weg komen. Op aandringen van TLN zijn ook heftrucks tot en met 1,30 m breed en meeneemheftrucks uitgezonderd van de registratie en kentekenplicht. Voor meeneemheftrucks geldt al het voeren van een witte kentekenplaat van het voertuig waaraan de heftruck bevestigd is.
Meer informatie
Meer informatie over dit onderwerp en de mogelijkheid om conversievoertuigen te registreren, vind je op de website van de RDW. We raden aan om regelmatig deze website te controleren voor de laatste stand van zaken.