… de TLN Landeninformatie: een overzicht van de maatregelen voor het beroepsgoederenvervoer per Europees land;
… de TLN Toolbox: de belangrijkste handvatten voor onder meer financiën, werkgeverszaken en operationele processen.
Nieuwe tijdelijke vrijstellingen rij- en rusttijden
Een aantal landen (België, Verenigd Koninkrijk, Ierland, Spanje) heeft wederom tijdelijke vrijstellingen voor de rij- en rusttijden ingevoerd, deze keer vanwege congestie en wachttijden door Brexit. De regeling is per land terug te vinden in de interactieve kaart met landeninformatie.
Testlocaties VK
Een negatieve testverklaring niet ouder dan 72 uur is noodzakelijk als je via Dover of Folkestone naar Frankrijk reist. De Britse overheid meldt dat chauffeurs op twee plekken getest kunnen worden. De sneltest wordt gratis uitgevoerd. Eenmaal getest, duurt het ongeveer 40 minuten voordat je de uitslag hebt. Houdt daarom rekening met vertraging.
Testlocaties
Vrachtverkeer dat gebruik maakt van de ferry’s in de haven van Dover, wordt getest bij Manston Airport, postcode CT12 5FF.
Vrachtverkeer dat gebruik maakt van de Eurotunnel, wordt getest op de M20, bij knooppunt 8.
Zodra je negatief getest bent, wordt je doorverwezen richting de Eurotunnel of de ferry’s. Als je GEEN negatieve testverklaring hebt, wordt dringend geadviseerd om NIET richting de Eurotunnel of haven van Dover te rijden. Zonder negatieve testverklaring wordt je namelijk niet toegelaten op de ferry of de trein.
LET OP: Een negatieve testverklaring is alleen noodzakelijk als je via Dover of Folkestone naar Frankrijk reist. Chauffeurs die via Britse havens met de ferry naar Nederlandse havens varen, hebben GEEN negatieve testverklaring nodig.
Garantstelling Staat voor kortlopende leverancierskredieten verlengd tot juli 2021
Na de Kamer heeft ook de Europese Raad ingestemd met het verlengen van de TRA ofwel de overeenkomst tussen de Staat en verzekeraars tot en met juni 2021. Insteek van deze overeenkomst is dat de Staat garant meetekent op en dus medegarant staat voor de kortlopende kredietverzekeringen.
Raadpleeg de hierboven vermelde linkjes voor aanvullende informatie over deze opheffingen.
Bekijk daarnaast onze interactieve kaart voor een volledig overzicht van de maatregelen per land.
Laatste kans om subsidie NOW-3.1: aanvragen tot en met 27 december
Werkgevers die nog subsidie in het kader van NOW-3.1 willen aanvragen hebben nog tot en met zondag a.s., 27 december, om dat te doen. NOW-3.1 heeft betrekking op loonperiode 1 oktober tot en met 31 december 2020. Werkgevers die meer dan 20% omzetverlies verwachten over een periode van 3 aaneengesloten maanden in de periode oktober 2020 tot en met februari 2021 ten opzichte van een kwart van de omzet over 2019, kunnen een aanvraag indienen.
Een negatieve testverklaring is noodzakelijk als je via Dover of Folkestone naar Frankrijk reist. De Britse overheid meldt dat chauffeurs op twee plekken getest kunnen worden.
Vrachtverkeer dat richting de haven van Dover gaat, wordt verzocht naar Manston te rijden, postcode CT12 5Fe.
Vrachtverkeer dat richting de Eurotunnel gaat, wordt verzocht richting knooppunt 8 op de M20 te rijden en daar bij de rij aan te sluiten.
Een sterk staaltje logistiek van het coronavaccin
Je neemt als bedrijf de logistieke uitvoering van het coronavaccin op je: meer aandacht kun je in deze tijd niet op je vestigen. Movianto is dat bedrijf in Nederland. TLN sprak met de projectmanager Michiel Heller, verantwoordelijk voor een unieke operatie. ‘Dit heb ik in mijn carrière nog niet meegemaakt.’
Coulanceregeling Rijbewijzen, Code 95 en beroepscertificaten per 23 december 2020
In verband met de aangescherpte maatregelen rondom Covid-19 is er tot 19 januari een beroepsverbod voor rijscholen en is ook het CBR gesloten. Het Ministerie van IenW biedt daarom opnieuw coulance, volgens de hier onderstaande regeling.
Het CBR moest door de nieuwe lockdown per 15 december 190.000 examens, toetsen en rijtesten uitstellen. Kandidaten die het betreft kunnen tot en met 31 maart hun examen, toets of rijtest inhalen. Hiervoor zijn speciale plekken opgesteld en beschikbaar in de reserveringssystemen.
Britse leger helpt met testen - Eerste chauffeurs aangekomen in Frankrijk
Het Britste leger zet 170 militairen in om te helpen met het uitvoeren van sneltesten bij gestrande chauffeurs in het Verenigd Koninkrijk. De tests worden op dit moment uitgevoerd op de M20. Later vandaag moet ook op Manston Airport getest gaan worden, een voormalig vliegveld waar het merendeel van de vrachtwagens staat. Het is onduidelijk hoe groot de volledige testcapaciteit is en hoe snel chauffeurs getest kunnen worden.
Vanochtend rond 11.00 uur hebben de eerste chauffeurs Frankrijk bereikt. Eurotunnel roept alle chauffeurs op om alleen richting de tunnel te rijden als je in bezit bent van een negatieve testuitslag. Het Britse ministerie van Transport roept alle chauffeurs die nog in het VK rijden nadrukkelijk op om nog niet richting Dover te rijden, in verband met de drukte.
LET OP: Een negatieve testverklaring is alleen noodzakelijk als je via Dover of Folkestone naar Frankrijk reist. Chauffeurs die via Britse havens met de ferry naar Nederlandse havens varen, hebben GEEN negatieve testverklaring nodig.
Geen verplichte testverklaring Nederland
Transporteurs en chauffeurs hebben GEEN negatieve testverklaring nodig om Nederland in te komen. Vandaag vervalt het inreisverbod vanaf het Verenigd Koninkrijk en moeten reizigers een negatieve testverklaring overhandigen als zij naar Nederland willen reizen. Voor werknemers in de transportsector geldt een uitzondering. Daarmee verandert er voor chauffeurs die vanaf het VK naar Nederland vervoeren niets. Zowel begeleid als onbegeleid vervoer van en naar het VK blijft mogelijk.
Brits-Franse grens weer open voor vrachtverkeer
Het vrachtverkeer dat nu nog stil staat aan de Engelse zijde van het Kanaal, kan Frankrijk weer in. De Franse en Britse autoriteiten zijn gisteravond laat overeengekomen dat het vrachtverkeer weer hervat kan worden, mits chauffeurs een negatieve coronatest, die niet ouder is dan 72 uur, kunnen laten zien, aldus de IRU, de wereldorganisatie voor vrachtvervoer.
Sneltest De Britten maken sneltesten beschikbaar zodat er binnen 30 minuten een uitslag is. Vanochtend wordt gestart met testen en zal het vrachtverkeer in groepen de grens passeren. Indien een chauffeur een positieve testuitslag heeft, is een tiendaagse quarantaine verplicht. De Britse autoriteiten bieden daarvoor accommodatie aan. De Franse autoriteiten zullen op hun beurt weer steekproeven doen bij verkeer dat richting het VK vertrekt vanaf Frans grondgebied. De Eurotunnel en de ferryterminal zijn sinds zondagavond 20 december 23:00 uur voor alle verkeer uit het Verenigd Koninkrijk gesloten.
Duidelijke, uniforme regels
TLN is opgelucht dat het vrachtverkeer weer wordt hervat. Het is echter een behoorlijke operatie om al het vrachtvervoer weer op gang te krijgen en de enorme achterstanden weg te werken. De spontane sluiting van de grenzen heeft een enorme impact op het goederenvervoer. De Britse minister voor Transport verwacht dat het twee tot drie dagen duurt voordat het vrachtverkeer weer normaal rijdt. ‘Transport is en blijft onmisbaar voor de bevoorrading van onze winkels, apotheken en ziekenhuizen. En het vrachtverkeer moet zoveel mogelijk onbelemmerd door kunnen rijden. Natuurlijk heeft de volksgezondheid de hoogste prioriteit, maar het kan niet zo zijn dat landen uit het niets de grenzen sluiten voor het vrachtverkeer. Laten we alsjeblieft leren van onze lessen en bij eventuele nieuwe maatregelen ervoor zorgen dat regels duidelijk, uniform en werkbaar zijn’, zegt TLN-directeur Jan Boeve in een eerder statement.
Informeer je grondig over de laatste stand van zaken, het verkeer op de Nederlandse, Engelse, Belgische en Franse wegen en houd onze website in de gaten voor nieuwe updates.
Evaluatie
De overeenkomst wordt op 31 december geëvalueerd. Veel Europese landen hebben zondagavond reisverboden ingesteld voor verkeer uit het VK. Op deze manier willen Europese regeringen voorkomen dat de zeer besmettelijke mutatie van het coronavirus snel om zich heen zou grijpen op het Europese continent.
Ook de postbezorger is opnieuw benoemd tot cruciaal beroep
De postbezorgers zijn net als de vrachtwagenchauffeurs en pakketbezorgers en de daaraan aanverwante beroepen zoals de medewerkers in warehouses, benoemd tot cruciaal beroep. Alles wat noodzakelijk is voor de goede uitvoering van de vitale processen, zoals ict, wordt door het ministerie ook gecategoriseerd als vitaal klasse B.
Dit betekent dat de maatregelen die in het begin van de coronacrisis zijn genomen ten aanzien van de vitale processen en cruciale beroepen onverminderd van kracht zijn. Daarmee maken zij ook aanspraak op bepaalde voorzieningen of gelden er juist bepaalde uitzonderingen. Denk hierbij aan de beschikbaarheid van kinderopvang. Kijk voor meer informatie op de site van de Rijksoverheid over cruciale beroepen en deze pagina.
Nog geen bevestiging dat Eurotunnel opengaat
Diverse media melden dat de Eurotunnel woensdagmorgen weer open gaat en dat de ferry’s van het VK naar Frankrijk weer gaan varen. Er zijn echter tot nu toe geen officiële Franse en/of Britse regeringsbronnen die dit nieuws bevestigen. We blijven er bovenop zitten en laten iets weten zodra we nieuws hebben van een officiële regeringsbron. Inmiddels is ook de IRU actief betrokken en oefent druk uit op de betrokken partijen om snel duidelijkheid te verschaffen.
TLN: voorkom chaos van eerste lockdown
Bij nieuwe coronamaatregelen voor het vrachtverkeer moet de Europese Unie duidelijke en uniforme regels vaststellen die gelden voor alle lidstaten. Het sluiten van grenzen leidt tot enorme verstoringen in de logistieke keten en problemen in de bevoorrading van winkels. De Europese Unie moet er alles aan doet om dat te voorkomen, aldus TLN-directeur Jan Boeve.
Het is nog onduidelijk wanneer en onder welke voorwaarden chauffeurs terug naar Frankrijk mogen reizen. Naar schatting staan ongeveer 2000 vrachtwagens stil in Kent, waarvan ongeveer de helft op Manston Airport. Vooralsnog is zowel het bemand als onbemand vervoer via de ferry’s naar Nederland mogelijk. TLN raadt aan alleen bemand naar het VK te reizen als je een reservering voor zowel de heen- als terugreis bij de ferryterminals hebt.
Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen – verplichte quarantaine & coronatest bij recent verblijf in VK en Zuid-Afrika
Mensen die de laatste 10 dagen in het Verenigd Koninkrijk of Zuid-Afrika zijn geweest en naar de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen (NWR) gaan, moeten 10 dagen in quarantaine. Het tellen van de 10 dagen begint op de dag dat Groot-Brittannië of Zuid Afrika is verlaten. De persoon moet contact opnemen met het verantwoordelijke gezondheidsbureau (Gesundheitsamt) en moet binnen 24 uur na aankomst in NRW een eerste coronatest ondergaan. Na 5 dagen moet er een tweede coronatest worden gedaan. Als beide testen negatief zijn, komt er een einde aan de quarantaineperiode. Deze nieuwe aangescherpte regeling is vandaag ingegaan.
Wat betekent dit voor beroepschauffeurs die de afgelopen 10 dagen in het VK of Zuid-Afrika zijn geweest? Personen die beroepsmatig goederen vervoeren over de weg, per trein, boot of vliegtuig, moeten zich bij aankomst in NRW laten testen als ze van plan zijn het voertuig langer dan 30 minuten te verlaten.
Let op: Als er geen negatief testresultaat beschikbaar is, mogen zij het vervoermiddel niet zonder mondkapje verlaten. Het gezondheidsbureau moet op de hoogte worden gesteld zodra de chauffeur meer dan 48 uur in NRW verblijft.
Transit
Bij transit door NRW is de chauffeur vrijgesteld van deze verscherpte maatregel. Nederlandse chauffeurs hebben dus alleen met deze verscherpte maatregelen te maken wanneer ze de laatste 10 dagen voor aankomst in NRW in Groot-Brittannië of Zuid-Afrika zijn geweest.
Transporten vanuit VK mogelijk hervat vanaf woensdag 23 december
Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk zijn het mogelijk eens geworden over de hervatting van het vrachtverkeer tussen beide landen vanaf woensdag 23 december, aldus de BBC. Er wordt nog onderhandeld onder welke voorwaarden het vrachtverkeer hervat kan worden. De Eurotunnel en de ferryterminal zijn sinds zondagavond 20 december 23:00 uur voor verkeer uit het Verenigd Koninkrijk gesloten.
Voorwaarden
TLN geeft aan dat het reizen van en naar het VK vanaf woensdag 23 december weer mogelijk moet zijn. Let echter wel op de restricties en voorwaarden die van kracht kunnen zijn. Zo zou de Britse premier Johnson volgens de krant The Telegraph alle vrachtwagenchauffeurs die met goederen naar het Europese vasteland willen rijden, testen op het coronavirus. In allerijl worden er sneltest-locaties opgezet. De ferryboten zouden al volgeboekt zijn dus reserveringen daarvoor zijn noodzakelijk.
Informeer je grondig over de laatste stand van zaken, het verkeer op de Nederlandse, Engelse, Belgische en Franse wegen en houd onze website in de gaten voor nieuwe updates.
Sneltesten
Veel Europese landen hebben zondagavond reisverboden ingesteld voor verkeer uit het VK. Op deze manier willen Europese regeringen voorkomen dat de zeer besmettelijke mutatie van het coronavirus snel om zich heen zou grijpen op het Europese continent. De Franse maatregelen gelden in principe 48 uur. Sneltesten moet soelaas bieden.
Britse ministerie van transport: rij niet richting Kent
Het Britse ministerie van Transport adviseert chauffeurs en vervoerders om niet naar Kent te rijden. De Britten willen vanaf vanavond 21 december vrachtwagens naar Manston Airport verwijzen, een voormalig vliegveld waar plek is voor ongeveer 4.000 vrachtwagens. Bij Manston moeten chauffeurs gebruik kunnen maken van een wc en de mogelijkheid hebben om een maaltijd te nuttigen.
Update transporten VK: Alleen onbemande transporten mogelijk, ferries zijn al volgeboekt
Frankrijk staat op geen enkele manier meer bemande transporten toe naar het VK. En zoals eerder aangekondigd blijft de tunnel in ieder geval 48 uur volledig gesloten. Alleen onbemande transporten kunnen via de ferry’s plaatsvinden. Bemande overtochten per ferry van het Verenigd Koninkrijk naar België en Nederland en vice versa blijven wel mogelijk.
Volgeboekte ferries Houd echter rekening met het feit dat de ferries dit jaar in ieder geval al volgeboekt zitten. Verder zijn veel chauffeurs die via de tunnel naar het Verenigd Koninkrijk zijn gereden maar deze terugweg nietmeer kunnen gebruiken, naar een haven gereden om te kijken of er nog een plek aan boord van een ferry is te bemachtigen. Daardoor zijn er veel files ontstaan in die regio’s. De grote vraag is nu ook of de chauffeurs die wel reeds een reservering hebben, tijdig bij de ferry kunnen arriveren voor hun terugvaart. TLN adviseert haar leden dan ook niet naar ferryterminals te rijden in het VK als je geen reservering hebt.
Crisisberaad EU onbeslist
TLN blijft nog steeds bij het eerder gegeven advies: Reizen naar het Verenigd Koninkrijk blijven tot nader order afgeraden. Het is namelijk niet duidelijk welke maatregelen omliggende lidstaten nemen wanneer het gemuteerde coronavirus in het VK zich blijft verspreiden. Als een vervoerder op de hoogte is van deze informatie en er alsnog voor kiest een rit uit te voeren, dan is het in ieder geval verstandig dat hij ervoor zorgt dat hij een reservering voor de ferry heeft.
De EU-lidstaten hebben vandaag (d.i. maandag 21 december) een crisisberaad georganiseerd waarbij na afloop helaas geen concreet besluit is genomen van hoe een gezamenlijke aanpak van het vrachtverkeer naar het VK er uit gaat zien. Op het moment dat er meer bekend is zullen wij dat communiceren via onze kanalen.
FNV en TLN: Kabinet, zorg dat onze truckers thuis kerst kunnen vieren
Het kabinet moet alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat vrachtwagenchauffeurs die vastzitten in het Verenigd Koninkrijk voor de kerst weer thuis zijn. Deze dringende oproep doen de FNV en Transport en Logistiek Nederland (TLN). Veel chauffeurs staan in lange files voor de veerboten en de kanaaltunnel. Zij dreigen in het Verenigd Koninkrijk te moeten blijven door de maatregelen tegen het gemuteerde coronavirus dat daar is ontdekt.
Beroepsgoederenvervoer is opnieuw benoemd tot vitaal proces
Beroepsgoederenvervoer is door het ministerie van I&W als vitaal proces benoemd. Daarmee zijn de vrachtwagenchauffeurs en pakketbezorgers en de daaraan aanverwante beroepen zoals de medewerkers in warehouses eveneens benoemd tot cruciaal beroep. Alles wat noodzakelijk is voor de goede uitvoering van de vitale processen, zoals ict, wordt door het ministerie ook gecategoriseerd als vitaal klasse B.
Dit betekent dat de maatregelen die in het begin van de coronacrisis zijn genomen ten aanzien van de vitale processen en cruciale beroepen onverminderd van kracht zijn. Daarmee maken zij ook aanspraak op bepaalde voorzieningen of gelden er juist bepaalde uitzonderingen. Denk hierbij aan de beschikbaarheid van kinderopvang. Kijk voor meer informatie op de site van de Rijksoverheid over cruciale beroepen en deze pagina.
België – langer dan 48 uur ononderbroken in België dan is negatieve coronatest verplicht
Vrijdag 18 december heeft België de maatregelen tegen de verspreiding van het Coronavirus verscherpt. Niet-Belgen die vanuit een rode zone België binnenkomen en meer dan 48 uur in België willen verblijven, moeten een negatieve coronatest op zak hebben. In de regelgeving zijn geen uitzonderingen. Ook de transportsector moet hier dus aan voldoen omdat iedere buitenlandse werknemer of zelfstandige juridisch gezien onder de verplichting valt.
TLN wacht nog op een verklarende nota voor de meer ‘praktische’ benadering en uitsluitsel hierover.
Ferrymaatschappijen blijven varen tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland
TLN heeft bevestigd gekregen dat ferrymaatschappijen Stena Line, P&O Ferries en DFDS blijven varen tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Echter er is alleen vrachtvervoer – begeleid en onbegeleid – nog mogelijk van en naar het Verenigd Koninkrijk (VK). Zo kunnen mogelijk gestrande vrachtwagenchauffeurs toch terugkeren naar huis.
TLN blijft bemande transporten naar het Verenigd Koninkrijk tot nader order afraden. Informeer je grondig over de laatste stand van zaken, het verkeer op de Belgische en Franse wegen en houd onze website in de gaten.
Stena Line blijft varen tussen Harwich en Hoek van Holland
TLN heeft net bevestigd gekregen dat Stena Line blijft varen tussen Harwich (VK) en Hoek van Holland. Alleen vrachtvervoer is nog mogelijk van en naar het Verenigd Koninkrijk (VK). Zo kunnen mogelijk gestrande vrachtwagenchauffeurs toch terugkeren naar huis.
Zodra er meer duidelijkheid is over meerdere of andere afvaarten vanuit het VK naar Nederland of andere EU-lidstaten en vice versa, stellen we je op de hoogte via dit liveblog.
TLN raadt transporten naar VK tot nader order af
Het Verenigd Koninkrijk heeft laten weten dat vanwege de besmettelijke corona-mutatie alleen onbegeleide overtochten naar het Europese continent zijn toegestaan. Er wordt momenteel op het hoogste niveau geschakeld om een nauwkeurig beeld te krijgen van wat de deze wijzigingen voor de transportsector betekenen. Vragen als wat er bijvoorbeeld vanaf het Europese continent naar het Verenigd Koninkrijk nog mogelijk is, wordt momenteel uitgezocht.
TLN raadt transporten naar het Verenigd Koninkrijk tot nader order af. Informeer je grondig over de laatste stand van zaken, het verkeer op de Belgische en Franse wegen en houd onze website in de gaten. Maandag 21 december houden de EU-lidstaten een crisisberaad waarna meer duidelijkheid moet komen over welke maatregelen er worden genomen. Op het moment dat wij meer informatie hebben, communiceren wij dat.
Eurotunnel sluit 48 uur
De Eurotunnel gaat om 23.00 dicht en blijft 48 uur gesloten. Vanaf vanavond is het niet meer mogelijk om via de tunnel Frankrijk te bereiken. De tunnel sluit ook voor het vrachtverkeer. Dat maakte Eurotunnel net bekend. Vrachtverkeer wordt geadviseerd om na 23.00 niet meer richting Dover te rijden.
Geen reisrestricties goederenvervoer
Het goederenvervoer is uitgezonderd van reisrestricties van en naar het Verenigd Koninkrijk. In het Verenigd Koninkrijk is een mutatie van het coronavirus opgetreden. Daarom geldt een vliegverbod voor passagiersvliegtuigen. Het goederenvervoer valt hier niet onder en is vrijgesteld van het reisverbod.
Duitsland: rijverbod in sommige deelstaten (deels) opgeheven
Het rijverbod voor vrachtwagens op zon- en feestdagen is in sommige Duitse deelstaten (deels) opgeheven. TLN adviseert dit overzicht van de BAG (pagina 6) regelmatig te raadplegen. Bij de Duitse deelstaten waarbij de kaders in het document geelgekleurd zijn is een tijdelijke opheffing van toepassing. Onder het kopje ‘’hinweis’’ is te zien welke ritten zijn uitgezonderd.
De uitzonderingen zijn met name gerelateerd aan productie en levering van corona-vaccinaties.
Onduidelijkheid over welk transport cruciaal is
TLN ontvangt veel vragen over welk transport wel of niet cruciaal is. We zijn momenteel in gesprek met het ministerie om voor de huidige lockdown hierover meer duidelijkheid te krijgen. De verwachting is dat we vrijdag meer informatie kunnen delen. Zodra er meer bekend is, laten we dit weten via dit liveblog en via deze pagina.
Drukte verwacht bij supermarkten, DCMR Milieudienst Rijnmond laat tijdelijk ’s nachts bevoorraden toe
De feestdagen komen eraan. De verwachting is dat mensen het thuis gezellig gaan maken. Supermarkten in de regio Rijnmond geven aan dat er onvoldoende capaciteit is om de winkels gevuld te houden. Ze hebben gevraagd of ze ook in de nacht mogen bevoorraden. DCMR wil dat, alleen als het echt nodig is, op beperkte schaal mogelijk maken.
Eerder sloot TLN zich al aan bij de oproep van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Dat verklaarde: “In dit bijzondere jaar staan supermarkten en foodservicegroothandels voor een grotere uitdaging dan normaal. Daarom doen wij de dringende oproep om in december zoveel mogelijk winkeluren beschikbaar te stellen, de opening van supermarkten op zondag overal toe te staan en de venstertijden voor laden en lossen te verruimen.”
Vanaf dinsdag 15 december geen rijexamens en toetsen bij het CBR
In navolging van het kabinetsbesluit tot een lockdown gaan per dinsdag 15 december alle theorie- en praktijkexamens, tussentijdse toetsen en rijtesten niet door bij het CBR. Dit geldt ook voor alle beroepsexamens en de cursussen ‘Alcohol’ en ‘Verantwoord rijgedrag’.
Minister steunt campagne ‘een schoon toilet voor iedereen’
Vandaag bezochten minister Cora van Nieuwenhuizen en TLN-voorzitter Elisabeth Post truckparking Maasvlakte Plaza. Samen gingen zij in gesprek met chauffeurs over hun ervaringen onderweg. De minister steunt daarmee ook de campagne ‘een schoon toilet voor iedereen’.
TVL voor horeca transporteurs ook in het eerste kwartaal van 2021 beschikbaar
Het kabinet breidt het steun- en herstelpakket voor banen en economie op delen verder uit. Ook ziet het af van de geplande versoberingen van de steunmaatregelen. De NOW blijft in het eerste kwartaal van 2021 gelijk aan het vierde kwartaal van 2020. De TVL krijgt een nieuw subsidiepercentage: afhankelijk van het omzetdervingspercentage bedraagt deze tussen de 50 en 70%. Hierdoor krijgen ondernemingen met de grootste omzetverliezen meer subsidie. Denk bijvoorbeeld aan cafés, die zijn gesloten op last van de overheid. Het kabinet voert deze verruiming in voor het vierde kwartaal van 2020 en het eerste kwartaal van 2021. De verbreding van de SBI-codes voor de TVL blijft ook in het eerste kwartaal van 2021. Dat betekent dat ook bijvoorbeeld toeleveranciers van restaurants in aanmerking komen voor de TVL.
Het aanvragen van subsidie voor het eerste deel van NOW-3 subsidie kan nog deze week en wel tot en met 13 december aanstaande. Zorg ervoor dat je de aanvraag tijdig indient want te laat, is te laat.
Het eerste deel van de NOW-3 subsidie betreft de loonperiode oktober tot en met december 2020. Om voor de subsidie in aanmerking te komen moet er sprake zijn van een omzetdaling van ten minste 20% over 3 aaneengesloten maanden in de periode oktober 2020 tot en met februari 2021 afgezet tegen een kwart van de omzet over 2019. De tegemoetkoming bedraagt maximaal 80% van de loonkosten. Het voorschot, dat in 3 termijnen wordt betaald, bedraagt hier 80% van.
Italië – Rijverboden opgeheven
In Italië heeft het ministerie van Infrastructuur en Vervoer besloten de rijverboden voor 8, 13, 20, 25, 26 en 27 december 2020 op te schorten. Met het decreet is het toegestaan dat voertuigen van meer dan 7,5 ton zich op bovengenoemde dagen buiten de stadscentra op de weg bevinden. Ter herinnering: de opschorting van de rijverboden voor internationaal vervoer is nooit opgeheven en blijft bestaan tot een specifiek ministerieel besluit. Bekijk aanvullende informatie en het decreet in onze interactieve kaart.
Vervolg campagne 'Schoon sanitair voor iedereen'
Drie weken geleden is TLN de campagne ‘Schoon sanitair voor iedereen’ gestart. Om deze campagne een vervolg te geven, hebben we jullie hulp hard nodig!
Onder de noemer ‘Ellebogen tegen elkaar’ zijn we op zoek naar duo’s die van zichzelf een foto willen maken. Ofwel een transportondernemer en een chauffeur, een planner en een chauffeur, een chauffeur en een verlader en een opdrachtgever en transportondernemer. Foto’s in alle mogelijke combinaties zijn welkom.
Maar… wel coronaproof! Dus geen hand in hand, geen schouder aan schouder, maar elleboog tegen elleboog. Houd met het maken van de foto anderhalve meter afstand van elkaar en draag in binnenruimtes mondkapjes. Alvast bedankt!
Stuur jouw foto naar online@tln.nl. Vervolgens zullen wij deze foto plaatsen op de socialmediakanalen van TLN om nogmaals op te roepen tot het schoon en toegankelijk houden van sanitair voor chauffeurs.
Spanje – Rijverboden 4 tot en met 8 december opgeheven
Spanje (met uitzondering van Baskenland en Catalonië) heeft van 4 tot en met 8 december 2020 de rijverboden opgeheven. De routes voor gevaarlijke goederen blijven gehandhaafd, maar niet voor producten of afval met herkomst of bestemming in sanitaire centra en die verband houden met de COVID-pandemie.
Voor aanvullende maatregelen die Spanje tijdens deze pandemie heeft genomen kan je onze interactieve kaart raadplegen.
Coulanceregeling rijbewijzen en beroepscertificaten per 1 december afgelopen
De coulanceregeling voor Nederlandse rijbewijzen en beroepscertificaten die verliepen tussen 1 februari en 30 november 2020 is per 1 december afgelopen. Ook de coulanceregeling voor ADR liep tot en met 30 november 2020. De coulanceregeling ADN loopt tot 31 december 2020.
Om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, wil het kabinet het dragen van een mondkapje in onder andere winkels, musea en theaters vanaf 1 december verplichten. Ook in het onderwijs (met uitzondering van de basisschool) moeten mensen dan een mondkapje gaan dragen. Voor contactberoepen geldt de regel zowel voor de klant als de professional, zoals de kapper of de rij-instructeur. In het openbaar vervoer was een mondkapje al verplicht, maar voortaan is dit ook het geval in stations en bij bus- en tramhaltes. De mondkapjesplicht geldt voor iedereen van 13 jaar en ouder. Wie de regel niet naleeft, riskeert een boete van 95 euro. (Bron: Rijksoverheid)
Frankrijk – Rijverboden voor koeriersdiensten (kleine pakjes & pakketten) tot en met 27 december opgeheven
In de weekenden van 6, 13, 20 en 27 december 2020 zijn de rijverboden voor het vervoer van goederen met voertuigen van meer dan 7,5 ton totaal toegestaan gewicht in Frankrijk opgeheven. Deze opheffing is doorgevoerd om producten die door individuen zijn besteld voor de feestdagen, te kunnen leveren. Raadpleeg onze interactieve kaart voor meer informatie.
Oproep: meld slechte sanitaire voorzieningen bij TLN
Medewerkers van transportbedrijven die te maken krijgen met slechte sanitaire voorzieningen bij distributiecentra of winkels wordt gevraagd dat te melden bij TLN. Melden kan via online@tln.nl, met daarbij de naam van het centrum of winkel en de locatie, bij voorkeur met foto.
Aanvragen TVL 4e kwartaal 2020 vanaf vandaag mogelijk
Vanaf vandaag 12:00 uur kan de aanvraag voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) voor de periode van 1 oktober tot en met 31 december 2020 (TVL Q4 2020) worden ingediend. Aanvragen is mogelijk tot en met 29 januari 2021.
Hongarije – Rijverboden vanaf 28 november weer toegepast
Nadat het land enkele dagen het rijverbod voor het vrachtverkeer heeft opgeheven, worden deze vanaf 28 november weer toegepast. Raadpleeg onze interactieve kaart voor meer informatie.
De gewijzigde Richtlijn vakbekwaamheid bestuurders is uitgesteld. De richtlijn gaat niet in per 1 januari 2021. Dit heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan het CBR laten weten. De omstandigheden rondom corona hebben gezorgd voor vertraging in het wetgevingstraject. In de gewijzigde Richtlijn vakbekwaamheid bestuurders zijn wijzigingen opgenomen die van invloed zijn op de nascholingscursussen voor de code 95. Vermoedelijk wordt de ingangsdatum 1 april 2021. Je wordt geïnformeerd zodra de definitieve ingangsdata bekend zijn. Ook kunnen wij dan aanvullende informatie geven over de gewijzigde richtlijn.
TLN ondersteunt pleidooi voor verruiming venstertijden
Het is belangrijk dat gemeenten transporteurs in de komende periode meer tijd geven om winkels te bevoorraden. In de strijd tegen het coronavirus is het gewenst dat winkels langer open kunnen blijven om zo het aantal klanten te reguleren. Dan moet de bevoorrading daarop kunnen aansluiten.
Het vuurwerkverbod voor komende jaarwisseling treft ook een aantal transportbedrijven die zich hiermee bezighouden. TLN is blij dat de compensatieregeling zoals door het kabinet voorgesteld, ook voor deze ondernemingen geldt.Bekijk hier het volledige bericht
Landeninformatie - Oostenrijk
Om verspreiding van het virus tegen te gaan heeft Oostenrijk van 17 november tot en met 6 december verscherpte maatregelen aangekondigd. De transportsector is hier volledig van vrijgesteld en kan haar werkzaamheden zonder beperkingen uitvoeren.
Raadpleeg onze interactieve kaart voor de overige zaken waar je tijdens deze pandemie rekening mee dient te houden.
Aanvragen subsidie NOW-3 mogelijk
Vanaf vandaag is het mogelijk een aanvraag in te dienen voor de noodmaatregel NOW-3 en wel voor de periode oktober tot en met december 2020.
Hongarije – Rijverboden vrachtverkeer tot nader orde opgeheven
Hongarije heeft vanaf vrijdag 13 november 2020 de rijverboden voor het vrachtverkeer (meer dan 7,5 ton) tot nader order te hebben opgeheven.
Raadpleeg onze interactieve kaart voor de overige zaken waar je tijdens deze pandemie rekening mee dient te houden.
TLN: bij avondklok uitzondering nodig voor transport
Mocht er een avondklok komen in bepaalde veiligheidsrisico’s, dan is het belangrijk dat er een uitzondering wordt gemaakt voor transport- en logistiekverkeer. Dat is met inbegrip van woon-werkverkeer van de medewerkers.
Alhoewel er nog geen tekenen zijn dat er binnenkort een avondklok gaat gelden, heeft TLN hierop bij het ministerie aangedrongen. In een reactie heeft het ministerie aangegeven oog te hebben en te houden voor de argumenten, namelijk de vitale rol van transport en logistiek voor het draaiend houden van de samenleving.
Verhuizers mogen met meer dan 2 op straat
Het leek erop dat verhuizers tegen problemen aanlopen omdat er maar ‘groepen’ van twee mensen op straat mogen zijn. Ze hebben bij TLN gevraagd hoe ze moeten handelen. In sommige gevallen zijn boetes uitgedeeld. Navraag van TLN leert het volgende. Op dit moment hebben alle 25 veiligheidsregio’s eigen noodverordeningen. Daarin staat het volgende: het verbod op groepsvorming/samenkomsten is niet van toepassing wanneer noodzakelijk voor de continuering van dagelijkse werkzaamheden van instellingen, bedrijven en andere organisaties. Hiermee worden verhuizers uitgezonderd van de groepsbeperkende maatregelen. De boetes hadden niet uitgedeeld mogen worden. In de aanstaande wet zal eveneens een vergelijkbare uitzonderingsregel worden opgenomen.
Sneltesten hoge prioriteit voor werkgevers
VNO-NCW en MKB-Nederland zetten volop in op sneltesten, zodat het bedrijfsleven zo goed mogelijk veilig kan blijven draaien. De tijd tussen het afnemen van een coronatest en de uitslag moet zo kort mogelijk zijn. Is iemand niet ziek of besmet, dan hoeft hij of zij niet nodeloos thuis te blijven. De werkgeversorganisaties zijn in overleg met het kabinet om dit mogelijk te maken.
Portugal – 15 daagse noodtoestand & avondklok ingevoerd
Het beroepsgoederenvervoer kan ongestoord doorgaan. Chauffeurs in de transportsector zijn vrijgesteld van de avondklok en kunnen indien in het bezit van een formulier hun werkzaamheden uitvoeren. Raadpleeg de interactieve kaart voor aanvullende informatie.
Campagne voor schoon sanitair gestart
‘Vrachtwagenchauffeurs moeten op een veilige en fatsoenlijke manier hun werk kunnen doen. Toch zijn sanitaire voorzieningen onderweg en bij laad- en losplaatsen niet overal goed geregeld. Daar moet nú verandering in komen. Ik doe nadrukkelijk een beroep op iedereen om elkaar fatsoenlijk te behandelen’, aldus TLN-voorzitter Elisabeth Post. Om dit te onderstrepen start TLN de campagne ‘Een schoon toilet voor iedereen’.
Verenigd Koninkrijk – Geen toegang chauffeur die recent in Denemarken is geweest
Vrachtwagenchauffeurs die niet in het Verenigd Koninkrijk woonachtig zijn en de afgelopen 14 dagen vanuit of door Denemarken hebben gereisd, kunnen het VK niet meer binnenkomen.
Inwoners van het VK die na 6 november 2020 om 4 uur ’s ochtends in Engeland aankomen nadat ze in de afgelopen 14 dagen vanuit of door Denemarken zijn gereisd, inclusief vrachtwagenchauffeurs, moeten in quarantaine, samen met hun huishouden.
Op deze pagina heeft de Britse overheid de maatregelen waarvan de transportsector helaas niet is vrijgesteld, gepubliceerd.
Frankrijk – Rijverbod vrachtwagens 10 & 11 november opgeheven
Frankrijk heeft laten weten het vrachtwagenrijverbod van dinsdag 10 november 2020 om 16.00 uur tot woensdag 11 november 2020 om 24:00, voor specifieke transporten op te heffen.
De volgende ritten kunnen dus zonder problemen plaatsvinden:
het vervoer van levensmiddelen en dierenvoeders,
het vervoer van producten die bestemd zijn voor de hygiëne en de gezondheid van mens of dier, en alle producten, materialen of bestanddelen die nodig zijn voor de vervaardiging ervan,
distributie van pakketten,
verhuizingen
Ook de lege retour van de voertuigen betrokken in bovenstaande transporten is toegelaten.
De publicatie van de vrijstelling is op deze pagina terug te vinden.
Update coronamaatregelen Italië
Het ministerie van Infrastructuur en Vervoer heeft besloten de rijverboden voor de maand november 2020 op te schorten. Met het betreffende decreet is het toegestaan dat voertuigen van meer dan 7,5 ton op zondag 8, 15 en 22 november buiten de stadscentra op de weg bevinden. Ter herinnering: de opschorting van de rijverboden voor internationaal vervoer is nooit opgeheven en blijft bestaan tot een specifiek ministerieel besluit.
Let wel op dat er vervoerders zijn geweest die melding hebben gedaan dat er boetes werden uitgeschreven op vermeende beperkte dagen tijdens de vorige opschorting van rijverboden.
Garantstelling Staat voor kortlopende leverancierskredieten voorlopig verlengd
De Kamer heeft ingestemd met het verlengen van de TRA ofwel de overeenkomst tussen de Staat en verzekeraars met drie maanden tot 1 april 2021. Insteek van deze overeenkomst is dat de Staat garant meetekent op en dus medegarant staat voor de kortlopende kredietverzekeringen.
Corona blijft ook transportsector in de greep houden
De transport- en logistieke sector blijft gebukt gaan onder de coronacrisis. Dat blijkt uit de jongste coronamonitor van Transport en Logistiek Nederland, gebaseerd op een rondgang langs de leden.
Denemarken heeft aangegeven dat de veerboten naar Noorwegen en Zweden vanuit het Noorden van Denemarken (7 gemeenten) stilgelegd zullen worden, mocht dit niet al gebeurd zijn. Vooralsnog zal dit geen consequenties hebben voor chauffeurs afkomstig buiten deze 7 gemeenten in Denemarken en zullen de ferry’s als vanouds varen. Voor chauffeurs wijzigt er op dit moment niet veel. Snelle transporten in en uit het gebied (laden/lossen) zijn toegestaan.
Mobiliteitscentrum matcht vraag en aanbod bedrijven
Het coronavirus heeft ingrijpende gevolgen voor de sector transport en logistiek. Tijdens de tweede golf is de groeiende behoefte ontstaan naar het bijeen brengen van vraag naar en aanbod van vrachtwagenchauffeurs. Op sommige deelmarkten is druk ontstaan terwijl het vervoer in andere deelmarkten stil ligt. Zo kan het voorkomen dat sommige bedrijven door verlies van werkzaamheden tijdelijk geen werk hebben voor chauffeurs. Andere bedrijven hebben juist behoefte aan chauffeurs omdat werknemers ziek zijn of in quarantaine zitten.
Werkgevers- en werknemersorganisaties in de sector willen zoveel mogelijk vakkrachten behouden voor de sector. Zij hebben de handen ineen geslagen om een crisispakket samen te stellen voor de arbeidsmarkt om zoveel mogelijk vakkrachten voor de sector te behouden. Het Mobiliteitscentrum van STL brengt bedrijven die op elkaar aansluiten – in dezelfde regio – met elkaar in contact. Kijk voor meer info op www.stlwerkt.nl/wijhelpenelkaar.
De dienstverlening van het Mobiliteitscentrum komt tot stand in opdracht van werkgevers- en werknemersorganisaties TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen en is mogelijk gemaakt dankzij het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds SOOB.
Avondklok in Luxemburg
Luxemburg heeft besloten een avondklok in te stellen tussen 23:00 en 06:00 uur tot eind november. Internationale chauffeurs in het wegvervoer hoeven geen specifieke documenten mee te nemen.
Update overzicht sneltesten en aanbieders
Er zijn momenteel vijf sneltesten die in Nederland zijn goedgekeurd door het ministerie van VWS. De sneltesten van de Amerikaanse fabrikanten Abbot en Roche zijn hiervan de testen met de hoogste betrouwbaarheid.
TLN helpt bij behoefte aan ondersteuning in drukke tijden
Webwinkels, supermarkten en ook andere deelsectoren gaan extra drukke tijden tegemoet. Meer nog dan in andere jaren is er met het zicht op de feestdagen behoefte aan voldoende transportcapaciteit. Tegelijkertijd hebben transporteurs door de coronacrisis problemen om roosters passend te krijgen. Ziekte werknemers en quarantaineverplichtingen eisen hun tol.
TLN wil helpen door vraag en aanbod duidelijker in beeld te brengen. Zo kunnen kleinere transportondernemers hun collega’s uit de brand helpen. Zeker als zij doorgaans werken voor sectoren die door de crisis hard zijn getroffen, zoals evenemententransport of bevoorrading van horeca. Voor hen is extra werk juist een uitkomst in economisch moeilijke tijden.
Help elkaar waar dat mogelijk is. Dat is in het belang van de totale transportsector. Het mes snijdt aan twee kanten. Heb je behoefte aan extra capaciteit? Meld het en wij gaan kijken of er passend aanbod is. Mail naar akort@tln.nl en je krijgt binnen een werkdag antwoord.
Alle voorwaarden van de NOW-maatregelen in een grafiek
TLN heeft in een grafiek in een oogopslag zichtbaar gemaakt welke voorwaarden horen bij de verschillende zogenoemde tranches van de NOW-regeling. De grafiek is eveneens te downloaden.
Berekeningstool NOW-3 beschikbaar
Met de berekeningstools van TLN kun je berekenen of je in aanmerking komt voor subsidie en zo ja, hoeveel en wat de gevolgen zijn van een eventuele lagere loonsom:
Aanvraag regeling tegemoetkoming land- en tuinbouwondernemers verlengd tot 1 december 2020
Wegtransporteurs van bloembollen, sierplanten, perkplanten, snijbloemen, heesters en boomkwekerijgewassen die transporteren van telers naar veilingen en groothandelaren, kunnen gebruik maken van de Regeling tegemoetkoming land- en tuinbouwondernemers COVID-19. Aanvragen kunnen tot en met 30 november 2020 worden ingediend. Klik hier voor uitgebreidere informatie over dit onderwerp.
Update coronamaatregelen Frankrijk
Het beroepsgoederenvervoer en woon-werkverkeer blijft in Frankrijk ook tijdens de avondklok gewoon toegestaan.
Van het Franse Direction Générale des Infrastructures, des Transports et de la Mer hebben wij de bevestiging gekregen dat voor buitenlandse vervoerders de Annex 3 (Green Lanes) van de Europese Commissie volstaat op Frans grondgebied.
Chauffeurs hoeven dus niet langer het Justificatif de déplacement professionnel bij zich te hebben. Ook voor zelfstandige chauffeurs volstaat de Annex 3. Zij hoeven niet langer meer de Attestation de déplacement dérogatoire bij zich te hebben.
Het volgende besluit is genomen voor tankstations onderweg:
– Hygiëne: In de rustzones blijven de toiletten toegankelijk, evenals de toiletten en douches in de dienstlokalen.
– Brandstof en winkels : Blijft 24/7 open.
– Restaurant: Alleen om mee te nemen. Snacks en minstens één warme maaltijd zijn beschikbaar.
Lockdown België, geen gevolgen voor internationaal goederenvervoer
Vanaf 2 november zit België in een lockdown. Voor het internationale goederenvervoer zijn er geen beperkingen.
Twee herinneringen:
– Wanneer een chauffeur meer dan 48 uur in België verblijft, moet het Passenger Locator Formulier worden ingevuld.
– Chauffeurs kunnen tijdens de avondklok vervoer verrichten, maar moeten hun redenen daarvoor wel motiveren. Dit kan door het CMR of een door de werkgever verstrekt attest te tonen.
De uren van de avondklok zijn als volgt:
– Vlaanderen: 00:00 – 05.00 uur
– Brussel: 22:00 – 06:00 uur
– Wallonië: 22:00 – 06:00 uur
Update Duitsland: opheffen rijverboden in Nordrhein-Westfalen
Het rijverbod voor vrachtwagens op zondag is door Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen weer opgeheven vanaf 31 oktober 2020 tot en met 18 januari 2021. Wij hebben (nog) geen kennis genomen van andere deelstaten die hierin volgen. TLN adviseert dit overzicht van de BAG (pagina 6) regelmatig te raadplegen.
Deense grenscontroles zijn vanaf 26 oktober 2020 geïntensiveerd
De Deense grenscontroles zijn vanaf 26 oktober 2020 geïntensiveerd. Alle relevante grensovergangen kunnen nog steeds worden gebruikt. Personen die in risicolanden wonen, moeten bij binnenkomst in Denemarken een waardig doel hebben. Verder moeten zij nu ook een negatieve COVID-19 test leveren. De test moet in de laatste 72 uur voor binnenkomst in Denemarken worden afgenomen.
Oproep aan TLN-leden: houd voorzieningen open voor elkaars personeel
Onze sector draait op de inzet en motivatie van onze collega’s. We zullen dus zuinig moeten zijn op de mensen die dagelijks het werk verrichten. Zeker nu de druk op planningen toeneemt, omdat ook in onze sector steeds meer mensen met quarantaineverplichtingen thuiszitten. Goede voorzieningen zijn met name cruciaal voor chauffeurs onderweg. Niet alleen langs de weg, maar ook op de laad- en loslocaties. We zien echter dat steeds meer voorzieningen worden afgesloten voor de chauffeurs.
TLN roept daarom haar leden op, om op eigen locaties de sanitaire voorzieningen maximaal toegankelijk te houden voor elkaars personeel. Mocht dit om praktische redenen niet kunnen of is er uitbreiding van sanitaire capaciteit gewenst, dan zijn er op dit moment nog voldoende mogelijkheden om tijdelijke voorzieningen te huren. Via info@tln.nl zijn suggesties te verkrijgen. Let hierbij wel op, dat de schoonmaak van dergelijke tijdelijke voorzieningen over het algemeen zelf moet worden georganiseerd.
Tenslotte roept TLN de verladers en overige klanten van transportondernemers hierbij nogmaals met klem op, om goed voor chauffeurs te blijven zorgen. Als ketenpartners zullen we elkaar moeten steunen. De excessen die we op dit moment voorbij zien komen, passen niet in een land als Nederland. Gelukkig zijn er ook voorbeelden van locaties en ondernemingen waar het wel goed geregeld is. Die zullen we vanuit TLN op gepaste wijze aandacht blijven geven.
Update coronamaatregelen Portugal: avondklok
De Portugese regering heeft besloten dat verkeer tussen gemeenten in de periode 30 oktober 00.00 uur en 3 november 06.00 uur in strijd is met de wet.
Beroepschauffeurs moeten in de bovengenoemde periode – tussen 30 oktober middernacht en 3 november 6 uur ’s morgens beschikken over een verklaring van de werkgever waarin staat dat zij hun beroepsactiviteiten uitoefenen. Deze verklaring vind je in onze interactieve kaart. De verklaring moet in het Portugees worden gebruikt. De in te vullen gegevens zijn in het Engels en “geel gemarkeerd”.
Verduidelijking coronamaatregelen Duitsland, deelstaat Beieren: corona test, quarantaine
Op basis van een nieuwe quarantaineverordening die in de Duitse deelstaat Beieren van kracht is geworden, waren er geruchten dat Beieren nu verplichte COVID-19-tests voorschrijft aan alle beroepsgoederenchauffeurs die het Duitse grondgebied binnenkomen. Dit is niet het geval.
De nieuwe verordening heeft alleen betrekking op grensoverschrijdende pendelaars die uit een land met een hoog risico komen en hun werk in Beieren hervatten. Als deze personen ten minste eenmaal per week naar Beieren komen om te werken, moeten zij uiterlijk 5 dagen na hun aankomst een COVID-19-test ondergaan, die vervolgens wekelijks moet worden herhaald.
Als vrachtwagenchauffeurs echter alleen internationaal goederentransport uitvoeren, worden zij door de Beierse verordening vrijgesteld van quarantaine of tests.
Coulanceregeling Code 95 eindigt op 1 december
De coulanceregeling voor de verplichtingen in het kader van Code 95 eindigt op 1 december a.s. Dat heeft het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) laten weten. Chauffeurs moeten daarna over een geldig rijbewijs beschikken. Het CBR stelt dat iedereen aan de examens kan deelnemen omdat deze gewoon doorgaan.
TLN waarschuwt bedrijven hier tijdig rekening mee te houden. Tegelijkertijd wordt druk uitgeoefend op het CBR en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om de huidige coulance te verlengen. Nu het kabinet oproept zo min mogelijk te reizen en mensen in quarantaine moeten, is het niet altijd mogelijk tijdig aan een examen deel te nemen. Ook komende maanden is het belangrijk dat het goederentransport zo min mogelijk wordt beperkt. Nu al kampen bedrijven met personeelstekorten als gevolg van corona, zowel vanwege ziekte als door de quarantainemaatregelen.
Update coronamaatregelen Spanje: avondklok
De Spaanse regering heeft een avondklok ingesteld tussen 23.00 en 06.00 uur in het hele land. Het beroepsgoederenvervoer kan ongehinderd doorgaan.
Update coronamaatregelen Kazachstan
Naar aanleiding van een besluit van de Russische Federatie moeten alle chauffeurs die zich bezighouden met internationaal goederenvervoer over de weg en:
– op doorreis door Kazachstan hun temperatuur laten opnemen en de vragenlijst in bijlage 4 bij het besluit moeten invullen; of
– Voor het uitvoeren van bilateraal vervoer met Kazachstan (niet meer dan twee bestuurders per voertuig) en het bezit van het desbetreffende rijbewijs, moeten zij hun temperatuur laten opnemen, de vragenlijst in bijlage 4 bij het besluit invullen en een COVID-19 PCR-test afleggen. Nadat hun monster is genomen, kunnen de chauffeurs verdergaan naar hun bestemming. Als de PCR-test positief is, wordt de bevoegde gezondheidsdienst op de hoogte gebracht volgens het door de bestuurder aan de grens verstrekte reisschema. De chauffeur zal dan een extra medisch onderzoek moeten ondergaan en medische specialisten zullen beslissen of de chauffeur in het ziekenhuis moet worden opgenomen.
Schone wc’s en douchemogelijkheden moeten vanzelfsprekend zijn
Goede sanitaire voorzieningen voor chauffeurs van transportbedrijven zouden vanzelfsprekend moeten zijn. Helaas is dat niet het geval. Op een aantal plaatsen kunnen medewerkers van transportbedrijven geen gebruik maken van nette sanitaire voorzieningen.
TLN is in overleg met leveranciers van tijdelijke toiletten, met de schoonmaakbranche, met brandstofleverancier BP en met opdrachtgevers om snel tot een plan van aanpak te komen. Veel transportbedrijven hebben voor hun eigen medewerkers en die van collega’s al extra voorzieningen getroffen. Maar dat is nog onvoldoende.
TLN roept op om situaties te melden waar het wél goed is geregeld (als voorbeeld voor anderen) en waar het níet op orde is. Stuur een foto met aanduiding van de locatie naar online@tln.nl
Medewerkers in quarantaine. Wat nu?
TLN krijgt afgelopen dagen steeds vaker signalen van bedrijven die aanlopen tegen personele capaciteitsproblemen: chauffeurs zitten thuis omdat huisgenoten positief zijn getest op corona of de uitslag van een test afwachten. Ook als zij zelf geen klachten hebben of zelfs negatief zijn getest. Voor het bedrijf is dit een probleem om de planning rond te krijgen.
TLN wordt gevraagd of betrokken chauffeurs toch gevraagd kunnen worden naar het werk te komen. De vereniging heeft veel begrip voor de knellende situatie van ondernemers, maar kan niet anders dan het standpunt van het RIVM volgen. Dat luidt dat iemand die een besmette huisgenoot heeft of in nauw contact is geweest met een positief geteste persoon tien dagen in quarantaine moet blijven. Op deze manier werken we maximaal mee de verdere verspreiding van het virus tegen te gaan.
Een andere vraag is of de werkgever in een dergelijk geval het loon moet doorbetalen. Het antwoord daarop is: ja. Maar als de werknemer zelf niet ziek is of wordt, is geen sprake van ziekengeld. Als de werknemer al vakantie had opgenomen gedurende de quarantaineperiode blijven het vakantiedagen. Heeft de werknemer geen vakantie en kan hij thuis werkzaamheden verrichten gedurende de quarantaine, dan mag de werkgever dat ook verlangen.
TLN werkt aan een nieuwe coronamonitor die een goed actueel beeld geeft van de gevolgen van de coronacrisis voor de sector. Hiervoor vraagt TLN aan alle leden om enkele vragen te beantwoorden. De monitor is van grote waarde voor de belangenbehartiging en de lobby in Den Haag. Hoe meer je kunt onderbouwen met harde cijfers, hoe sterker je staat.
Vandaag hebben alle TLN-leden een e-mail ontvangen met een link naar het onderzoek. Dat wordt uitgevoerd door BusinessMonitor. Invullen kost slechts enkele minuten. De nieuwe corona-monitor zal inzicht geven in de recente ontwikkelingen van omzet en personeel binnen de sector. Daarnaast wordt duidelijk hoeveel bedrijven te lijden hebben onder ziek personeel en de verplichte quarantaine van medewerkers. Ook wordt gevraagd naar de ervaringen met het testen op corona, door GGD’en of gespecialiseerde bedrijven.
De vragenlijst geeft ook de mogelijkheid aan te geven wat de wensen zijn voor nader overheidsbeleid. Met de uitkomsten kan TLN gerichte lobby ondernemen.
Het is de bedoeling maandelijks een nieuwe monitor op te stellen. Uiteraard zijn de uitkomsten voor iedereen beschikbaar.
Het is mogelijk tot en met maandag 2 november de vragenlijst in te vullen. Doe het zo snel mogelijk, dan kun je het niet vergeten. Alvast bedankt!
Transport komt in aanmerking voor Tegemoetkoming Vaste Lasten
Het kabinet breidt het steunpakket uit voor de transportsector. Transportondernemers kunnen nu ook tijdelijk gebruik maken van de regeling Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). TLN is blij dat de regering na lang aandringen gehoor heeft gegeven aan de oproep hiertoe van de branche.
De Griekse regering heeft vanaf 24 oktober aanvullende maatregelen aangekondigd. De nieuwe maatregelen omvatten het volgende:
– Een avondklok van 00:30 tot 05:00 uur in de regionale eenheden categorie 3 (oranje zone) en 4 (rode zone). Attika en Thessaloniki zijn in deze categorieën opgenomen (een volledige kaart waarop is aangegeven om welke regio’s in Griekenland het gaat, is hier te vinden).
– Er is een vrijstelling voor degenen die ’s nachts werken en voor noodgevallen. Vrachtwagenchauffeurs die ’s nachts in de verboden zones werken, moeten een attest van hun werkgever hebben. De Griekse regering heeft hiervoor geen specifiek sjabloon beschikbaar gesteld.
– Mondkapjes zijn zowel binnen als buiten verplicht.
Europese Commissie presenteert haar Europese vaccinatiestrategie
De Europese Commissie presenteerde tijdens de Europese top eerder in oktober haar Europese vaccinatiestrategie. Onderdeel van deze strategie is een prioritering van groepen die als eerste moeten worden ingeënt, volgens de Europese Commissie zouden daar bepaalde beroepsgroepen ook onder moeten vallen zoals onderwijzers, politieagenten maar ook personen werkzaam in transport.
Tijdens deze top hebben de lidstaten met elkaar afgesproken dat het werk rond de ontwikkeling en verspreiding van een vaccin tegen COVID-19 verder voortgezet moet worden op EU niveau.
Avondklok in regio Lazio (Italië)
In de regio Lazio (Italië) geldt voor een periode van 30 dagen vanaf 23 oktober een avondklok. Reizen voor werk is toegestaan, maar er is wel een document nodig. Benieuwd welk document? Bekijk het in de landenkaart Europa.
Update coronamaatregelen Spanje – regio’s Navarra, Aragón en La Rioja
Het is in de Spaanse regio’s Navarra en Aragón voor iedere bestuurder verplicht een formulier bij zich te hebben. Het formulier moet de bestuurder bij zich hebben bij het verlaten of betreden van het voertuig. Als de bestuurder bijvoorbeeld alleen door de regio’s Navarra en Aragón moet rijden, of naar het centrum moet gaan waar de goederen geladen en/of gelost moeten worden is het formulier niet nodig.
Raad roept Commissie op met noodplan te komen voor vrachtvervoer ten tijde van een pandemie
De Europese Raad (lidstaten van de EU) heeft vandaag de Europese Commissie gevraagd te komen met een noodplan voor het vrachtvervoer dat gebruikt kan worden ten tijde van een pandemie zoals de huidige coronacrisis. De lidstaten doen een aantal aanbevelingen waarvan ze hopen dat de Commissie deze in het plan meeneemt:
Grensoverschrijdend vrachtvervoer mag niet belemmerd worden op het trans-Europese wegennetwerk en bij belangrijke grensovergangen, voortbouwend op de ervaring met de Green Lanes
Personen werkzaam in het transport moeten vrij kunnen reizen en moeten hun werk veilig kunnen doen
De Commissie zou richtlijnen en toolboxen opstellen om sector te versterken
Er moeten coherente regels komen over uitzonderingen die van toepassing zijn op de sector tijdens pandemieën of andere grote crisissen
Het versterken van de bestaande netwerken zoals de nationale contactpunten die gebruikt worden om corona-gerelateerde informatie uit te wisselen tussen lidstaten
Overzicht aanbieders sneltesten en teststraten beschikbaar
De sneltesten van de Amerikaanse fabrikanten Abbot en Becton Dickson (BD) zijn vooralsnog de enige testen die zijn goedgekeurd door het ministerie van VWS. De commerciële aanbieders hebben vaak ook de reguliere PCR-test in hun aanbod. In een overzicht vind je een aantal aanbieders van sneltesten en commerciële PCR-testen waarvan de uitslag binnen 24 uur bekend is.
Verzoek tot indienen definitieve vaststelling tegemoetkoming 'Noodfonds Sierteelt’ met maand verlengd
Voor ondernemers in de sierteelt- en voedingstuinbouw en telers van fritesaardappelen was de uiterste datum van indiening 31 oktober 2020. Dit wordt nu 30 november 2020.
Tankstationwinkels en sanitair langs snelweg blijft open tijdens avondklok België
Gisteren is de avondklok in België ingegaan. Dit betekent dat tussen middernacht en vijf uur ’s ochtends verplaatsingen op de openbare weg verboden zijn. Tankstationwinkels langs autosnelwegen blijven tijdens de avondklok geopend. Daarnaast blijven ook sanitaire faciliteiten zoals toiletten en douches beschikbaar voor alle werknemers die tijdens de avondklok aan het werk zijn.
Bron: FEBETRA
Meer informatie over avondklok België
De avondklok is per 19 oktober ingegaan. Dit betekent dat tussen middernacht en vijf uur ’s ochtends verplaatsingen op de openbare weg verboden zijn. De transportsector is hiervan vrijgesteld maar moet wel kunnen aantonen dat het om een essentiële verplaatsing gaat. Het beroepsgoederenvervoer is tot essentiële sector benoemd. Het tonen van een vrachtbrief is dan ook voldoende.
Als werkgever kan je er ook voor kiezen om een brief in vrije vorm op te stellen waarin je aangeeft dat je werknemer bezig is met een essentiële verplaatsing. Dit is vooral van belang wanneer een grensarbeider tijdens de avondklok zonder vrachtwagen/vrachtbrief naar Nederland reist. De Belgische overheid heeft geen verplichte documenten opgesteld die hiervoor gebruikt kunnen worden.
Financiële gevolgen quarantaine
In onze sector is het nauwelijks mogelijk om het werk vanuit huis voort te zetten wanneer de werknemer niet ziek is, maar op dringend advies van het RIVM thuis moet blijven.
Voor werkgevers die loon moeten doorbetalen aan werknemers die niet vanuit huis kunnen werken, brengt quarantaine hoge kosten met zich mee. Omdat 90 tot 95% van de werknemers in onze sector niet thuis kan werken wordt onze sector hard geraakt door quarantaine regels.
Deze kosten zijn voor het midden- en kleinbedrijf moeilijk te dragen. Daarom zijn sociale partners met het kabinet in gesprek over de mogelijkheden voor een aanvullende regeling om werkgevers te compenseren voor de financiële gevolgen van de quarantaine.
Elisabeth Post in Nieuwsuur over adequate voorzieningen en overheidssteun
Het scheelt aan goede voorzieningen voor chauffeurs en adequate overheidssteun voor transportondernemers, concludeerde Elisabeth Post zaterdagavond in Nieuwsuur.
In navolging van Frankrijk voert ook België een avondklok in. Vanaf maandag 19 oktober wordt het tussen middernacht en 05:00 uur ’s ochtends verboden om naar buiten te gaan. Personen die voor hun werk onderweg zijn of woon-werkverkeer zijn vrijgesteld van deze maatregel. Het is nog niet bekend of er een attest nodig is.
Wanneer er meer bekend is, communiceren wij dit in ons liveblog.
Het beroepsgoederenvervoer en woon-werkverkeer blijft in Frankrijk ook tijdens de avondklok gewoon toegestaan. De chauffeur dient wel in het bezit te zijn van een attest. Bij het niet hebben van deze attesten kunnen boetes van ten minste €135 worden uitgeschreven.
Op deze website kan je de twee varianten downloaden.
Attestation de déplacement dérogatoire – Uitzonderlijk reisbewijs
Justificatif de déplacement professionnel – Bewijs van zakenreis
De werkgever dient voor een werknemer enkel en alleen het “Justificatif de déplacement professionnel” in te vullen. De werkgever bepaalt zelf de looptijd van het attest. Bij ” Lieux d’exercice de l’activité professionnelle”, dient voor chauffeurs niets ingevuld te worden. Zelfstandigen gebruiken het attest “Attestation de déplacement dérogatoire” en kruizen het eerste vakje aan.
Vanwege het coronavirus wordt vanaf middernacht in heel Frankrijk de noodtoestand uitgeroepen. Daarnaast wordt er voor een periode van minimaal vier weken een avondklok van 21.00 uur tot 06.00 uur ingevoerd in de gemeenten Île-de -France en in de grootstedelijke gebieden Grenoble, Lille, Lyon, Aix-Marseille, Saint-Étienne, Rouen, Montpellier en Toulouse.
Het beroepsgoederenvervoer blijft toegestaan tijdens de avondklok. De Franse overheid publiceert morgen (17 oktober) pas welke formulieren chauffeurs in het beroepsgoederenvervoer bij zich zouden moeten hebben tijdens deze uren. Ons advies is om goed met de laad/losadressen in Frankrijk te communiceren om zeker te weten dat er personeel aanwezig is.
Medewerkers die thuis blijven omdat de uitslag van een coronatest – van zichzelf of een huisgenoot – op zich laat wachten. Terwijl het werk wel gedaan moet worden. Menig ondernemer worstelt hiermee. TLN ontvangt vragen van ondernemers en geeft advies.
In de beeldvorming is testen via de GGD een ramp en werken commerciële organisaties efficiënter en sneller. Sommige branches hebben voor hun leden zelfs afspraken gemaakt, met de boodschap dat werknemers minder lang hoeven te wachten. De werkelijkheid blijkt echter een slag anders. De snelheid van terecht kunnen en horen wat de uitslag is, varieert sterk. Dat geldt voor zowel GGD’en en commerciële organisaties. Het beeld wisselt van plaats tot plaats en van moment tot moment. Een algemeen advies is daarom niet te geven.
Het is raadzaam om te informeren naar de situatie ter plekke en de afweging te maken. De prijs voor een commerciële test is ongeveer 100 euro; de GGD-test is kosteloos. Bekijk welke optie op dat moment het beste is. Ervaring leert dat soms ook bij commerciële teststraten wachtrijen ontstaan en de uitslag lang op zich laat wachten, terwijl bij GGD’en snel wordt gewerkt.
TLN houdt de ontwikkelingen nauwgezet in de gaten, ook over de beschikbaarheid van sneltesten. Zodra er meer bekend is, laten we dat de leden weten. Het is belangrijk dat medewerkers zo kort mogelijk onnodig thuis zitten.
Mondkapjes tijdens rijles vanaf maandag verplicht
Het CBR heeft besloten om het dragen van een mondkapje tijdens de rijles onderdeel van het hygiëneprotocol te maken. Vanaf maandag 19 oktober neemt CBR geen praktijkexamen meer af als tijdens de rijlessen vanaf die datum door opleider en leerling geen mondkapje is gedragen. De kandidaat zal hiernaar gevraagd worden bij aanvang van het examen. Deze regels gelden ook voor rijlessen en het praktijkexamen met de vrachtauto.
PvdA, GroenLinks en SP vragen kabinet om extra steun transport
De fracties van de PvdA, GroenLinks en de SP hebben de regering in een motie verzocht extra steun uit te trekken voor getroffen sectoren, waaronder transport. Later wordt over deze motie gestemd. Eerder deze week riep TLN het kabinet op om nu wél steun te geven aan transporteurs die bijvoorbeeld de horeca en evenementen bevoorraden.
Steeds meer transportondernemers krijgen te maken met werknemers die klachten hebben of zijn besmet met COVID-19. Ook is steeds vaker sprake van een huisgenoot/familielid/partner met klachten of besmetting.
Wat te doen in die situatie? Met name als het gaat om quarantaine voor degenen die niet ziek zijn. De regels veranderen geregeld.
Wij volgen de richtlijnen van het RIVM. De meeste actuele informatie betreffende COVID-19, quarantaine en testen is te vinden op de website van de RIVM.
Naar aanleiding van de persconferentie van dinsdag 13 oktober jl. zijn de maatregelen en de routekaart gepubliceerd op de website van de Rijksoverheid.
Voor specifieke overheidsadviezen over de sector transport kun je hier kijken.
Als er vragen zijn over loonbetaling en quarantaine als gevolg van corona, neem dan contact op met een van de medewerkers van het Team Sociaal van TLN. Je krijgt dan informatie die aansluit op je specifieke situatie.
Kan ik mondkapjes verplichten?
Kan een transportondernemer zijn of haar werknemers verplichten een mondkapje te dragen? Die vraag komt binnen bij TLN. Ja, dat is mogelijk. Een werkgever kan ook verlangen dat een medewerker bepaalde kleding draagt. Dit kan op basis van het instructierecht, mits het verzoek redelijk is en/of de werknemer hier geen bezwaren tegen heeft. Omdat het kabinet het dragen van een mondkapje aanbeveelt, kan worden gezegd dat het een redelijke eis van de werkgever is.
Organisaties transport en logistiek willen ook na lockdown behoud van goede voorzieningen voor chauffeurs
De sluiting van de horeca mag niet ten koste gaan van goede voorzieningen voor vrachtwagenchauffeurs, benadrukken evofenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN). Toen eerder dit jaar de horeca dicht moest, konden chauffeurs op veel plaatsen langs de snelweg niet meer terecht voor een kop koffie of een warme maaltijd. Ook werden chauffeurs niet overal met open armen verwelkomd. De menselijke maat moet juist tijdens deze crisis worden bewaakt volgens TLN en evofenedex.
Als de horeca wederom moet sluiten, moeten ook transportondernemers die de horeca bevoorraden een beroep kunnen doen op overheidssteun. Die oproep doet TLN aan het kabinet. Op dit moment komen transporteurs niet in aanmerking voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). Dat is onrechtvaardig, vindt Transport en Logistiek Nederland (TLN).
Hotels in Duitsland weigeren bezoekers uit risicogebieden
Er zijn Duitse hotels die geen bezoekers uit risicogebieden toestaan. We adviseren vooraf contact op te nemen met de accommodaties om na te gaan of chauffeurs daar kunnen overnachten.
TLN bespreekt dit onderwerp met de IRU. Het is belangrijk dat hotels maatregelen nemen om verspreiding van het virus tegen te gaan. Het moet echter niet de bedoeling zijn dat onze chauffeurs hierdoor niet kunnen rusten en overnachten.
Aanvraag vaststelling NOW-1 vanaf vandaag mogelijk
Met ingang van vandaag is het mogelijk de aanvraag voor de vaststelling van NOW-1 in te dienen bij het UWV. Eerder konden bedrijven een aanvraag voor subsidie indienen en indien zij aan de voorwaarden voldeden werd er een subsidie toegekend. Je ontving dan een voorschot van 80% van die subsidie. Die subsidie werd echter berekend op basis van de verwachte omzetdaling en de loonkosten over (in de meeste gevallen) januari 2020.
Steeds meer EU lidstaten verscherpen hun maatregelen vanwege het oplopende aantal coronabesmettingen. Als gevolg hiervan zijn er inreisbeperkingen, verplichte quarantaines of moeten er bij de grens negatieve coronatesten worden getoond. Het nieuws dat in de media wordt gecommuniceerd is niet altijd van toepassing op onze sector. Dit kan voor enige verwarring zorgen.
Het beroepsgoederenvervoer is in heel Europa als essentieel aangemerkt. Dit betekent dat onze chauffeurs in de meeste gevallen vrijgesteld zijn van de hierboven genoemde maatregelen. In onze interactieve kaart kan je per land de meest actuele informatie en richtlijnen terugvinden.
Deze informatie ontvangen wij van de Europese brancheorganisaties en overheden en is specifiek gericht op het beroepsgoederenvervoer over de weg.
Voor Tozo-3 drempel vermogenstoets (vooralsnog) weg
De vermogenstoets op de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) die voor Tozo-3 was aangekondigd vervalt. Dat geeft meer ondernemers de kans gebruik te maken van deze regeling.
Oproep: opslag capaciteit voor Covid-19 vaccins nodig
Om het toekomstige transport en de opslag van Covid-19 vaccinaties voorspoedig te laten verlopen is een taskforce opgericht waarin onder andere ACN en Schiphol vertegenwoordigd zijn. Meer informatie over deze taskforce is hier te vinden.
Vanuit deze taskforce werkt FENEX mee aan een inventarisatie van GDP gecertificeerde loodsruimte voor de tijdelijke opslag voor vaccins. Deze loodsruimte kan als back-up dienen bovenop de aanwezige capaciteit op Schiphol.
Heb jij een GDP gecertificeerde loodsruimte beschikbaar voor de tijdelijke opslag van Covid-19 vaccins? Neem dan contact op met Christine van Eijck via eijck@fenex.nl en vermeld het aantal beschikbare vierkante meters en palletposities in de verschillende temperatuurzones (-20 graden Celsius, 2-8 graden Celsius en 15-25 graden Celsius).
Maximaal 4 personen geldt niet voor bedrijven
De TLN Ledendesk ontvangt sinds de persconferentie van gisteravond (28 september 2020) veel vragen over de nieuwe coronamaatregelen. Bij veel bedrijven is er onduidelijkheid over de maatregel dat er maar 4 personen aanwezig mogen zijn in een ruimte. Dit geldt nadrukkelijk niet voor bedrijven. Het blijft dus mogelijk om met meer dan 4 mensen in één ruimte te verblijven, mits de anderhalve meter afstand en alle andere basisvoorschriften in acht worden genomen.
Voorkom een tweede lockdown!
In navolging van VNO-NCW en MKB-Nederland roept TLN haar leden op: trek alles uit de kast om een tweede lockdown te voorkomen!
Verlopen rijbewijs en code 95 nog negen maanden geldig
Nederlandse rijbewijzen en beroepscertificaten die verlopen tussen 1 februari en 30 november 2020 blijven in de hele Europese Unie tot negen maanden na de vervaldatum geldig.
Steunpakket biedt duidelijkheid, maar niet genoeg hulp
TLN is blij met de verlenging van de NOW-regeling, maar concludeert dat ook het derde steunpakket voor noodlijdende transportbedrijven te weinig hulp biedt. Transporteurs kunnen namelijk nog steeds geen aanspraak maken op de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL).
‘Door het steunpakket met negen maanden te verlengen ontstaat er meer duidelijkheid’, reageert TLN-voorzitter Elisabeth Post. ‘In deze onzekere tijd is dat belangrijk. Ondernemers weten beter waar ze aan toe zijn en welke steun ze kunnen verwachten. Maar voor noodlijdende transportbedrijven is het gehele pakket niet genoeg.’
Het kabinet kondigde op 28 augustus het derde steunpakket aan. Zowel de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW) als de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) worden verlengd tot 1 juli 2021. Vanaf 1 oktober veranderen ze wel.
Duitsland – Rijverbod voor vrachtwagens op zondag geldt weer
Het rijverbod voor vrachtwagens op zondag dat vanwege de coronacrisis werd opgeheven, geldt vanaf 1 september 2020 weer in alle deelstaten. Dit blijkt uit een overzicht van de BAG (pagina 6). In eerste instantie werden de rijverboden opgeschort om bevoorrading te kunnen garanderen tijdens de coronacrisis.
De Duitse overheid heeft deze maatregelen niet verlengd waardoor het land nu dus geen uitzonderingen meer heeft wat betreft de rijverboden.
Laatste dag om NOW 2.0 aan te vragen
Vandaag sluit de aanvraagtermijn voor NOW 2.0. Als je overweegt een aanvraag te doen, zorg er dan voor dat je deze aanvraag vandaag nog inlevert.
Steun uit de landelijke regeling Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) hoeft niet te worden verrekend met steun uit het specifieke noodfonds voor onder meer de sierteeltsector. Dat heeft landbouwminister Schouten bekend gemaakt. De crisisorganisatie tuinbouw heeft lang aangedrongen om beide steunmaatregelen niet met elkaar te hoeven verrekenen.
Verder is Schouten akkoord gegaan met het opschuiven van de indieningsdatum voor de aanvragen tot definitieve vaststelling van de zogenoemde tegemoetkomingen in het kader van de Regeling tegemoetkoming land- en tuinbouwondernemers COVID-19. De nieuwe deadline is bepaald op 31 oktober 2020.
Italië - nieuwe maatregelen
We zijn zojuist geïnformeerd over nieuwe ingevoerde beperkingen voor personen die Italië willen binnenkomen. Deze beperkingen gelden voor personen die in de afgelopen twee weken hebben verbleven of op doorreis zijn geweest in Kroatië, Griekenland, Malta en Spanje.
Chauffeurs voor het goederenvervoer over de weg die in een van deze landen hebben verbleven of op doorreis zijn geweest, zijn vrijgesteld van de beperkingen wanneer ze aan de volgende twee punten voldoen:
– Ze bewijzen dat ze Italië binnenkomen voor werkdoeleinden. Een EU-certificaat moet voldoende bewijs zijn.
– Ze vullen de zelfverklaring(Engelse versie) in voordat ze Italië binnenkomen (naast het bezit van een EG-certificaat).
Beroepschauffeurs mogen echter maximaal 120 uur in Italië verblijven (36 uur als ze onderweg zijn), waarna ze het land moeten verlaten of in quarantaine moeten.
Onze Griekse zustervereniging OFAE heeft gemeld dat alle veerbootagenten in de Griekse havens Patras en Igoumenitsa vrachtwagenchauffeurs (van alle nationaliteiten) vragen om het formulier voor zelfverklaring in te vullen voordat ze aan boord gaan.
Meer informatie over maatregelen die in Italië zijn genomen zijn terug te vinden in onze interactieve kaart.
Nog een week om NOW 2.0 aan te vragen
De termijn om de NOW 2.0 subsidie aan te vragen eindigt op 31 augustus aanstaande. Dat betekent dat de aanvraag dan bij het UWV ingediend moet zijn. Overweeg je een aanvraag in te dienen, doe dat dan tijdig, want ‘te laat is te laat’!
Oproep aan sierteeltvervoerders: dien uiterlijk 31 augustus je definitieve aanvraag in
Werkgevers die gebruik konden maken van de Regeling tegemoetkoming land- en tuinbouwondernemers COVID-19 (waaronder ook sierteeltvervoerders) hebben eerder een voorlopige aanvraag ingediend. De regeling bepaalt echter dat er ook een definitieve aanvraag ingediend moet worden. En dat moet uiterlijk 31 augustus zijn gebeurd.
Zorg dus dat je deze aanvraag tijdig, en met de juiste onderbouwing, indient, omdat er anders geen recht is op een tegemoetkoming in het kader van deze regeling.
Bij de definitieve aanvraag moeten de volgende bewijsstukken worden meegestuurd:
• Het bewijs waaruit blijkt wat de daadwerkelijke omzetderving in de periode van 12 maart 2020 tot en met 11 juni 2020 is, geleverd door middel van een controleverklaring van een accountant volgens een door de minister ter beschikking gesteld model of een door de minister geaccepteerd vergelijkbaar document
• Een controleverklaring van een accountant over de omzet in de periode van 12 maart tot en met 11 juni over de jaren 2017, 2018 en 2019 volgens een door de minister ter beschikking gesteld model of een door de minister geaccepteerd vergelijkbaar document
-Voor ondernemingen die gedurende de periode van 12 maart tot en met 11 juni over de jaren 2017, 2018 of 2019 zijn gestart, wordt de omzet berekend vanaf het moment dat er omzet is gegenereerd
• Het bewijs waaruit blijkt met welk bedrag de kosten van de ondernemer als gevolg van COVID-19 zijn verminderd, geleverd door middel van een controleverklaring van een accountant volgens een door de minister ter beschikking gesteld model of een door de minister geaccepteerd vergelijkbaar document
In de toelichting op de regeling wordt voorgaande verder onderbouwd.
FAQ Werknemer op vakantie geactualiseerd
Team Sociaal van TLN heeft naar aanleiding van de aangekondigde maatregelen tijdens de persconferentie van 18 augustus 2020 de veelgestelde vragen over de vakantie en werknemers geactualiseerd. Vragen die onder meer worden beantwoord: Mag mijn werknemer op vakantie? Wat moet ik doen als mijn werknemer naar een code geel gebied op vakantie gaat?
Op steeds meer openbare plaatsen is het dragen van een mondkapje verplicht. Het gebruik van een sjaal als mondbedekking is toegestaan. Vanaf 22 augustus zijn ook op de ferry’s mondkapjes verplicht. Bij de grenzen worden willekeurige coronatesten uitgevoerd. Raadpleeg onze interactieve kaart voor een volledig overzicht.
Verenigd Koninkrijk – Quarantaine na vakantie alleen verplicht voor Britse chauffeurs
Britse chauffeurs die tijdens hun vakantie een risicogebied hebben bezocht (inclusief tussenlanding) en terugkeren naar het Verenigd Koninkrijk, moeten verplicht 14 dagen in quarantaine.
De status ‘’toerist’’ weegt dan zwaarder dan de status ‘’beroepschauffeur’’. Chauffeurs uit andere EU-lidstaten zijn vrijgesteld van deze isolatieverplichting. Raadpleeg de interactieve kaart voor aanvullende informatie.
Griekenland – Verplichte negatieve coronatest vanaf 17 augustus
Vanaf 17 augustus 2020tot en met 31 augustus 2020 is een negatieve coronatest (zogenoemde PCR-test) verplicht voor iedereen die Griekenland binnenkomt. De test moet 72 uur voor binnenkomst in Griekenland, zijn uitgevoerd in het land van vertrek of doorreis en dus niet in Griekenland zelf. De verplichting geldt ook voor Griekse burgers en houders van verblijfsvergunningen.
Bovendien mogen personen die om professionele redenen (onder wie vrachtwagenchauffeurs) Griekenland binnenkomen en vertrekken tijdens de geldigheidsperiode van dit besluit, het land pas weer binnenkomen na 31 augustus 2020. OFAE, onze Griekse zusterclub, is in gesprek met de Griekse regering om te benadrukken dat dergelijke bepalingen onacceptabel zijn voor de transportsector.
Het Griekse ministerie van Infrastructuur en Transport heeft een wijzigingsvoorstel ingediend om werknemers in het internationale transport van dergelijke bepalingen vrij te stellen, zoals momenteel wordt besproken door het ministerie van Volksgezondheid. Wanneer er meer bekend is zullen wij hierover communiceren.
Duitsland – Vrachtwagenchauffeurs zijn vrijgesteld van coronatest bij de grenzen
Op 8 augustus heeft Duitsland een verplichte coronatest ingevoerd voor personen die het land in komen vanuit “gebieden met een verhoogd risico”. Bij de grenzen zullen autoriteiten daarom steekproefsgewijs controles uitvoeren waarbij een recent gezondheidscertificaat kan worden opgevraagd of een test kan worden afgenomen. §4 van de relevante verordening (blz 3) stelt echter een vrijstelling in van verplichte tests voor personen die zijn vrijgesteld van de quarantaine van 14 dagen. De quarantainevoorschriften in alle regio’s van Duitsland stellen dergelijke vrijstellingen vast voor personen die beroepsmatig goederen vervoeren over de weg, het spoor, het schip of het vliegtuig. Als gevolg hiervan zijn bestuurders van internationaal goederenvervoer vrijgesteld van een verplichte coronatest en hoeven ze geen gezondheidscertificaat bij zich te hebben.
Griekenland - Update grenzen voor goederenvervoer
De Griekse regering heeft ons laten weten dat zij begonnen zijn met de herinvoering van beperkende maatregelen:
Voor het goederenvervoer is de toegang over land toegestaan aan de volgende grensdoorlaatposten:
1.Kakavia (GR-ALB)
2.Krystallopigi (GR-ALB)
3.Evzoni (GR-MD)
4.Promachona (GR-BUL)
5.Ormenio (GR-BUL)
6.Nymfaia (GR-BUL)
7.Kipi (GR-TUR)
De Grieks-Bulgaarse grensovergang bij Promahonas-Kulata is vanaf 7 augustus om 23:00 uur de enige landgrens die 24 uur per dag open is. Alle andere landgrenzen naar Griekenland zullen elke nacht van 23:00 tot 07:00 uur plaatselijke tijd gesloten zijn. Deze beperking geldt voor alle voertuigen (goederen- en personenvervoer).
De enige landgrens die openstaat voor passagiers is de Grieks-Bulgaarse grensovergang bij Promahonas-Kulata. Van alle andere landgrenzen mogen alleen passagiers met uitzonderlijke redenen om Griekenland binnen te komen, de grens oversteken (vaste bewoners, familieleden, werkredenen, studenten, medische redenen, etc.).
Dit is een algemene beperking voor iedereen en tot nu toe zijn er geen vrijstellingen aangekondigd. Onze zusterorganisatie, OFAE, werkt momenteel aan het verkrijgen van vrijstellingen voor bederfelijke en ADR-goederen.
Verder is de elektronische Passenger Locator Formulieren (PLF) en QR-codes) voor iedereen die Griekenland binnenkomt verplicht (ook voor vrachtwagenchauffeurs). Deze kunnen hier worden ingevuld.
Deze beperkende maatregelen hebben geen invloed op de zeegrenzen. De veerbootroutes van Italië naar Griekenland en vice versa zijn normaal. Het gebruik van gezichtsmaskers is verplicht aan boord.
Griekenland - Grens tot nader order gesloten tussen 23:00 en 07:00 uur
De toegangswegen tot Griekenland over de weg zijn vanaf 7 augustus 2020 voor iedereen – voor passagiers en voor goederenvervoer – tot nader order gesloten vanaf 23:00 uur ’s avonds tot 07:00 uur de volgende dag. Dat heeft de Griekse zusterorganisatie aan TLN gemeld. Deze beperking geldt tot nader order; er zijn tot nu toe geen vrijstellingen aangekondigd. Het betreft alle soorten internationaal wegvervoer. Reden is dat er tijdens de nachtdiensten geen medische testen kunnen worden uitgevoerd op personen die de grens met Griekenland, ingaand, willen passeren. Deze restrictie geldt alleen Griekenland in, je kunt Griekenland op ieder moment verlaten. Zodra er meer bekend is stellen wij u op de hoogte via ons liveblog en interactieve landenkaart.
Finland - Geen quarantaineverplichting
Er is verwarring ontstaan naar aanleiding van een bericht op Transport Online van 6 augustus 2020 dat vrachtautochauffeurs vanaf 10 augustus 2020 verplicht in quarantaine zouden moeten. Dit is onjuist. TLN heeft bij navraag vernomen dat Finland inderdaad vanaf 10 augustus 2020 quarantainemaatregelen neemt. Het gaat echter om vrijwillige zelf-quarantaine van 14 dagen en zijn niet van toepassing op vrachtautochauffeurs, mits inreizend met hun vrachtauto en voorzien van documenten die aantonen dat het om chauffeurs gaat (rijbewijs/Code 95).
Mondkapjes verplicht in delen van Amsterdam en Rotterdam
Vanaf vandaag is het voor iedereen vanaf 13 jaar in delen van Amsterdam en Rotterdam verplicht om een niet-medisch mondkapje te dragen.
Rotterdam
In Rotterdam gaat het om de volgende straten: Karel Doormanstraat, Kruiskadehof, Korte Lijnbaan, Zoutmanstraat, Van Genthstraat, Aert van Nesstraat, Van Oldenbarneveltplaats, Binnenwegplein, Lijnbaan, Hennekijnstraat, Beurstraverse, Coolsingel hoek Meent – Aert van Nesstraat, Bulgersteijn hoek Binnenwegplein, Meent, Leeuwenstraat, Beursplein, Korte Hoogstraat, Rode Zand, Hoogstraat, Westewagenstraat, Delftsevaart, Oppert, Grote Kerkplein, Bagijnenstraat, West Nieuwland, Verlengde Nieuwstraat, Steiger, Binnenrotte, drs. Jan Scharpstraat.
Daarnaast is het dragen van een mondkapje ook verplicht bij diverse markten op de Binnenrotte, Visserijplein en Afrikaanderplein en in overdekte winkelcentra Alexandrium (mondkapjesplicht geldt niet voor de Woonmall/Alexandrium III) en Zuidplein.
Amsterdam
In Amsterdam gaat het om de volgende straten: Nieuwendijk, Kalverstraat en Wallengebied (noordelijk gebied excl. Damstraat, Oude Hoogstraat, Nieuwe Hoogstraat, Oude Doelenstraat). De verplichting geldt hier de hele week dag en nacht.
Daarnaast is het dragen van een mondkapje ook verplicht bij het bezoeken van de Markt op Plein ’40’-45 (tijdens markttijden) en de Albert Cuypstraat (op straat en in aangrenzende winkels tijdens markttijden).
De verplichting geldt dus ook voor beroepschauffeurs die in deze gebieden laden en/of lossen. Mondkapjes zijn ook verkrijgbaar in de TLN Ledenwinkel. Zorg voor voldoende voorraad binnen je bedrijf.
De plicht voor het dragen van een mondkapje geldt tussen 6.00 en 22.00 uur. Deze tijd is gekoppeld aan de winkeltijdenwet. Buiten deze tijd is het dragen van een mondkapje niet verplicht. Op de aangewezen markten waar een mondkapjesplicht geldt, is dat van toepassing tijdens de openingstijden van de markt.
Italië - Coronamaatregelen: update rijverboden
Hoewel de Italiaanse autoriteiten geen officiële herinvoering van de rijverboden voor internationaal vervoer hebben meegedeeld, ontvangen wij de afgelopen weken echter wel van vervoerders de melding dat er boetes worden uitgeschreven op vermeende beperkte dagen.
Hierbij informeren wij over de data voor de komende rijverboden in Italië (dit zou in theorie alleen moeten gelden voor het nationale vervoer):
– Vrijdag 7 augustus 16.00-22.00 uur.
– Zaterdag 8 augustus 08:00-22:00 uur.
– Zondag 9 augustus 07:00-22:00 uur.
– Vrijdag 14 augustus 16:00-22:00 uur.
– Zaterdag 15 augustus 07:00-22:00 uur.
– Zondag 16 augustus 07:00-22:00 uur.
Italië - Coronamaatregelen: update 4 augustus
Onze Italiaanse zusterclub Confetra heeft laten weten dat Bulgaarse en Roemeense chauffeurs die Italië binnenkomen vanuit en/of via Bulgarije of Roemenië (en chauffeurs uit Bosnië, Kosovo, Macedonië, Montenegro en Servië) deze procedures moeten volgen:
– Als hun eindbestemming Italië is, kunnen bestuurders maximaal 120 uur in het land blijven. Eenmaal in Italië moeten de chauffeurs een eigen verklaring invullen waaruit blijkt dat ze werken en hun inschrijving onmiddellijk registreren bij de afdeling Preventie van de bevoegde gezondheidsautoriteiten, op basis van de plaats van binnenkomst (de lijst van bevoegde gezondheidsautoriteiten is in het Italiaans beschikbaar in de interactieve kaart van TLN).
– Als ze alleen op doorreis zijn, kunnen de chauffeurs maximaal 36 uur in Italië blijven. Zij moeten een eigen verklaring invullen waarin zij bevestigen dat zij werken en de bevoegde preventiedienst op de hoogte brengen van hun binnenkomst.
Bestuurders die onderdaan zijn van een ander land hoeven hun terugkeer uit Bulgarije of Roemenië alleen te melden als ze vanaf 16 juli in Italië zijn ingeschreven. Bestuurders uit Bulgarije of Roemenië die met eigen middelen Italië binnenkomen om een reis in Italië te beginnen (cabotage), moeten in quarantaine gaan.
Let wel, de noodtoestand is in Italië verlengd tot 15 oktober en deze maatregelen zullen ten minste tot 10 augustus van kracht zijn.
België - Coronamaatregelen: update 3 augustus
Onze Belgische zusterclub Febetra heeft TLN zojuist laten weten dat de ‘Passenger Locator Form’ ook van toepassing is op vrachtwagenchauffeurs. Dit geldt als de chauffeur meer dan 48 uur op Belgisch grondgebied verblijft. Is de chauffeur minder dan 48 uur onderweg, dan hoeft hij het formulier niet in te vullen. Bekijk het formulier in de interactieve kaart van TLN.
Oostenrijkse regering stelt document op wie er toegang heeft tot het land
De Oostenrijkse overheid heeft een document gepubliceerd waarin beschreven staat wie tot en met 30 september toegang heeft tot het land. Dit document dat vanwege de coronacrisis is opgesteld, kan indien nodig elk moment worden aangepast door de overheid. De transportsector is volledig vrijgesteld en heeft zonder beperkingen toegang tot Oostenrijk.
België – Coronamaatregelen: update 29 juli
Tijdens de coronacrisis heeft België een nieuw formulier in het leven geroepen, het zogenaamde ‘’Passenger Locator Form’’. Onze Belgische zusterclub heeft ons een toelichting gegeven waardoor duidelijk is geworden wat deze wijziging voor Nederlandse vervoerders betekent. Een Nederlandse chauffeur die langer dan 48 uur onafgebroken in België werkzaam is, moet dit formulier invullen en versturen naar PLFBelgium@health.fgov.be).
Op het formulier staat de vrachtwagen niet als specifiek vervoersmiddel vermeld. De auto kan in dit geval als voertuig aangevinkt worden. De chauffeur dient het ingevulde formulier daarnaast ook bij zich hebben tijdens zijn verblijf in België.
Nederlandse chauffeurs die in België enkel laden en/of lossen óf er doorheen rijden in minder dan 48 uur, hoeven dit formulier dus niet in te vullen. Er hoeft geen bijkomend bewijs geleverd te worden van het feit dat de chauffeur minder dan 48 uur in België is geweest.
Aan de hand van CMR’s en tachograaf kan de chauffeur ingeval van problemen wel aantonen dat hij geen 48 uur non-stop op Belgisch grondgebied verbleef. De quarantaineverplichtingen voor degene die uit de rode zones komen zijn niet van toepassing op de transportsector.
Onze Belgische zusterclub Febetra is met de overheid in gesprek om te kijken of de transportsector volledig vrijgesteld kan worden van het invullen van dit formulier. TLN zal met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat contact opnemen met het verzoek contact op te nemen met het Belgische ministerie om beroepschauffeurs van deze maatregel te vrijwaren.
Zodra er meer bekend is, zal dit in ons liveblog en interactieve kaart worden vermeld.
Mondkapjes in TLN-Ledenwinkel
Steeds meer Europese landen gaan over tot het verplicht gebruik van mondkapjes door burgers in bepaalde situaties. Ook vrachtwagenchauffeurs kunnen worden geconfronteerd met een verplichting. Bedrijven die internationaal transport verzorgen, wordt aangeraden hun medewerkers voldoende mondkapjes mee te geven.
Als serviceverlening aan transportbedrijven biedt de TLN-Ledenwinkel deze sinds enige tijd te koop aan. Het gaat om mondkapjes die het beste tegemoetkomen aan de eisen in verschillende landen. Bij de keuze van aanbieder heeft TLN gekozen voor de beste prijs-/kwaliteitsverhouding. De mondkapjes zijn in een Nederlands laboratorium getest. Ze verkleinen de kans op besmetting van een ander. Het blijft echter ook belangrijk de richtlijnen van de autoriteiten en de protocollen van de bedrijfstak te volgen, benadrukt TLN.
De mondkapjes zijn te verkrijgen in de TLN Ledenwinkel. Voor goed gebruik wordt verwezen naar de aanbevelingen van het RIVM.
Hongarije – Invoering kleurencodes, niet van toepassing in de transportsector
Hongarije heeft nieuwe maatregelen genomen waardoor niet alle inwoners van de EU-lidstaten toegang krijgen tot het land. Er wordt gebruik gemaakt van drie kleurencodes (groen, geel en rood) waardoor wordt bepaald of iemand het land in/door mag of niet.
Deze nieuwe beperkingen zijn niet van toepassing op het goederenvervoer. Goederenvervoer dat aankomt en vertrekt van Hongaarse bestemmingen, evenals transit transporten, mag de grens oversteken en de reis voortzetten zonder enige beperkingen. De doorvoerroutes die enige tijd geleden vanwege de Coronacrisis zijn ingevoerd, zijn niet meer in gebruik.
Griekenland – Gezondheidscertificaat niet verplicht voor de transportsector
Vanaf 15 juli moeten alle niet essentiële reizigers die via de grens Promachonas toegang tot Griekenland willen, bij aankomst het bewijs van een negatieve Coronatest overhandigen. Het certificaat mag bij aankomst aan de grens niet ouder zijn dan 72 uur. Onze sector is gecategoriseerd als essentieel en daarom vrijgesteld van deze richtlijn.
Chauffeurs in het beroepsgoederenvervoer hoeven dus geen gezondheidsverklaring/certificaat te overhandigen. Bij de grens worden wel willekeurig tests uitgevoerd. Let op: er zijn wel andere richtlijnen waar een chauffeur aan moet voldoen. Raadpleeg onze interactieve kaart voor meer informatie.
Noodtoestand in Bulgarije is verlengd tot 31 juli
De noodtoestand in het land is verlengd tot 31 juli. Beroepsgoederenvervoer is toegestaan. Er gelden geen quarantainerichtlijnen voor chauffeurs. Het dragen van mondkapjes is verplicht voor chauffeurs in publieke plaatsen. We raden aan om deze te dragen zodra de cabine wordt verlaten. Mondkapjes zijn vanaf nu ook te bestellen in de TLN Ledenwinkel. Klik hier.
Aanvragen NOW 2.0 vanaf vandaag mogelijk
Met ingang van vandaag kan de subsidie voor de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW 2.0) aangevraagd worden. Aanvragen is mogelijk tot en met 31 augustus 2020.
Dag van de Vrachtwagenchauffeur 2020 half jaar uitgesteld
In verband met het Coronavirus wordt de Dag van de Vrachtwagenchauffeur, die gepland staat voor 10 december 2020, verplaatst naar donderdag 10 juni 2021. Werkgeversorganisaties en vakbonden verschuiven hiermee een geboren traditie naar de 2e donderdag van juni.
VK: LEVY voor vrachtwagengebruikers wordt met een jaar geschorst
Op 28 juni kondigde de regering aan dat de LEVY voor vrachtwagengebruikers, die wordt toegepast op vrachtwagens van 12 ton of meer, voor een jaar wordt geschorst. De schorsing loopt van 1 augustus 2020 tot 31 juli 2021. Vanaf augustus wordt automatisch een heffingspercentage van nul toegepast op de normale VED / LEVY-verlengingsdatum van een voertuig.
De schorsing wordt toegepast op vrachtwagens in het VK en in het buitenland die geregistreerd staan via de wegen in het VK. Buitenlandse marktdeelnemers die de heffing al als jaarlijkse betaling hebben betaald, kunnen via hun gebruikersaccount een terugbetaling voor de periode van 1 augustus 2020 tot en met 31 juli 2021 aanvragen. Buitenlandse vervoerders hoeven dus tussen 1 augustus 2020 en 31 juli 2021 niet te betalen voor het gebruik van het Britse netwerk.
Duitsland - Zomerrijverboden
Op dit moment geldt het volgende met betrekking tot de extra rijverboden volgens de Duitse vakantiereisverordening/zomerrijverboden (op alle zaterdagen tussen 1 juli 2020 en 31 augustus 2020):
In Mecklenburg-Voor-Pommeren, Nedersaksen, Noordrijn-Westfalen, Sleeswijk-Holstein, Rijnland-Palts, Saksen-Anhalt Thüringen en Baden-Württemberg zijn besluiten genomen om dit zomerverbod voor 2020 op te schorten.
In Hamburg is geen uitzondering nodig omdat geen van de Hamburgse snelwegen wordt beïnvloed door het rijverbod voor de zomer.
Voor de overige deelstaten heeft de BGL geen informatie over het al dan niet voorzien van uitzonderingen op het zomerse rijverbod voor 2020. Tot die tijd houden we aan dat de rijverboden hier van toepassing zijn tenzij anders wordt vermeld op onze website.
NOW 2.0 gepubliceerd
Vandaag is de tekst van de NOW 2.0 in de Staatscourant verschenen. Veel was al eerder bekend, maar is nu dus definitief. Op de website van TLN was al uitgebreide informatie te vinden over NOW 2.0 en is die nu aangepast aan de definitieve inhoud.Lees hier het complete nieuwsbericht.
Slovenië – Quarantaine bij langer dan 12 uur aanwezigheid
Reizigers die uit landen komen die niet op deze lijst staan, waar Nederland helaas op ontbreekt, moeten doorreizen en Slovenië binnen 12 uur na binnenkomst verlaten.
Als dit niet gebeurt, is het verplicht om in quarantaine te gaan. Beroepschauffeurs zijn niet vrijgesteld van deze bepaling. Hoelang deze quarantaine duurt is nog niet duidelijk.
TLN: voorkom economische schade door coronafiles
Nu de coronamaatregelen worden versoepeld neemt de verkeersdrukte toe. Door coronafiles dreigt Nederland vast te lopen, waarschuwt Transport en Logistiek Nederland (TLN). Met nog meer economische schade tot gevolg. Dat moeten we voorkomen. TLN roept het kabinet op om juist nu extra te investeren in infrastructuur.