Autowegen Noordrijn-Westfalen open voor LZV’s

De Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen (NRW) gaat langere vrachtautocombinaties (LZV’s) op haar grondgebied toestaan.

Truckkartel-1

​Alle autosnelwegen alsmede ​een aantal wegen op het onderliggende wegennet in NRW worden naar verwachting nog deze maand voor LZV’s vrijgegeven.​

​​Van proef naar legalisatie​ ​

Na een succesvolle proefperiode van 5 jaar heeft Duitsland per 1 januari 2017 de wetgeving voor LZV’s gelegaliseerd. De voorwaarden zijn vastgelegd in een speciale verordening. Daarin staan ook de wegen waar LZV’s mogen rijden, het zogenaamde Positivnetz. De wegen in NRW stonden daar nooit op, omdat NRW altijd tegen de inzet van LZV’s is geweest. Daar komt nu verandering in. TLN is hier erg blij mee. Samen met Duitse collega’s is er namelijk jarenlang veel inzet geweest om LZV’s in NRW toegestaan te krijgen.

​LZV geen uitzondering meer

Met de aanvulling van de autosnelwegen in NRW beslaat het Positivnetz straks vrijwel het hele Duitse snelwegennet en veel belangrijke wegen op het onderliggende wegennet. Berlijn is nog de enige deelstaat waar LZV’s niet mogen rijden. De LZV-snelwegen in Duitsland lopen tot aan de landsgrenzen van andere landen. Ideaal voor grensoverschrijdend vervoer met LZV’s dus. Formeel is dat echter niet toegestaan. Echter, als er bij de grens wordt losgekoppeld en na de grenspassage weer wordt aangekoppeld, zou het wel mogen. Nu Duitsland een nieuwe regering heeft, is de hoop dat dit straks officieel geregeld wordt. TLN blijft zich hiervoor inzetten.