Bedrijfswagens uit 2009-2019 in gebruik gehad? Meld je aan voor inventarisatie en collectieve procedure vanwege het dieselfraudeschandaal!

TLN en het serviceplatform Dieselgate.com hebben de handen ineengeslagen om bedrijven te helpen bij het indienen van claims vanwege het dieselfraudeschandaal. Deze claims worden ingediend binnen lopende collectieve procedures, waarbij de schade voor voertuigeigenaren kan oplopen tot EUR 3.000,- voor een nieuw aangeschafte getroffen diesel(bedrijfs)wagen. Diverse Nederlandse en buitenlandse rechtbanken hebben dit inmiddels vastgesteld in individuele zaken.

Refuel with diesel

Merken en modellen
De lopende collectieve procedures betreffen dieselvoertuigen (bedrijfswagens,  personenauto’s en campers), geproduceerd in de periode 2009 t/m 2019, van de volgende merken: Mercedes (o.a. Sprinter, Citan, Vito, A-, B-, C-, E-Klasses), Renault (o.a. Master, Kangoo), Peugeot (o.a. Partner, Boxer, Expert), Opel (o.a. Vivaro), Fiat (o.a. Ducato, Doblo, Scudo, Talento), Volkswagen (Transporter, Caddy, Crafter), Audi, Skoda, SEAT, Alfa Romeo, Jeep, Dacia, Citroen en DS. Er wordt niet uitgesloten dat ook procedures inzake aanvullende automerken worden gestart.

Ook lease en tweedehands
Ook wanneer de bedrijfswagens zijn geleased of tweedehands zijn aangeschaft kan er aanspraak gemaakt worden op een schadevergoeding. De claims worden ingebracht in de lopende collectieve procedures tegen de autofabrikanten.

Aanmelden: geen actie = geen vergoeding
Dieselgate.com ontzorgt je bij het inventariseren van de voor jouw bedrijf in aanmerking komende kentekens en het veiligstellen van het bewijsmateriaal. Aanmelden kan eenvoudig met je bedrijfsgegevens. Het platform brengt de juiste voertuiginformatie in kaart. Het is belangrijk dit zo snel mogelijk te doen, omdat de dieselfraude teruggaat tot 2009 en er elk jaar informatie en bewijs verloren kan gaan. Geen actie betekent bovendien vaak helaas ook geen vergoeding. Daarom: meedoen is zeer aan te bevelen, aanmelden kost slechts 2 minuten.

Dieselgate; waar ging het ook alweer over?
Vanaf 2015 werd duidelijk dat verschillende autofabrikanten in miljoenen dieselvoertuigen een illegaal instrument hadden geïnstalleerd dat de voertuigen tijdens tests schoner liet lijken dan ze in werkelijkheid waren. De werkelijke uitstoot van schadelijke stoffen lag tot wel 20 keer boven de toegestane norm. Deze praktijk van ‘sjoemelsoftware’, ook wel bekend als ‘Dieselgate’, was het resultaat van onder andere geheime (en verboden) afspraken tussen diverse autofabrikanten om zich niet aan geldende regelgeving en normen te houden. Verschillende fabrikanten zijn hiervoor zwaar beboet door de Europese Commissie.

Indien je meer wilt weten over wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen, kun je contact opnemen met je TLN relatiemanager of een e-mail sturen naar info@dieselgate.com. Ook vind je hier extra informatie.