‘Benelux-landen moeten samenwerken voor meer beveiligde truckparkings’
De Benelux-landen moeten samenwerken bij het binnenhalen van EU-investeringen in beveiligde vrachtwagenparkeerplaatsen. Dat spraken TLN, evofenedex en verschillende andere partijen uit België, Nederland en Luxemburg gisteren in Brussel af.
Als de drie landen één transportcorridor door België, Nederland en Luxemburg aanwijzen waarlangs zij duidelijk aangeven waar er behoefte is aan beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagens, kunnen zij aanvragen voor zogeheten co-financiering van de Europese Unie bundelen. Op die manier maken die aanvragen meer kans en kan de Benelux voorop lopen in Europa op het gebied van beveiligde parkeerplaatsen.
TLN: veiligheid chauffeur belangrijkst
Aan tafel in Brussel zaten naast TLN onder meer vertegenwoordigers van de Europese Commissie, het Europees Parlement, evofenedex, verzekeraars en een aantal Nederlandse en Belgische regio’s waaronder de provincie Zuid-Holland, Noord-Brabant en Gelderland. Ook de Belgische branchevereniging Febetra was aanwezig. TLN benadrukte aan tafel dat het belangrijkste is dat de chauffeur een veilige en comfortabele plek krijgt om te parkeren en te rusten. En dat beveiligde parkeerplaatsen een goed wapen zijn in de strijd tegen ladingdiefstallen.
Opnieuw 20 miljoen euro EU-subsidie
Vorige week werd bekend dat de Europese Unie opnieuw subsidie beschikbaar stelt voor de aanleg van beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtauto’s. Dit keer verdeelt de EU 20 miljoen euro. In de vorige ronde subsidies was Nederland succesvol in het binnenhalen van die subsidies: er kwam toen geld voor 800 extra parkeerplekken voor vrachtauto’s in Nederland.
TLN is continu bezig om te zorgen dat er voldoende beveiligde parkeerplaatsen in Nederland en de rest van Europa komen. Alleen al op de belangrijke vrachtcorridors Oost en Zuidoost moeten er 2.400 plaatsen op beveiligde parkeerplaatsen bij. In de goederencorridors Oost en Zuidoost werkt TLN samen met evofenedex, VNO-NCW, het Rijk en de regio’s om versneld het tekort aan parkeerplaatsen voor vrachtauto’s op te lossen.