Boete door verkeerd gebruik tachograaf

Afgelopen week heeft een vrachtwagenchauffeur in Luxemburg een boete van bijna 1.500 euro opgelegd gekregen door verkeerd gebruik van de activiteit ‘beschikbaarheidstijd’ in de tachograaf. Vergelijkbare boetes hebben we ook gezien in Frankrijk. Dit is te voorkomen.

Tachograaf 1

Beschikbaarheidstijd in de tachograaf is geen pauze of rust en telt niet als onderbreking van de 4,5 uur rijtijd. De uitzondering hierop is de beschikbaarheidstijd bij meervoudige bemanning.

Het verwarrende voor de chauffeurs is dat tachografen vanuit de standaardinstelling de beschikbaarheidstijd wel berekenen als pauze/onderbreking van de 4,5 uur ononderbroken rijtijd. Na minimaal 45 minuten beschikbaarheidstijd zal de tachograaf deze rijtijd weer ‘resetten.’

Deze standaardinstelling kan, afhankelijk van merk of versie, worden aangepast zodat de tachograaf de beschikbaarheidstijd niet telt als pauze/rust.

Het verkeerd registreren van de beschikbaarheidstijd had in dit geval 10 overtredingen van de 4,5 uur rijtijd tot gevolg omdat er geen pauze/rust was geregistreerd. Hiervan waren 6 zogeheten “heel ernstige overtredingen” die uiteindelijk in Nederland nog #ERRU strafpunten kunnen opleveren.

Tijdens de TLN-trainingen komt uitgebreid aan de orde wanneer beschikbaarheidstijd gebruikt mag worden en hoe de tachograaf en de bijbehorende analyse software correct ingesteld kunnen worden.

In TLN Tachoweb komen deze overtredingen gelijk naar voren, zodat direct actie ondernomen kan worden om de chauffeur goed te instrueren en toekomstige fouten en boetes voorkomen kunnen worden.