Boete Scania truckkartel blijft overeind

Scania heeft vorige week bakzeil gehaald met het aanvechten van de boete van € 880,52 miljoen in verband met kartelvorming tussen 1997 en 2011. Het Gerecht van de Europese Unie heeft het beroep dat Scania had aangetekend tegen de boete, verworpen.

Scania trucks

Scania heeft zich volgens de Europese Commissie, samen met de fabrikanten DAF, MAN, Daimler, Iveco en Volvo/Renault, schuldig gemaakt aan kartelvorming. Dit kartel had tot doel om de prijzen van vrachtwagens door heel Europa kunstmatig hoog te houden. Het is door de duur en de intensiteit de meest ernstige kartelvorming tot nu toe.

Boete intact
Terwijl de overige 5 fabrikanten in juli 2016 al een schikking bereikten met de Commissie, koos Scania voor het gevecht. Naar nu blijkt, zonder succes. De volledige boete blijft daardoor intact. Wel heeft Scania nog de mogelijkheid om, als laatste mogelijkheid, naar het Europees Hof te stappen. De kans dat dit alsnog succes zal hebben, is klein.

NLtruckkartel
Alle fabrikanten kijken door heel Europa aan tegen vele civiele rechtszaken, waarin transportbedrijven het bedrag dat zij door de prijsafspraken teveel hebben betaald, terug claimen. In Nederland heeft “NLtruckkartel” – het initiatief dat TLN samen met TVM en advocatenkantoor Hausfeld  heeft opgestart – daarin een leidende rol. Inmiddels lopen er diverse procedures bij de rechtbank Amsterdam.

Gedupeerd
Dat de boete van Scania intact blijft, ondersteunt de stelling van NLtruckkartel dat ook Scania-kopers gedupeerd zijn door het kartel. NLtruckkartel heeft dit al van begin af aan geroepen en daar ook naar gehandeld.

Schikking
Het is TLN al jaren een doorn in het oog dat de truckfabrikanten niet kiezen voor een schikking. Eerder heeft TLN de fabrikanten laten weten dat de deur openstaat. De leden van TLN zijn bijzonder merktrouw. In plaats van belonen van die trouw, bestrijden de fabrikanten te vuur en te paard elk verzoek van hun klanten om een redelijke compensatie. Die strijd kost de fabrikanten tot nu toe al tientallen miljoenen euro’s en het einde is nog niet in zicht. TLN richt zich dan ook nogmaals uitdrukkelijk tot de fabrikanten: ‘herstel het vertrouwen, betaal wat moet, kom aan tafel!’