Brexit-onderhandelaar deelt zorgen TLN
Michiel Barnier, Brexit-onderhandelaar namens de Europese Unie, deelt de zorgen van TLN over de gevolgen van de Britse afscheiding voor de transport- en logistieke sector.
Bedrijven moeten zich voorbereiden op ‘ernstige verstoringen’ van de huidige werkwijzen: “Companies should be prepared for disruption and more burdensome rules”.
Nederland als gateway naar het Verenigd Koninkrijk
In gesprek met TLN-voorzitter Arthur van Dijk onderschrijft Barnier de bijzondere positie van ons land als ‘gateway’ naar het Verenigd Koninkrijk. De twee troffen elkaar tijdens een bijeenkomst van VNO-NCW. Van Dijk heeft daar zijn zorgen uitgesproken over de kwaliteit van de douane, de procedures en de systemen, met name in de periode direct na een overeenkomst tussen Europa en het VK. Weliswaar zal sprake zijn van een transitieperiode, maar Van Dijk is bang dat die te kort zal blijken te zijn om alle problemen het hoofd te bieden. Die periode kan juridisch niet langer duren dan van maart 2019 tot en met december 2020. Barnier gaf aan oor te hebben voor deze aspecten van de Brexit, die met name gevolgen hebben voor Nederland.
Grote uitdaging
Barnier zei het een uitdaging te vinden om van alle andere EU-staten instemming te krijgen voor de overeenkomst met de Britten. Alle lidstaten moeten immers instemmen, met inbegrip van de Oost-Europese. Daar verwacht hij weerstand. De landen zouden hun medewerking aan het verdrag kunnen gebruiken om een eigen eisenpakket op tafel te leggen. Ook België is niet eenvoudig, omdat dat de deelparlementen moeten instemmen.
EU moet blijven bestaan
Tijdens de bijeenkomst heeft Barnier ook aangegeven dat een verder uiteenvallen van de Europese Unie voor alle betrokken landen nadelig zou zijn. Als de EU ophoudt te bestaan, zal in 2050 geen enkel EU-land in de economische top 20 van de wereld staan, waarschuwde hij. Blijft de EU bestaan, dan behoort het samenwerkingsverband tot de top-5. Het is daarom van het grootste belang dat de EU niet verder zal ontbinden.