‘CBS-cijfers benadrukken snelle verschoning vrachtwagenpark’
Van elke 100 ritten met goederen die vrachtvoertuigen in 2022 maakten, werden er 84 gereden met voertuigen met relatief schone en zuinige Euro VI-motoren. Dat blijkt uit nieuwste cijfers van het CBS die vandaag bekend zijn gemaakt.
Hoewel deze schonere vrachtwagens gemiddeld langere ritten rijden dan minder schone, is de gemiddelde ritafstand wel afgenomen. Het totaal vervoerd gewicht nam daarnaast toe. Sinds de introductie van vrachtvoertuigen met motoren uit de Euro 6-milieuklasse in 2013 is het gebruik ervan sterk toegenomen. In 2013 werd 2 procent van de ritten met goederen door vrachtvoertuigen met Euro 6-motoren gereden (766 duizend ritten), in 2022 was dit 84 procent (bijna 49 miljoen ritten).
Paul Poppink van TLN over de cijfers van het CBS: “Het benadrukt de snelle verschoning van het Nederlandse vrachtwagenpark. Dat heeft een sterke impact vooral op het gebied van stikstof en fijn stof, aangezien Euro VI wagens 50-80% minder uitstoten dan hun Euro V voorgangers. Je ziet dat de adoptie van nieuwe emissieklassen in het wegvervoer snel kan gaan.”
Euro-VI motor
Op 1 januari 2023 had iets meer dan de helft van de vrachtvoertuigen op de weg een Euro-VI motor (56 procent); dit komt neer op bijna 113 duizend voertuigen. Ter vergelijking: negen jaar eerder had rond de 3 procent een dergelijke motor.
Vrachtvoertuigen met Euro VI-motoren worden vaker dan minder schone vrachtvoertuigen ingezet bij de langere beladen ritten, geeft het CBS verder aan. In 2022 was de gemiddelde rit met lading door deze voertuigen 97 kilometer lang. Voertuigen met minder zuinige motoren (tot en met Euro 2) reden gemiddeld 44 kilometer per rit.