CO2-reductie door rijdende zonnepanelen
Ga ik investeren in een elektrische vrachtauto? Hoe zorg ik voor voldoende laadcapaciteit? Vragen die spelen in de hoofden van vele ondernemers. Om nu al aan de slag te gaan met de CO2-footprint kiezen ondernemers voor een passende stap. Bijvoorbeeld door zonnepanelen op een bakwagen te plaatsen. Hoe werkt het? Wat levert het op? Stephan Vonk van familiebedrijf Vonk en Co koos voor deze duurzame oplossing en is enthousiast.
Met de weer-app in de hand kijkt Stephan Vonk tevreden terug op het aantal zonuren in de maanden mei en juni van dit jaar. Hoe meer de zon schijnt, hoe meer kilowattuur de zonnepanelen op de twee DAF-bakwagens ophalen.
Sinds begin 2023 liggen er zes zonnepanelen op deze bakwagens. Een duurzame oplossing waar Vonk tot op heden erg tevreden over is. ‘We willen graag investeren in een duurzame toekomst. Maar het moet ook betaalbaar blijven. Ook dit jaar hebben we ons ingeschreven voor de AanZET-subsidie. Maar dat is echt een lot uit de loterij. We hadden helaas geen geluk. Zonder deze subsidie wordt het voor ons enorm lastig om te investeren in een elektrische of waterstofvrachtauto. Daarom kijk ik liever naar een passende tussenstap die voor ons op dit moment wel al financieel haalbaar is.’
‘Waarom leg je geen zonnepanelen op de bakwagens?’
In Nederland zie je waar je ook kijkt zonnepanalen op daken van huizen en warehouses liggen. Waarom leg je geen zonnepanelen op bakwagens? Zo dacht Vonk ook. ‘We hadden het er intern hier al regelmatig over gehad. Zonnepanelen op de auto’s. Waar begin je? Totdat ik een bericht van IM Efficiency, de leverancier van zonnepanelen op vrachtauto’s, tegenkwam op social media. Ik heb ze uitgenodigd omdat ik nieuwsgierig was of dit product iets voor ons kon zijn. Zij hebben op basis van onze routes, de planning en het wagenpark een analyse gemaakt. Daar kwam een besparing uit en ze gaven aan dat 100 kilowattuur gelijk staat aan 100 liter brandstof. Daar werd ik wel enthousiast van!
‘Voordat we ons ja-woord gaven, vond ik het ook belangrijk om met de verzekeraar en onze DAF-dealer TB Tiel uit te zoeken hoe het verzekeringstechnisch en met de garantie zat als we zonnepanelen op onze vrachtauto’s zouden plaatsen. Doordat IM Efficiency met een gesloten accusysteem werkt, waren er eigenlijk geen bezwaren voor de verzekeraar en dealer. Inmiddels heeft IM Efficiency ook onze DAF-dealer TB Tiel instructies gegeven over hoe zij zelf deze zonnepanelen kunnen plaatsen.’
Besparing
Ook over de werking van het systeem is Vonk positief. ‘De energie gaat naar de accu. Die zit onder de vrachtauto en staat in verbinding met de cabine en laadklep. Vrachtauto’s gebruiken veel elektriciteit tijdens het rijden. Vaak laten chauffeurs hun motor ook draaien om alle elektronische apparatuur te kunnen voorzien van voldoende stroom zonder dat de accu van de vrachtauto leeg raakt. Deze elektriciteit wordt opgewerkt met behulp van de dynamo en daarvoor wordt diesel verbrand. Met het opwekken van energie door de zonnepanelen op het dak wordt de dynamo uitgeschakeld en geeft daardoor geen weerstand op de dieselmotor. Hierdoor verbrand je dus aanzienlijk minder diesel. Het gebeurt weleens dat een chauffeur een lampje in de cabine vergeet uit te zetten op vrijdag. Dat is natuurlijk op maandag gelijk een probleem. Met deze oplossing is de kans dat vrachtauto’s nu zonder stroom komen te staan nihil.’
Om de besparing echt te ondervinden, heeft Vonk nog een DAF-bakwagen van exact hetzelfde type besteld, zonder zonnepanelen. Zo kan hij straks vergelijken wat de besparing is ten opzichte van de bakwagen die wel is uitgerust met zonnepanelen. ‘Wij halen de investering er naar verwachting binnen zeven jaar uit. Maar ik kan me voorstellen dat dit voor bedrijven met meer elektronica op de auto nog interessanter is. In de afgelopen maanden hebben we 5 procent diesel bespaard. Wat mij betreft een mooie tussenstap richting een duurzamere toekomst voor de hele sector.’
Dit artikel is reeds gepubliceerd in HUB, hét ledenblad van TLN. Auteur: Jennifer Visser Beeld: Vonk en Co