Cora van Nieuwenhuizen vertrekt als minister Infrastructuur en Waterstaat
Demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen vertrekt als minister van Infrastructuur en Waterstaat. Per 1 oktober wordt zij voorzitter van Energie-Nederland, de branchevereniging van energiebedrijven. Hoe kijkt TLN terug op de bijna vier jaar ministerschap? En welke punten blijven open liggen voor haar opvolgster Barbara Visser?
De afgelopen twee jaar stond ieders leven in het teken van het coronavirus. Cora van Nieuwenhuizen was voor de transportsector een luisterend oor in deze, voor sommige ondernemers, lastige periode. Al vroeg in de coronaperiode werd de toegang voor chauffeurs bij bedrijven voor bijvoorbeeld een toiletbezoek geweigerd. TLN is een campagne gestart om hier aandacht voor te vragen en daar heeft minister Cora van Nieuwenhuizen ons volledig in gesteund. Daarnaast is in deze periode de coulanceregeling voor de Code 95 mede door inspanning van de minister verlengd.
Infraprojecten en langlopende dossiers
TLN is tevreden dat de minister enkele belangrijke infraprojecten heeft doorgezet, zoals bij de ring Utrecht, de A27 Houten-Hooipolder, de A50 Ewijk-Paalgraven en de A73 Venlo-Maasbree. Voor onze sector essentiële trajecten. Ook is er in alle jaren veel aandacht aan verkeersveiligheid besteed door bijvoorbeeld de campagne Rij Mono. Voor TLN is verkeersveiligheid een belangrijk thema. We besteden hier veel aandacht aan en sinds 1996 geeft TLN les op basisscholen over de dode hoek.
Sommige langlopende dossiers zijn onder leiding van Cora van Nieuwenhuizen afgerond. Denk bijvoorbeeld aan de verplichte kentekening en APK voor landbouwvoertuigen en MMBS’en. Dit verkleint de oneerlijke concurrentie. Iets waar ondernemers bij gebaat zijn.
Openstaand punt
Er is een punt waar TLN vurig van had gehoopt dat daar meer duidelijkheid over was gekomen: de vrachtwagenheffing. Wat TLN betreft had het wetsvoorstel hiervoor, met daarin de terugsluis van de netto-opbrengsten naar de sector, naar de Tweede Kamer moeten zijn gestuurd. Daarbij zou ook een bestuursovereenkomst met de transportsector, waaronder TLN, moeten zijn getekend over de besteding van de terugsluis. Door het vertrek van Cora van Nieuwenhuizen is het lot van de voorstellen onzeker geworden. De hoop is dat opvolgster Barbara Visser snel haar weg zal vinden in dit dossier, zodat dit tot een goed einde gebracht kan worden.