De voorsprong van een 100% elektrisch koeriersbedrijf

Wat kan een enkel bedrijf doen tegen klimaatverandering? Veel, volgens de Rotterdamse duurzaamheidsprofessor Jan Rotmans*, die sterk gelooft in het individu als enige manier om verandering teweeg te brengen. In deze Nationale Klimaatweek gaat TLN langs bij ondernemingen die het verschil willen maken met een duurzame aanpak. Vandaag staat de jonge ondernemer Bjorn Lourier op het programma. Hij startte samen met compagnon Berend Kalisvaart een 100% elektrisch koeriersbedrijf in de Maasstad: E-koeriers.

E-koeriers
Berend Kalisvaart (l) & Bjorn Lourier (r)

‘Het idee om een koeriersbedrijf te beginnen ontstond bij Berend en mij vorig jaar tijdens de coronaperiode. We volgden allebei de ondernemersopleiding van de Hogeschool Rotterdam’, aldus Lourier. ‘Koersbedrijven hadden het stikdruk. We bedachten een simpel concept: een 100% koeriersdienst voor spoeddiensten. Ik merkte bij mijn vorige werk dat we veel gebruik maakten van koeriersdiensten. Dus richten we ons met E-koeriers voornamelijk op bedrijven. De consumentenmarkt pakken we er bij.’

Voorsprong
De twee jonge Rotterdamse ondernemers willen graag bijdragen aan een gezondere wereld maar verhelen niet dat er ook een commerciële kant aan het verhaal zit. ‘We willen wel een bedrijf runnen’, zegt Lourier. ‘Duurzaamheid is de toekomst. Daar willen we voorloper zijn. Heel veel koeriersbedrijven zijn familiebedrijven die al meerdere generaties van vader op zoon zijn overgegaan. Ik denk dat het voor hen heel lastig wordt om straks in 2025 hun hele wagenpark om te gooien. Wij zijn van plan om ons wagenpark langzaam maar zeker uit te breiden en ondertussen een voorsprong op te bouwen op de rest.’

Brandstofprijzen
Ze zijn vier maanden geleden begonnen met één bestelbus, volledig elektrisch. Of klanten willen betalen voor duurder elektrisch vervoer, zegt Lourier: ‘Nee joh, wij bieden dezelfde prijs als de concurrent. Duurzaam vervoer hoeft bij ons niets extra’s te kosten.’ De beginnende elektrische koerier profiteert op dit moment van het voordeel van de hoge fossiele brandstofprijzen. ‘En zolang er subsidies zitten op de elektrische busjes kan het echt uit.’

Duurzaam tintje
‘De grootste kans die wij zien, is dat duurzaamheid steeds meer mensen aanspreekt’, vervolgt de beginnende ondernemer. ‘Je krijgt steeds meer startende bedrijven die op de een of andere manier wel een duurzaam tintje willen hebben. Die ook iets willen verbeteren aan de wereld. Wij richten ons vooral ook op die bedrijven omdat de kans groot is dat zij voor onze duurzame dienstverlening zullen kiezen. Als duurzaam bedrijf wil je toch ook een duurzame koerier?’

Nummer 1 van Rotterdam
Lourier en Kalisvaart zien de toekomst vol ambitie tegemoet. ‘We willen het liefst voor het eind van het jaar deze bus fulltime hebben rijden, minimaal 250 tot 300 kilometer per dag. We gaan in het voorjaar volgend jaar een nieuwe, grotere elektrische bus in gebruik nemen. Ons doel op lange termijn  is de nummer 1 koeriersdienst van Rotterdam te worden. We willen een begrip worden dat als je iets weg wil brengen dan bel je met E-koeriers. Een volledig elektrisch begrip, welteverstaan.’

* Jan Rotmans is hoogleraar aan de Erasmus Universiteit  in Rotterdam. Hij publiceerde meer dan 200 maal over klimaatverandering, klimaatmodellen en duurzame veranderingen.