Dieselprijs 16 procent hoger dan jaar geleden

​Begin juli: een goed moment om terug te kijken op de ontwikkeling van de dieselprijs in de eerste 6 maanden van dit jaar en een idee te krijgen van wat de dieselprijs het komende halfjaar kan gaan doen.

Man filling up the gas tank with gasoline
Diesel

In het eerste halfjaar van 2018 steeg de dieselprijs (BP grootverbruikersprijs, ex. btw), waar hij in het eerste halfjaar van 2017 daalde. Aan de sterke stijging die maart dit jaar begon is eind mei een einde gekomen. Daarna daalde de prijs zelfs weer iets. De prijs van 30 juni 2018 (€ 1,21) is 16% hoger dan de prijs op 30 juni 2017 (€ 1,04).

De gemiddelde dieselprijs over het eerste halfjaar van 2018 bedroeg € 1,16 en was daarmee 7% hoger dan de gemiddelde dieselprijs van € 1,08 over dezelfde periode van 2017. Waar de dieselprijs op 1 januari 2018 met € 1,14 van start ging, daalde deze tot € 1,09 in februari, om vervolgens halverwege mei weer te stijgen naar € 1,23 en te eindigden op 30 juni op € 1,21.

Tweede halfjaar 2018

De ruwe olieprijs bepaalt ongeveer 30% van de dieselprijs (ex. btw), accijnzen en marge vormen de rest. Het is dan ook niet vreemd dat de richting van de dieselprijs die van de ruwe olieprijs (Brent) volgde, die nu met $ 79 per vat ook op een hoog niveau staat.

Eind juni hebben de OPEC-landen weliswaar afgesproken hun olieproductie te vergroten, maar de verwachtingen gaan er vanuit dat de ruwe olieprijs – en dus waarschijnlijk ook de prijs van het daarvan afgeleide eindproduct dieselolie – voorlopig nog hoog zal zijn.

Zo handhaaft ABN Amro haar raming voor de olieprijs van $ 75 in 2018 en 2019. CPB gaat uit van een olieprijs van $ 72 voor 2018 en $ 69 voor 2019.

Nog realistisch?

Wat de vraag doet rijzen: in hoeverre is de raming voor de sector, dat de dieselprijs over geheel 2018 met 0,8% zou gaan dalen, nog realistisch, gezien de stijging in het eerste halfjaar?