Duitsland vergroot LZV-Wegennetwerk met 200 trajecten
Duitsland heeft recentelijk het LZV-wegennetwerk verder uitgebreid. De benodigde wetgeving hiervoor is in oktober gepubliceerd en direct daarna in werking getreden.
Sinds 1 januari 2017 zijn langere en zwaardere vrachtautocombinaties (LZV’s of Ecocombi’s) onder bepaalde voorwaarden toegestaan in Duitsland. De voorschriften hiervoor zijn vastgelegd in specifieke LZV-wetgeving, waarin ook de wegen zijn opgenomen waar LZV’s (ook bekend als Lang-Lkw) mogen rijden. Het zogenaamde Positivnetz omvat nu bijna alle snelwegen in Duitsland tot aan de grensovergangen met Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Oostenrijk, Tsjechië en Denemarken, evenals veel belangrijke routes op het onderliggende wegennet.
200 nieuwe trajecten
De langverwachte uitbreiding omvat ongeveer 200 nieuwe trajecten, waarvan velen zijn aangevraagd door Nederlandse vervoerders. In sommige gevallen betreft het korte verbindingsstukken naar laad- en loslocaties waar LZV’s voorheen niet mochten komen. Na bijna drie jaar wachten op de nieuwe wetgeving zijn deze trajecten nu eindelijk beschikbaar, waardoor de inzet van LZV’s voor meer bedrijven interessant wordt, zowel vanuit milieu- als kostenoogpunt. Dit is met name relevant gezien de aanstaande forse verhoging van de Maut.
Maximumgewicht
Een beperkende factor blijft echter het maximumgewicht van 40 ton, wat voorlopig niet zal veranderen. De nieuwe 11e wijziging van de LZV-wetgeving met een overzicht van het volledige LZV-wegennetwerk in Duitsland kan hier worden gedownload. Helaas is een digitale kaart voor het Duitse LZV-wegennetwerk nog niet beschikbaar.