Dynamische logistiek van een cruiseschip

TLN liep een dagje mee met VCK Cruise Services voor een bijzondere klus, de logistieke afhandeling van een cruiseschip in Rotterdam. ‘Just in time’, samenwerking, communicatie en improvisatie zijn de opvallende sleutels tot succes.

Foto 1 (1)

We melden ons om 5:30 uur om alle formaliteiten in orde te maken. Want je krijgt niet zomaar toegang tot de Cruise Terminal Rotterdam. Even later, om 06:00 uur, maakt het cruiseschip de Zuiderdam zijn draai op de Nieuwe Maas en meert aan. Zelfs te midden van de indrukwekkende hoogbouw van de Rotterdamse skyline valt je mond open door de enorme afmetingen van dit cruiseschip. En dan is dit nog niet eens het grootste schip van de elf schepen tellende vloot van de Holland America Line (HAL). 

We ontmoeten Jan van den Akker, General Manager van VCK Cruise Services (onderdeel van VCK Logistics) en onder andere verantwoordelijk voor de afhandeling van cruiseschepen. VCK Logistics richt zich op alle modaliteiten en doet dat onder de slogan Simplifying Logistics. Een term die veelzeggend is. Alles is erop gericht om de logistieke processen te verkorten en te versimpelen. VCK vereenvoudigt de logistieke processen tot een hybride proces voor zowel B2B, B2C en de retailmarkt. Daarom biedt VCK geïntegreerde oplossingen en een geavanceerd online managementsysteem, genaamd All-in Control. Alles is gericht op het verkorten en versnellen van de afstand tot de klanten van VKC. Letterlijk en figuurlijk.   

Logistiek hoogstandje
Wie wel eens een cruise heeft meegemaakt, weet hoe groot de hedendaagse schepen zijn. Een varend dorp met duizenden inwoners (passagiers en bemanningsleden), die allemaal vermaakt moeten worden, allemaal moeten eten, drinken en slapen. En dat op kwalitatief zeer hoog niveau. En dat ‘dorp’ moet eens in de week, of bij lange cruises eens per drie of vier weken, binnen een paar uur worden leeggehaald en weer gevuld.  

Van den Akker speelt een belangrijke rol bij VCK als het gaat om de logistiek van de cruiseschepen van de HAL, die Amsterdam en Rotterdam met regelmaat aandoen. Soms meerdere op één dag. Van den Akker leest en schrijft met de HAL, wat alleen kan als je een jarenlange relatie met elkaar hebt. Dat moet ook wel, want een cruiseschip dat aanmeert, moet veelal dezelfde dag weer uitvaren. Een logistiek hoogstandje, dat zeker niet bestaat uit louter routinewerk. Elk schip heeft zo zijn uitdagingen. Van mensen die met een ambulance naar het ziekenhuis moeten worden vervoerd tot passagiers die een dagje met de bus een rondtrip maken door Nederland, van passagiers die weer huiswaarts keren en hun koffers graag mee willen nemen tot de enorme hoeveelheden eten en drinken die tijdens een cruise worden genuttigd. En natuurlijk de reverse logistics van spareparts en scheepsonderdelen. 

In beweging
Zodra het schip is aangemeerd, komt de kade in beweging. Vrachtauto’s met eten en drinken, vorkheftrucks, porters, bemanningsleden, alles loopt en rijdt door elkaar heen. Ogenschijnlijk chaotisch, maar niets is minder waar. Iedereen op de kade kent zijn taak en Van den Akker zorgt, als ware hij een voetbalscheidsrechter, dat alles soepeltjes en volgens de gemaakte afspraken verloopt.  

En alsof de kade nog niet druk genoeg is, komt tijdens de bevoorrading van het cruiseschip een grote torenkraan van Koninklijke Saan de kade oprijden, wat even voor het nodige rumoer zorgt. Navraag leert dat er ook het nodige meubilair moet worden vervangen. Maar nog niet duidelijk is waar dat nieuwe meubilair moet worden gelost.  

Koortsachtig overleg met de verantwoordelijke bemanningsleden volgt en na een tijdje wordt er vanaf het bovenste dek, zo’n 25 meter hoog, driftig gezwaaid. De loslocatie is bekend, nu moet de torenkraan nog in stelling worden gebracht. De kade is niet berekend op de stelpoten van de kraan, dus worden er eerst de nodige rijplaten klaargelegd en dan kan het hijsen van het meubilair beginnen.  

Achter ons verschijnen plots drie ambulances, die passagiers ophalen voor vervoer naar de plaatselijke ziekenhuizen. Hoewel de medische zorg aan boord van zeer hoog niveau is, kan het zijn dat passagiers een aanvullende diagnose of hulp nodig hebben in een lokaal ziekenhuis. Van den Akker ziet het aan en vertelt ons dat het merendeel waarschijnlijk terugkeert met een paracetamolletje.  

Personeelstekort
Het personeelstekort, dat in vele sectoren voelbaar is, gíng ook niet aan de deur van VCK voorbij. Inmiddels wel. Van den Akker vertelt dat een zakenrelatie een paar jaar geleden tegen hem zei: ‘Jan, je doet dat ook helemaal verkeerd. Je moet de boel omdraaien en de arbeidsmarkt op een totaal andere manier benaderen.’  

Daar waar voorheen een werkweek werd aangeboden, wordt nu gevraagd aan potentiële medewerkers hoeveel uren zij willen werken en wanneer. Een schot voor open doel, want die keuzevrijheid spreekt de veelal jongeren enorm aan. De agenda vult zich altijd snel en alleen voor de gaatjes die dan overblijven, moeten nog extra inspanningen worden geleverd.  

Van den Akker coördineert al het logistiek geweld op de kade met een ogenschijnlijk gemak. Een grote glimlach siert zijn gezicht als hij zegt dat deze afhandeling een kleintje was. ‘Meestal is het nog veel drukker en ook moet ik wel eens twee schepen per dag afhandelen.’ 

 

Dit artikel is reeds gepubliceerd in HUB, hét ledenblad van TLN. |Auteur & Beeld: Paul van der Linde