‘Een onmisbare schakel in de containerafhandeling’
Het is een imposant gezicht op de terminal van Rotterdam World Gateway (RWG) in de Rotterdamse haven: containers die, ware het luciferdoosjes, door de gigantische opslagkranen met de grootste precisie worden verplaatst.
Van de vrachtwagen, of juist op de vrachtwagen – het is een soepel draaiend proces dat ervoor zorgt dat de doorloop van de containers op de terminal is gegarandeerd. Ook de bijbehorende cijfers zijn imposant: RWG beschikt over in totaal zestien kadekranen, naast elkaar opgesteld over een totale lengte van zo’n 1.700 meter. Daarnaast telt RWG vijftig automatische opslagkranen en twee railkranen. Voor de truckafhandeling zijn in totaal 125 posities beschikbaar.
Een onmisbare schakel in de containerafhandeling bij RWG zijn de transporteurs die de containers komen ophalen of afleveren. Een gesmeerd proces, waarbij het af- en aanrijden zeer gestructureerd oogt. Met het grootste gemak parkeren de vrachtwagenchauffeurs hun trailer onder een opslagkraan om volledig geautomatiseerd te worden beladen of te worden gelost. Een groot aantal van deze transporteurs is lid van de Alliantie Zeecontainervervoerders, een van de zestien deelmarkten van TLN. In totaal gaat het om zo’n 250 transportbedrijven, waarvan verreweg de meeste (ook) actief zijn in de Rotterdamse haven.