Eén veilige chauffeurspas weer stap dichterbij
Onlangs hebben Cor Stolk, algemeen directeur van Secure Logistics, en Jan Boeve, algemeen directeur van Transport en Logistiek Nederland (TLN), een intentieverklaring getekend om de identiteits- en toegangscontrole in de sector te uniformeren.
Het gecontroleerd toelaten van medewerkers, bezoekers en contractors op bedrijfsterreinen is steeds belangrijker. Ook chauffeurs moeten dagelijks aantonen wie zij zijn en wat zij komen doen.
Sneller, veiliger, eenvoudiger
‘Hoewel elk bedrijf of elke locatie anders is, blijft het een uniform vraagstuk, dat wij graag met en voor onze leden oplossen’, aldus Jan Boeve. ‘We willen vooral dat de identificatie van chauffeurs bij bedrijven sneller, veiliger en eenvoudiger gaat, zonder dat deze overal een identiteitsbewijs moeten laten zien en met een portemonnee vol pasjes moeten rondlopen. Jaren geleden werd dit vraagstuk in de Rotterdamse haven al opgelost door de invoering van de CargoCard.’
Samenwerking aangegaan
TLN is vanuit deze gedachte een samenwerking aangegaan met Secure Logistics, de beheerder van het XS-Key platform, waarvan de CargoCard, de PortKey en het Digital Safety Passport (DSP) deel uit maken. Het is een 100 procent dochteronderneming van ondernemersorganisatie Deltalinqs.
Aantoonbaar werkend product
Een belangrijke overweging voor TLN om te kiezen voor Secure Logistics is het feit dat de CargoCard een aantoonbaar werkend product is dat zijn bestaansrecht al heeft bewezen. Het draagt bij aan de veiligheid en een efficiënt logistiek proces. Rondom havens en op industriële complexen, waar de eisen die worden gesteld aan (informatie)beveiliging en veiligheid van personen hoog zijn, werken al meer dan 25.000 chauffeurs met een CargoCard en meer dan 3.500 contractors met de evenknieën PortKey en DSP.
Relatief eenvoudige integratie
Door de modulaire opbouw van het systeem kunnen bedrijven de CargoCard relatief eenvoudig integreren in bestaande toegangsmanagement systemen. Een snelle uitrol en opschaling naar andere sectoren is daarom mogelijk.
Landelijke uitrol
De ambitie van TLN en Secure Logistics is om het CargoCard-concept landelijk te gaan uitrollen, ook naar andere sectoren. Gedacht wordt dan onder meer aan vervoerders in de bouw- en afvalsector, maar bijvoorbeeld ook aan distributeurs en koeriers. Tevens zien TLN en Secure Logistics mogelijkheden richting bewaakte parkeerplaatsen. Zoals gezegd, is de toepassing van de CargoCard relatief eenvoudig te integreren in bestaande securitysystemen. Dit zal de gewenste landelijke uitrol, ook naar andere sectoren, alleen maar versnellen, zo verwachten TLN en Secure Logistics.