Eerste 100% elektrische 50 tons vrachtwagen op de Nederlandse weg
De eerste 50 tons zware elektrische trekker-oplegger combinatie rijdt vanaf vandaag in Nederland. Het mag een doorbraak heten want deze zware vrachtwagen kan zich met een actieradius van 150 kilometer meten met een vergelijkbare dieseltrekker. Een tot op heden moeilijke combinatie.
De vrachtwagen is een initiatief van BREYTNER en H.N. Post & Zonen en is mede tot stand gekomen door ondersteuning vanuit het demonstratieprogramma DKTI 2 van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Een uniek samenwerkingsverband tussen verschillende partijen maakte de realisatie mogelijk.
Diverse vrachten
De vrachtwagen wordt voor diverse logistieke stromen ingezet: het vervoer van bestratingsmaterialen van fabrikant Struyk Verwo Infra voor de Gemeente Rotterdam, supermarktdistributie voor PLUS Retail en containervervoer in de Rotterdamse haven.
Grenzen verleggen
Het is niet de allereerste trekker die elektrisch rijdt. In 2017 introduceerde het Friese transportbedrijf Boonstra een 44 tons vrachtwagen met een actieradius van 100 kilometer. Inmiddels produceren ook gevestigde vrachtautofabrikanten zoals DAF elektrische trekkers, zij het met een lager totaalgewicht. ‘Met de eerste 50 ton vrachtwagen hebben we de grenzen weer verlegd’, zegt Marie-Jose Baartmans van Breytner. ‘We tonen hiermee aan dat steeds meer goederenstromen duurzaam vervoerd kunnen worden.’
Slimme aanpassingen
Met een actieradius van 150 kilometer en de mogelijkheid om tijdens het laden van de goederen snel op te laden, is deze trekker zeer geschikt om de regio Rotterdam te bedienen. Dé Post, algemeen directeur van H.N. Post & Zonen: ‘Met de inzet van de E-truck focussen wij op wat er wél kan op het gebied van Zero Emissie transport. Ondanks de beperkingen in actieradius kunnen we door slimme aanpassingen in het logistieke proces optimaal gebruik maken van deze truck. Wat ons betreft smaakt dat naar meer.’
16 partijen
Wie denkt dat de 50 ton elektrische truck gewoon een kwestie is van aanschaffen en de weg op sturen, komt bedrogen uit. Maar liefst 16 partijen zijn partner van deze stap. Zowel publieke als private partijen vanuit diverse sectoren werken samen en zijn bereid kennis te delen met elkaar. Door de samenwerking is het gelukt om de trekker optimaal in te zetten.