Eerste Nederlandse LZV’s rijden in Vlaanderen
Na vele jaren van lobbyen en wachten is het zover: grensoverschrijdend vervoer voor LZV’s tussen Nederland en Vlaanderen is officieel toegestaan. De eerste Nederlandse combinaties rijden inmiddels in Vlaanderen rond.
Bijna 20 jaar nadat in Nederland de eerste LZV de weg op ging, ligt voor LZV’s nu ook de weg naar Vlaanderen open. Bij de eerste proef in Vlaanderen, in juli 2014, was grensoverschrijdend vervoer nog uitgesloten, maar mede dankzij de inspanningen van TLN is dit bij nieuwe pilot, die op 1 juli 2018 van start is gegaan, nu officieel geregeld. Een lang gekoesterde wens van de sector is daarmee in vervulling gegaan.
Vijftal bedrijven
Veel bedrijven zijn direct aan de slag gegaan om trajecten en ontheffingen aan te vragen en te zorgen dat de combinaties gekeurd zijn. Dat heeft enige maanden in beslag genomen. Inmiddels is er een vijftal Belgische en Nederlandse bedrijven die alles op orde hebben en die met één of meerdere LZV’s in Vlaanderen rijden.
Tien tot vijftien combinaties
Volgens informatie van het ministerie van Openbare Werken en Mobiliteit van Vlaanderen en het Belgische testhuis ESTL, verantwoordelijk voor de keuringen, zouden er inmiddels al zo’n tien tot vijftien combinaties in gebruik zijn. Het merendeel met gele platen, maar ook Belgische vervoerders zien grote voordelen in het inzetten van LZV’s. Veel andere (Nederlandse) bedrijven zouden bijna klaar zijn en binnenkort gaan rijden. Het aantal LZV’s in Vlaanderen zal naar verwachting daarom snel toenemen.
Grote voordelen
De nieuwe proef maakt het mogelijk om LZV’s op langere afstanden in te zetten, waarmee de voordelen van deze combinaties nog beter tot hun recht komen. Een van de eerste LZV’s die van Nederland naar Vlaanderen reed, is van de firma Siba Recycling uit Uden. Net voor de Kerst vond de eerste rit plaats en sindsdien rijden zij viermaal per week met een bakwagen met twee aanhangwagens van Uden naar Kortrijk om daar oude banden te laden die in Nederland gerecycled worden. Voorheen, toen er met één aanhangwagen werd gereden, waren daar zes ritten voor nodig. Nu zijn dat er dus vier; een enorme efficiencyverbetering met grote voordelen op het gebied van brandstofverbruik en CO2-uitstoot.
Ook in Wallonië
De pilot in Vlaanderen is voor iedereen toegankelijk die aan de voorwaarden voldoet. De pilot loopt tot 31 december 2024. Deelnemers hebben twee keer per jaar de mogelijkheid om nieuwe trajecten aan te vragen waarmee het LZV-wegennetwerk verder uitgebreid kan worden. Ook Wallonië kent een (kleinere) proef met LZV’s. In het kader hiervan rijdt er inmiddels een aantal LZV’s in Wallonië. Ondanks de strengere voorwaarden behoort grensoverschrijdend vervoer met Vlaanderen en Nederland ook tot de mogelijkheden.