Eind 2021 extra rijstroken op A12 tussen Westervoort en Duitse grens

Vanaf eind 2021 wordt in beide richtingen op de A12 tussen Westervoort en de Duits grens een extra voorlopige rijstrook opengesteld. Positief, vindt TLN. Transportbedrijven wachten al jaren op meer capaciteit op de A12.

Zevende duurste file voor vrachtverkeer
De A12 tussen de knooppunten Waterberg en Oud-Dijk staat al jaren in de top 20 van duurste files voor het vrachtverkeer. Afgelopen jaar steeg dit traject van plek 10 naar plek 7, met een economische schade van 11,6 miljoen euro in 2018.

Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat: “Goed nieuws voor automobilisten en vrachtwagenchauffeurs. Ik ben blij dat de knelpunten op de A12 als eerste worden aangepakt en het verkeer in de Liemers en de Achterhoek eind volgend jaar beter kan doorstromen. Dit is heel fijn voor de mensen die daar dagelijks op de weg zitten en voor de bedrijven in de regio die dan beter en sneller te bereiken zijn.”

Verbreding A12, onderdeel van wegproject ViA15
De verbreding van de A12 maakt onderdeel uit van een omvangrijker project: het doortrekken van de A15 bij knooppunt Ressen naar de A12 tussen Duiven en Zevenaar. Met het doortrekken van de A15 ontstaat een rechtstreekse verbinding tussen de Rotterdamse haven en Duitsland, een langgekoesterde wens van TLN.

Planning
Op dit moment wacht Rijkswaterstaat op een zittingsdatum voor de behandeling van het Tracébesluit ViA15 door de Raad van State. Na een positieve uitspraak kan volgens Rijkswaterstaat snel worden begonnen met de bouw van de nieuwe A15 en verbreding van de A12 en A15. Rijkswaterstaat verwacht dat de bouw eind 2020 start en dat het project in 2024 is afgerond.