Elektrisch rijden in de praktijk

Een paar weken geleden racete Max Verstappen met zijn bolide over het circuit van Zandvoort. Dit weekend was het stil op het circuit. Elektrische auto’s namen namelijk het circuit over tijdens de EV-Experience. Dé plek om dit weekend voor KTO-leden de bijeenkomst ‘De elektrische truck in de praktijk’ te organiseren.

KTO HUB

Onder leiding van TLN-directeur Jan Boeve ontstond er een interessant gesprek tussen ondernemers Peter de Rooy van De Rooy Transport BV uit ’t Goy en KTO-er Rico van Duivenvoorde van C.M.R. Transport Beverwijk over elektrisch rijden in de praktijk. Ook Robert den Hoed van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) voegde zich in het gesprek om zijn toelichting te geven over de haalbaarheid.

Zelfvoorzienend
Over een niet al te lange tijd moet eigenrijder Rico van Duivenvoorde overstappen naar een nieuwe trekker. Momenteel is hij zich druk aan het oriënteren wat voor trekker dit moet worden. Hij neigt er naar om toch weer voor een dieseltruck te gaan omdat dit voor zijn werk op dit moment de beste keuze is. Jan Boeve hoopt dat hij na het gesprek toch gaat nadenken over elektrisch rijden. Peter de Rooy van De Rooy Transport vertelt over hoe hij in de praktijk zijn elektrische trucks voor stadsdistributie inzet. Inmiddels is hij al zo’n 9 jaar bezig met de overgang naar elektrisch vervoer. De eerste elektrische vrachtwagen was twee jaar geleden aan vernieuwing toe. De batterij van deze truck is hergebruikt als batterij-opslagsysteem op het terrein van het transportbedrijf. Zo’n 2500 zonnepanelen en batterijen met 550 kilowatt buffercapaciteit voorzien de elektrische trucks van voldoende stroom.

Complexiteit
Ondanks de kennis vanuit de KTO-achterban dat de sector iets bij moet dragen aan de doelen uit het Klimaatakkoord, ligt het tegelijkertijd voor deze doelgroep ook behoorlijk complex. Op dit moment is het voor een kleine transport ondernemer financieel niet haalbaar om een elektrische vrachtauto aan te schaffen. Daarnaast is de praktische uitvoerbaarheid ook een reden om nog niet over te stappen. Veel KTO-ers hebben hun vrachtauto bij hun huis staan. Hoe ga je je vrachtauto opladen als je werkt vanuit huis? En hoe kom je aan energie als je geen groot pand hebt waarop je zonnepanelen kunt leggen. Kortom, genoeg uitdagingen om over na te denken met de gehele sector.

Het circuit op
Na het plenaire gedeelte kregen KTO-ers de kans om zelf het circuit op te gaan. Bandenleverancier en TLN-partner Hankook had twee elektrische voertuigen klaar staan om uit te testen. Ook stond er een Renault truck opgesteld waar je de chassis met accu’s kon bekijken. Een leerzame praktijkervaring.