Europese Commissie: Franse dodehoeksticker niet strijdig met EU-wetgeving
De Franse dodehoeksticker is volgens Eurocommissaris van vervoer Valean niet strijdig met EU-wetgeving. Dat antwoordt Commissaris Valean op vragen van CDA Europarlementariërs Tom Berendsen en Annie Schreijer.
TLN en individuele leden hebben alles op alles gezet om de Franse stickerverplichting aan te vechten, omdat de effectiviteit er niet van is bewezen, deze vaak onmogelijk is aan te brengen (o.a. containervervoer en exceptioneel vervoer) en omdat een Europese aanpak veel effectiever is.
Weinig vertrouwen
Hoewel de Commissie niet geëvalueerd heeft of de sticker doeltreffend is om de dode hoek problematiek aan te pakken, verwijst de Commissaris naar nieuwe wetgeving van de EU inzake voertuigveiligheid. Op basis hiervan moeten nieuwe vrachtauto’s vanaf 2024 zijn uitgerust met veiligheidssystemen voor de dode hoek en een beter direct zichtveld voor de chauffeur. De Commissie staat nog wel in gesprek met Frankrijk om te bespreken hoe een onevenredige last voor de ondernemers vermeden kan worden. Dit lijkt eerder een obligaat antwoord en TLN heeft er weinig vertrouwen in dat er nog versoepelingen doorgevoerd gaan worden, ook omdat er te weinig druk is vanuit andere lidstaten. Het antwoord van de Eurocommissaris lees je hier.