Geld, elektriciteit en innovatie maken de tongen los

Steeds meer ondernemers durven te investeren in elektrische vrachtwagens, zo blijkt uit het succes van de subsidieregeling AanZET. Intussen komt de serieproductie van elektrische vrachtwagens echt op gang en wordt naarstig gewerkt aan openingen in het woud van stekkers en kabels. Tijdens de TLN-bijeenkomst Duurzaamheid afgelopen dinsdag informeerden zo’n 80 ondernemers zich en discussieerden over geld, elektriciteit en innovatie. ‘Informatief, goed om standpunten uit te wisselen en ook prettig om elkaar weer te ontmoeten’, aldus meerdere TLN-leden.

Duurzaamheids

‘Het tegengaan van de klimaatverandering is geen keuze meer.’ Daarmee opende voorzitter Elisabeth Post de TLN-bijeenkomst Duurzaamheid. ‘We hebben een gezamenlijke opgave en TLN ondersteunt haar leden bij het maken van een transitie naar duurzame logistiek.’

Op de markt
Tijdens de bijeenkomst stond elektrisch transport centraal. Teun Oosterveen, sales manager Benelux van Volta Trucks, liet zien met welke elektrische vrachtwagen ze in 2023 op de markt komen. De Volta Zero is een volledig elektrische 16 tons vrachtwagen die specifiek is ontworpen voor de stadsdistributie.

350 medewerkers
Er is behoorlijk veel geld nodig om de Volta Zero te ontwikkelen: zo’n kleine € 300 miljoen aan investeringen moet worden terugverdiend. Als de opschaling van deze truck in het dagelijks transport gelijke tred houdt met het aantal medewerkers dat werkt aan de ontwikkeling en de productie, belooft dat veel voor de toekomst. Oosterveen: ‘Exact een jaar geleden werkten we bij Volta met 35 mensen en inmiddels zijn dat er al 350. Aan het eind van het jaar moeten het er 700 zijn.’ Dat gaat snel maar Volta heeft ook ambitieuze plannen. ‘We testen op dit moment 33 auto’s in Londen en Parijs uit en rijden voor werkelijke klanten. Eind 2025 verwachten we 28.000 voertuigen geleverd te hebben in Europa – waaronder Nederland – en Amerika. DB Schenker heeft als een van de eersten een order geplaatst van 1400 elektrische trucks.

Tekst loopt door onder foto 

Dalende prijs
Er wordt wel gesproken over een dalende Total Cost of Ownership van elektrische voertuigen wanneer de serieproductie op gang komt. Nu is een elektrische truck drie keer zo duur als een dieselwagen. ‘Je hebt een klant nodig die meebetaalt anders krijg je je businesscase niet rond’, aldus een ondernemer in de zaal. Een ander vraagt aan Oosterveen of hij kan voorspellen hoe dat er voor Volta Trucks uit gaat zien. Daarop moet de sales manager het antwoord schuldig blijven. ‘Ik kan nu een prijsgarantie geven tot 2023. Alles is ook voor ons afhankelijk van de prijs van grondstoffen.’

Ondersteunen
Dat elektrisch rijden voor de meeste ondernemers nieuw is, realiseren ze zich bij Volta maar al te goed. Daarom ondersteunen ze hun klanten bij verzekeringszaken, financieringsoplossingen, onderhoud, techniek en laadinfrastructuur. Oosterveen: ‘Dat gaat zover dat we meedenken over netaansluiting en overleg voeren met de netbeheerder.’

Laadinfrastructuur
Dat overleg is niet overbodig want inmiddels is niet de beschikbaarheid van elektrische voertuigen maar voldoende robuuste laadinfrastructuur de grootste zorg aan het worden. Robert van den Hoed, voorzitter van de Werkgroep Logistiek binnen de NAL (Nationale Agenda Laadinfrastructuur) sprak met de zaal over de uitdagingen die er liggen om in 2030 115.000 bestelbussen en zo’n 12.000 vrachtwagens dagelijks van voldoende stroom te voorzien. De NAL brengt in kaart hoeveel stroom er met name op bedrijventerreinen moet komen. Door te anticiperen op de laadvraag die er aankomt en daar een programma voor te ontwikkelen, wil de NAL ervoor zorgen dat de laadinfrastructuur niet de belemmering is voor ondernemers.

Pijn
In praktijk betekent het dat de NAL heel veel onderzoek doet op dit moment. Hoe zien de laadprognoses eruit, waar gaat die grootste laadvraag ontstaan en waar kan het pijn gaan doen? En welke oplossingen zijn er. Op 8 juni presenteren de NAL en kenniscentrum ElaadNL een overzicht van alle bedrijventerreinen en de laadvraag die daar is. Van den Hoed: ‘Je kunt straks als ondernemer je bedrijventerrein op een kaart opzoeken en zien wat de verwachte laadvraag is in 2025, 2030 en 2035. Het is ook een signaal voor overheden en beleidsmakers, dat ze in gesprek moeten gaan met ondernemers wanneer een dreigend tekort ontstaat. Wij willen ervoor zorgen dat niet alle verantwoordelijkheid bij de ondernemer terechtkomt. We leggen ook de vraag bij beleidsmakers neer. Wat kunnen zij doen met bijvoorbeeld collectieve laadvoorzieningen? Maar de investeringen moeten van de ondernemers komen. We zien ook genoeg initiatieven in de markt ontstaan.’

Tekst loopt door onder de video

Handreikingen
De NAL werkt hard aan handreikingen die ondernemers helpen een weg te vinden in de wereld van de laadinfrastructuur. Van den Hoed: ‘Wat voor stekker en welk laadvermogen heb ik nodig, wanneer moet ik de netbeheerder bellen en welk nummer moet ik dan bellen, welke eisen moet ik checken in gesprekken met leveranciers van laadinfrastructuur? Dit soort vragen en adviezen komen allemaal terug in de handreikingen die we ook via TLN zullen verspreiden.’

Hybride
Is een tijdelijke oplossing te vinden in hybride vrachtauto’s? Zijn die noodzakelijk voor de zero emissie stadslogistiek? De zaal is verdeeld. ‘Je mag tot 2030 met een hybride vrachtwagen de stad in. Dat mag je met een nieuwe diesel ook, dus waarom zou je dan investeren in een hybride wagen’, aldus een ondernemer. Moeten we dan een lobby voeren voor toegang tot 2035 voor hybride trucks in de stad? ‘Dat zou ik een schande vinden voor alle bedrijven die nu hun nek uitsteken en op dit moment fors investeren in zero emissie’, reageert een andere ondernemer. Weer een ander voegt daar nuancerend aan toe: ‘Hybride moet de overgang faciliteren maar niet de transitie in de weg zitten.’

Beschroomd
Steeds meer ondernemers willen investeren in elektrische trucks. Dat blijkt uit het succes van de subsidieregeling AanZET die deze week open werd gesteld. Marijn Roks van het ministerie van I&W was naar TLN gekomen om ondernemers warm te maken voor de regeling. Enigszins beschroomd laat hij weten dat afgelopen maandag, twee uur na de openstelling van de subsidieregeling de pot al leeg was. Er is voor 35 miljoen subsidie aangevraagd, terwijl er dit jaar maar 13,5 miljoen in de pot zit.

Momentum pakken
Dat is goed nieuws vindt een aantal ondernemers in de zaal. Het geeft aan dat ondernemers willen investeren want de subsidie dekt maar een deel van de aanschafkosten. ‘Pak dit momentum en schuif die 35 miljoen die gepland staat voor 2023 en 2024 naar voren. Ik zou als ik jullie was de ondernemers op mijn blote knieën bedanken dat ze die stap hebben willen nemen. Blijkbaar zijn er klanten in onze sector die bereid zijn erin mee te gaan’, klinkt het vanuit de zaal.

Vrachtwagenheffing
Roks vindt het idee goed en begrijpelijk maar geeft aan: ‘Wat doe je met ondernemers die van de subsidie weten maar nog niet aan vervanging van hun dieseltruck toe zijn en van plan zijn om volgend jaar subsidie aan te vragen?’ Roks zegt dat ze er bij het ministerie ook nog goed naar gaan kijken. Dat geldt ook voor het geluid van een andere ondernemer die zich afvraagt of het maximum van twintig voertuigen waarvoor een ondernemer subsidie mag aanvragen niet omlaag moet om ook middelgrote en kleinere bedrijven meer kans te geven op subsidie. Ondertussen maakt TLN zich druk om de opbrengsten van de vrachtwagenheffing. Elisabeth Post: ‘We hebben die heffing afgesproken en ik heb de hoop met het ministerie tot overeenstemming te kunnen komen om de subsidiepotten op tijd aan te kunnen vullen met opbrengsten uit de heffing. Daar gaat TLN hard voor gaat vechten.’

Nieuwe duurzaamheidsambassadeurs
TLN kan geen beleid maken en geen lobby voeren op gebied van duurzaamheid zonder de steun van een aantal duurzaamheidsambassadeurs binnen haar achterban. Deze koplopers werken hard aan duurzame oplossingen in logistiek of dat nu op gebied is van zero emissie vervoer, het gebruik van hernieuwbare brandstoffen zoals HVO, efficiency in de keten of energiebesparing op het logistieke vastgoed. De bijeenkomst van afgelopen dinsdag zette gelijk al een aantal ondernemers aan om zich onmiddellijk aan te melden als duurzaamheidsambassadeur.