‘Grand Prix van Zandvoort: logistiek in de overtreffende trap’

Afgelopen weekend werd Max voor de derde keer wereldkampioen. Eerder sprak TLN in het ledenblad HUB met lid BUKO Transport, het bedrijf is official event supplier op het circuit van Zandvoort. In augustus beklom Max ook hier voor de derde keer de toptrede van het podium van wat ‘zijn’ Grand Prix is geworden. Natuurlijk deed hij dat als lid van het voltallige Red Bull Racing Team. Maar ook daarmee is de voorwaarde voor het succes van de Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix nog maar gedeeltelijk verklaard. Het vloeiende verloop van het evenement is namelijk ondenkbaar zonder onder andere de ondersteuning van BUKO Transport.

‘Druk, druk, druk’ is doorgaans het standaardantwoord van ondernemers op de vraag: hoe gaat het? Maar als Langendijk aanschuift voor het gesprek, is dat antwoord honderd procent doorleefd. ‘We waren deze editie heel druk met het takelen van gecrashte auto’s. De weersomstandigheden waren wisselvallig, dus we konden met zeven kraanwagens behoorlijk aan de bak.’  

BUKO Transport is sinds 2020 hofleverancier van transport- en logistieke diensten voor circuit Zandvoort. Naast het takelwerk regelt BUKO Infrasupport, een andere tak van het bedrijf, de verkeersmaatregelen rond de Grand Prix. Zodat de dagelijks ruim honderdduizend bezoekers goed en veilig doorstromen van en naar het circuit. Daarvoor maakte Infrasupport een groot verkeersplan voor het gebied binnen de driehoek Alkmaar, Amsterdam en Hoofddorp. 

Daarnaast biedt BUKO Transport veilige omheinde parkeergelegenheid voor de vele trucks van onder andere de F1-teams. Langendijk: ‘Sommige teams hebben er wel 28 om alle benodigdheden te kunnen vervoeren. In totaal stonden er ongeveer 240 trucks op ons terrein. Daarvoor ontbreekt in en rond Zandvoort namelijk simpelweg de ruimte.’ 

‘Er komt wat bij kijken om veilig je werk te doen’
Al drie jaar zijn Langendijks collega’s elk weekend op het circuit aanwezig. ‘We zijn al ruim 25 jaar aan het circuit verbonden. Behalve de Formule 1 vinden daar races plaats voor allerlei autoklassen, waaronder Formule 2 en 3 maar ook voor vintage cars. Er wordt bijvoorbeeld geracet door auto’s met kettingaandrijving of op houten wielen. Onze chauffeurs bouwen daar zodoende ieder weekend hun werkervaring verder uit.’  

Takelen op circuit Zandvoort blijkt een specialisme. Zo moeten alle chauffeurs, ondanks dat ze gecertificeerd zijn voor hun werk, op het circuit nog een speciale cursus volgen. ‘Er komt wat bij kijken om goed en veilig je werk te doen. Ik denk bijvoorbeeld aan een crash van Sebastian Vettel vorig jaar tijdens de vrije training. Zelfs het naderen van zijn auto moest uiterst behoedzaam gebeuren, want het lichtje op zijn wagen was rood. Is het groen, dan is alles in orde, maar anders staat de auto onder elektrische spanning. Dat kan wel oplopen tot duizend volt. In zulke gevallen kunnen wij ons werk pas starten wanneer de auto is veiliggesteld door het betreffende F1-team.’ 

BUKO Dutch Grand Prix team
En dan zijn er nog de steile kombochten op het circuit. ‘Om te voorkomen dat getakelde auto’s van de wagen glijden, hebben we speciaal plankjes en balken aan de zijkant van de bak gemonteerd. Dat houdt de raceauto op zijn plaats.’ Je wilt na de crash nieuwe ongelukken sowieso voorkomen, want F1-materieel is peperduur, legt Langendijk uit. ‘Elke race lopen meerdere coureurs bijvoorbeeld schade aan hun voorvleugel op, maar dan heb je het over een onderdeel van een paar honderdduizend euro.’  

Zorgvuldigheid en snelheid zijn dus geboden. De vergelijking met een pitstop dringt zich op. ‘Het is inderdaad teamwork. Zo bemannen wij elke takelwagen dubbel. Een man heeft de afstandsbediening van de kraan, de ander pikt de auto aan en zorgt dat die veilig op de bak van de takelwagen komt. Het draait om gecoördineerde samenwerking. Want het moet binnen een paar minuten gebeurd zijn.’ 

‘Everybody loves Max’
Op donderdag, een dag voordat het evenement begint, zijn Langendijks medewerkers al ter plekke om te oefenen en alles af te stemmen. ‘Je kunt dan niet eventjes naar de hamburgerkraam wandelen om iets te eten, je moet constant aanstaan.’ Ondanks dat het heel intensief is, doen zijn collega’s het graag, want ‘everybody loves Max’. Maar daar komt zeker ook de unieke sfeer bij. ‘Zelfs toen het keihard ging regenen, bleef het groot feest op de tribunes. Niet alleen mijn chauffeurs maar ook de coureurs werken daarom zo graag op Zandvoort.’ 
Los van de liefde voor de sport is er bovendien verwantschap tussen Formule 1 en transport en logistiek. Alles komt bij elkaar, concludeert Langendijk. ‘De Grand Prix van Zandvoort is logistiek in de overtreffende trap. Met onze planning, administratie en chauffeurs voelen wij ons ook wel een beetje een F1-team. We noemen onszelf daarom het BUKO Dutch Grand Prix team. Ook zó bekeken is dit een ideaal partnerschap.’

Dit artikel is reeds gepubliceerd in HUB, hét ledenblad van TLN. Tekst: Baart Koster, Beeld: BUKO Transport