HUB 10: De laatste editie van het jaar!
Het jaar is alweer bijna rond en TLN sluit 2022 af met weer een toffe editie van HUB met o.a. Tom Ulehake, financieel directeur bij Willems Logistics over ketensamenwerking voor de perfecte Bossche bol, spreken we Adnan Tekin over de tekorten in het middelbaar beroepsonderwijs in de sector, laten we tachograaf specialist Erik Busser vertellen over het goed bijhouden van de handmatige aanvullingen en wijden we een artikel aan de vernieuwde TLN kostprijscalculator.
Kortom in de laatste maand van het jaar valt er weer genoeg interessants te lezen in het ledenblad van Transport en Logistiek Nederland: HUB.
In deze editie van HUB…
Ketensamenwerking voor de perfecte Bossche bol.
Steeds slimmer werken is de uitdaging in de wereld van transport en logistiek. We stemmen de logistieke stappen steeds efficiënter op elkaar af en werken samen om de keten te optimaliseren. Een voorbeeld van ketensamenwerking is de route van de room naar de Bossche bol, met als grote uitdaging de houdbaarheid. ‘Je bent een verlengstuk van de klant als we het over ketensamenwerking hebben’, zegt Tom Ulehake, financieel directeur bij Willems Logistics.
Aan de voorkant regelen makkelijker dan achteraf repareren.
Het is bijna anderhalf jaar geleden dat de eerste regels van het Mobility Package ingingen. Hoe staat het nu met de invoering en handhaving van de nieuwe Europese transportregels? HUB sprak met twee specialisten van TLN, Natalie Krul en Elmer de Bruin.
Handmatige aanvullingen, hoe houd je ze goed bij?
Een veelvoorkomende fout bij het bedienen van de tachograaf is het ontbreken van de handmatige aanvullingen. Een chauffeur moet bij het plaatsen van de bestuurderskaart in de tachograaf achteraf registreren hoe lang de kaart niet in de tachograaf zat. Tijdens een wegcontrole moet de chauffeur alle activiteiten van de lopende dag en de 28 dagen ervoor kunnen verantwoorden. TLN ziet dat er regelmatig boetes worden opgelegd wegens het ontbreken van handmatige aanvullingen.
‘Zonder MBO’ers staat de sector stil’
Het blijft een uitdaging om voldoende vakpersoneel te vinden in de transport- en logistieke sector. Steeds minder jongeren kiezen voor het middelbaar beroepsonderwijs. Adnan Tekin, voorzitter van de MBO Raad en bestuursvoorzitter van Transport en Logistiek Nederland Elisabeth Post maken zich zorgen: ‘De tekorten zijn groot. Zonder voldoende mbo’ers in de sector staat alles stil.’
‘De nieuwe TLN kostprijscalculator is onmisbaar voor ons’
De TLN Kostprijscalculator is vernieuwd. In december kan elk TLN-lid er gratis gebruik van maken. De bekende en veelgebruikte rekentool geeft je snel een helder overzicht van de opbouw van je kostprijs. De tool is vanaf nu ‘webbased’, wat betekent dat je er ook via internet en je mobiele telefoon gebruik van kunt maken. ‘De Kostprijscalculator is onmisbaar voor onze bedrijfsvoering’, zegt Marco Winder, directielid van Koopman Transport.
Dit en nog veel meer vind je in de allernieuwste editie van ons ledenblad HUB.
Heb jij ook nieuws, een mooie innovatie of juist een jubileum of wil je een onderwerp eens uitgelicht zien in HUB? Mail naar redactie@tln.nl.
HUB niet ontvangen? Wat jammer! Stuur ons een e-mail en we maken het snel in orde.
Meer informatie over adverteren vind je hier.