‘Ik hoop dat woorden daden worden’
Het jaar 2022 staat voor de deur en deze week blikken we in eindejaarsinterviews met verschillende TLN-leden terug, maar ook vooruit. Aart Hooijer, directeur van het meer dan honderd jaar oude logistieke bedrijf Van Reenen uit Barneveld, kijkt met een lach en een traan terug op het afgelopen jaar. Hij hoopt voor 2022 op veel samenwerking en op een nieuwe minister met een ‘schop-in-de-grond-mentaliteit.’
Wat was je hoogtepunt?
‘De geboorte van mijn zesde kleinkind, een kleinzoon. Mijn vader (91) leefde nog – hij is helaas door corona overleden – en hij heeft mogen meemaken dat mijn kleinzoon naar mijn moeder (90) is vernoemd. Je had dat geluk eens moeten zien… Zakelijk gezien blijf ik ook op het menselijke vlak. Wat is het een pluim voor je bedrijf als personeel dat bij je vertrokken is na betrekkelijk korte tijd weer terugkomt. Daar hang ik de vlag voor buiten. Uiteindelijk zijn het de 200 medewerkers – planners, loodsmedewerkers, monteurs, administratief medewerkers en chauffeurs – die samen het succes van ons bedrijf bepalen.’
En het dieptepunt?
‘Als ik het bij het zakelijke houd, dan is het de hoeveelheid werk die je bijna niet aankunt met je bezetting. Het liep ons dit jaar gewoon over de schoenen. Een luxe probleem, tja, het is maar hoe je het bekijkt. Het is niet leuk om terughoudend te moeten zijn als het gaat om het aannemen van nieuwe klanten. Het werk wordt te zwaar voor de medewerkers en aan nieuw personeel kom je tegenwoordig ook niet meer zo makkelijk. Je moet eerst aan je eigen mensen en je vaste opdrachtgevers denken. Die moet je op de juiste wijze blijven bedienen.’
Wat ga je het komend jaar doen met je bedrijf?
‘We gaan een nieuwe hal bijbouwen voor onze warehouse-activiteiten. Wij zijn op de huidige locatie in 2017 gekomen en ons huidige warehouse zit al vol. We huren al diverse hallen bij en daar zitten we ook aan de grenzen van de capaciteit. We hebben vijf jaar geleden zes hectare grond gekocht dus de ruimte hebben we. Maar goed, we hebben ook 120 vrachtwagens die in het weekend een plek hebben. We denken erover om een ondergrondse parkeerplaats te bouwen voor de auto’s van het personeel, dat maakt het project wel gecompliceerder. We denken er ook over om beweegbare stellingen te gebruiken, om zo meer ruimte te benutten. We hopen er weer een tijd mee vooruit te kunnen maar je weet het niet. De economie groeit en ondernemers willen steeds minder opslag in eigen beheer, dus die taak leggen ze meer en meer bij ons als logistiek dienstverleners.’
Wat verwacht je van het nieuwe kabinet
‘Dat ze voldoende budget vrijmaken voor het onderhoud en vernieuwing van de wegen. De files zijn op dit moment minder, wat natuurlijk alles met thuiswerken te maken heeft. Maar niet iedereen kan thuiswerken en niemand weet hoe lang we blijven thuiswerken. Onze jongens hebben veel last van de files. Ik hoop dat de nieuwe minister een sterke figuur is met een beetje schop-in-de-grond-mentaliteit.’
Wat wens je andere leden van TLN toe het komend jaar?
‘Een gezond 2022. En ik hoop dat woorden daden worden en dat vervoerders echt meer gaan samenwerken. In deze tijd kan iedere logistiek dienstverlener geld verdienen, maar we moeten wel helder zijn richting opdrachtgevers. Als we samenwerken en specialisten het zero emissie stadsvervoer laten doen, kunnen we daar allemaal ons voordeel mee doen. Het is een uitdaging om voor de generatie na ons een schonere wereld achter te laten. Tegelijkertijd kan ik niet 120 elektrische auto’s kopen tegen de huidige kosten en zonder de benodigde laadinfrastructuur. Klanten vragen ook steeds meer aansluiting op ICT-gebied. We moeten elkaar verder helpen.’