‘Ik moet er niet aan denken alles op papier te doen’

Erik Mandersloot runt samen met drie broers twee transportbedrijven. Hij weet wat digitalisering voor een bedrijf kan doen. Een ict-afdeling heeft hij niet nodig. ‘Ik bel gewoon iemand uit mijn netwerk en laat me bijpraten. Je moet soms even de stoute schoenen aantrekken. Nee heb je, ja kun je krijgen.’ Een interview met een slimme ondernemer.

Hoogendoorn
Erik Mandersloot

Wat hebben jullie op gebied van digitalisering gedaan?

‘We waren al eigenaar van transportbedrijf Mantrans. Hier waren we aardig op dreef met digitalisering. Bij P.J. Hoogendoorn, een transportbedrijf dat we twee jaar geleden hebben overgenomen, was dit ver te zoeken. Bij Mantrans zijn we vijftien jaar geleden gestart met boordcomputers en een facturatieprogramma. Dat hebben wij meegenomen naar Hoogendoorn.’

Heeft de digitalisering op weerstand gestuit bij Hoogendoorn?

‘We hebben de tijd genomen voor de overname. Hoogendoorn zit met 16 trucks plus een aantal charters in de bouwlogistiek, Mantrans met 20 trucks in het transport van pluimvee. We zijn er eerst naast gaan zitten om te kijken hoe het bij Hoogendoorn ging en wat eventuele verbeterpunten waren. Op een gegeven moment hebben we er versnelling in gebracht. Een deel gebeurt nog op papier. Naar volledig digitaal moet je ook weer niet te snel willen. Chauffeurs moeten er aan wennen.’

Welke knelpunten ben je tegengekomen in de stappen die je gezet hebt?

‘Wat betreft digitalisering wil ik nog wel eens te snel gaan. Je moet samenwerken. Hoogendoorn reed voornamelijk voor één klant, nog steeds de grootste. Ik kan een mooi systeem kopen maar als de klant daar niet mee werkt, betekent dat ik een heleboel moet aanpassen. Dan ben ik twee keer geld kwijt. Het gaat om goed communiceren met de klant. Dan krijg je een goede relatie.’

Welke stappen wil je nog gaan zetten?

‘Ik wil naar de digitale vrachtbrief. We factureren al automatisch maar er is nog wel wat handmatige invoer. Uiteindelijk wil ik ook een automatische order entry hebben. Dan kom je ook weer op de klant. Je moet het samen zo organiseren dat de order met één druk op de knop in mijn systeem komt.’

Welk inzicht heb je in je rendement?

‘We werken met een externe bedrijfsadviseur. Hij heeft een rendementstool waarmee ik mijn data kan inlezen. We moeten dat nog wel automatiseren, maar het dashboard werkt. We kijken naar kwartaalcijfers en we analyseren de cijfers per week.’

Waar zet je jouw bedrijf op de schaal van 1 tot 10 als het gaat om digitalisering?

‘Als ik van mezelf uitga, zitten we tussen een zes en een klein zeventje. Er moet nog veel gebeuren. Maar als ik me vergelijk met andere transportbedrijven van vergelijkbare grootte of iets kleiner, dan geef ik mezelf een 9. Er gaat bij hen nog zoveel niet automatisch. Ik moet er niet aan denken het allemaal op die manier te doen.’

Hoe heb jij je laten informeren over systemen? Heb je een ict’er in dienst?

‘Nee, ik ben zelf aan de gang gegaan. Ik heb mezelf uitgenodigd bij een neef van mijn vader. Hij heeft een groot transportbedrijf. Na een dagje meelopen en praten met zijn ict’er, ben ik naar een leverancier gegaan voor een pakket. Ik kreeg een lijstje van bedrijven die al met dat pakket werkten. Ik heb er een paar gebeld en ben bij hen gaan kijken.’

Verrassend, dat die bedrijven hun ervaring met jou wilden delen…

‘Je moet je soms de stoute schoenen aantrekken. Ik keek wel eerst of ik iemand bij die bedrijven kende. En je kiest transporteurs die in een ander segment zitten. Ik weet eerlijk gezegd niet of ik met een bedrijf dat in de bouwlogistiek zit – een directe concurrent – mijn ervaring met mijn pakket ga delen. Maar ik zou hem wel adviseren om een deurtje verder te kijken en van zijn netwerk gebruik te maken. Misschien ligt hier ook een mooie taak voor TLN: organiseer een digitale innovatiedag voor leden.’

Stel, ik heb een transportbedrijf en ik doe alles met papier. Het bevalt me goed. Wat zeg jij tegen mij?

‘Digitalisering helpt je bedrijf beter te organiseren of je nou groot bent of klein. Je krijgt meer tijd en rust. Je chauffeurs kun je meer aandacht geven en er blijft meer tijd over voor privé. Je kunt klanten beter bedienen omdat je weet wat voor rendement je draait. Daardoor kun je betere prijsafspraken maken. Omdat wij onze kostprijs tot op de euro precies weten, halen wij nieuwe klanten binnen. Kortom: digitalisering betaalt zich tienduizend keer meer uit dan het kost. Investeren heet dat.’

Week van de digitalisering
Meer verhalen van ondernemers over digitalisering horen? Volg de week van de digitalisering die TLN samen met evofenedex en Beurtvaartadres organiseert van 12 tot en met 16 april. Kijk voor het programma op www.weekvandedigitalisering.nl