Internationale tolrompslomp raakt gevoelige snaar

De recente toelichting vanuit TLN op de kosten die de transportsector in Europa kwijt is aan tol en de administratieve rompslomp die daarbij komt kijken, heeft duidelijk wat los gemaakt.

Tol20en20kilometerheffing20buitenland-4

​Het aantal media dat hieraan aandacht besteedde en de snelheid waarmee de internationale politiek dit nieuws oppakte, bevestigen dit.

Miljoenen euro’s

TLN becijferde dat de tolkosten voor Nederlandse vervoerders die rijden op Duitsland uitkomen op 144 miljoen euro per jaar. Voor het transport naar België gaat het om 59 miljoen euro op jaarbasis. Deze kosten komen onder meer voort uit het feit dat de verschillende on board units, nodig in de vrachtautocabine om de tol per land te kunnen registreren, nog altijd niet samenwerken. Ook moeten vervoerders soms betalen voor een sticker die de emissiecategorie van de vrachtauto aangeeft, terwijl de on board unit dit al afdekt.

In de media

TLN wil deze internationale tolrompslomp oplossen door het systeem technisch slimmer en universeler in te richten. Europa is daarvoor aan zet, vindt TLN-voorzitter Arthur van Dijk. Deze boodschap werd door meerdere media opgepakt. Onder meer door BNR Nieuwsradio (via een radio-item en de eigen website: http://bit.ly/2kZOXsn), nieuwssite Nu.nl (met een uitgebreid bericht: http://bit.ly/2kQoQ4F) en dagblad De Telegraaf (met een online artikel: http://bit.ly/2ldQ5qQ). De politiek in Brussel nam het nieuws nog dezelfde avond mee in een debat waarbij de niet-geharmoniseerde tolheffing in Europa aan bod kwam, zo ondervond Myriam Jans, manager European Affairs voor TLN in Brussel.