Inzetten op communicatie en marketing

Vanuit het Zeeuwse kustplaatsje Yerseke, bekend als het mossel- en oesterdorp van Nederland, distribueert Kotra Logistics dagelijks verse en diepgevroren levensmiddelen. Om te laten zien waar ze goed in zijn, zet het bedrijf steeds meer in op marketing en communicatie. In gesprek met Joyce de Koeijer. 

kotra

Vijf jaar geleden stapte Joyce de Koeijer na haar studie marketing en communicatie het familiebedrijf in. ‘Het is voor mij geen verrassing dat ik nu in het familiebedrijf werkzaam ben. Als klein meisje groeide ik met het bedrijf op. Op zaterdag stond ik naar de grote auto’s te kijken als ze die aan het wassen en tanken waren. Inmiddels werken mijn broertje en zusje ook in het bedrijf. Mijn broertje werkt op de orderafdeling maar springt zo nu en dan ook bij als chauffeur. Omdat mijn zusje Frans en Spaans spreekt, wordt zij vaak ingezet bij verschillende planningen. Kotra Logistics bestaat uit een groep transportbedrijven en heeft naast de hoofdvestiging in Yerseke ook vestigingen in Breskens, Urk, IJmuiden, Sevenum, Boulogne sur Mer en Kelsterbach. Dit levert flexibiliteit op. Vanuit een van deze locaties kunnen we binnen 24 uur naar elke plek binnen Zuid- en West-Europa vervoeren.’

Inzet social media
‘Om ons bedrijf en de werkzaamheden te laten zien, maak ik steeds meer gebruik van social media. We zijn actief op Facebook, Instagram en LinkedIn. Het doel is de buitenwereld te laten zien waarmee we bezig zijn. Zo zien ook toekomstige klanten waar we goed in zijn. Vorig jaar hebben we een nieuwe loods in gebruik genomen. Deze loods is speciaal gebouwd voor voedingsmiddelen die geur- en lekvrij zijn verpakt zodat we ook deze markt kunnen gaan bedienen. Ik heb een video gemaakt waarin we al onze mogelijkheden laten zien. Dan is het heel leuk dat we direct na het verschijnen van de video een aanvraag kregen voor het vervoeren van brood. Zo’n order zou anders niet bij ons terecht komen en dan zie je dat het plaatsen van een video toch resultaat geeft. Ook krijgen we vaak veel reacties op de foto’s en video’s die we plaatsen. Bijvoorbeeld een foto van een vrachtauto bij een bijzondere plaats zoals de Eiffeltoren in Parijs.’

‘Familiegevoel laten zien’

Regionaal, nationaal en internationaal
‘Ter promotie van het mosselseizoen zijn een aantal opleggers voorzien van een foto met onze familie die aan tafel van een heerlijke mosselmaaltijd geniet. We hadden hiervoor een reclamebureau kunnen inhuren maar dachten: waarom niet ons eigen gezin? Het doel is om met name jongeren te verleiden tot het eten van mosselen. In combinatie met de turquoise trekker vallen we op. We hopen dat het mensen inspireert om een mosselmaaltijd te kopen en te eten.
Vakbeurzen zijn een ander middel dat wij inzetten ter promotie van onze activiteiten. Zo stonden we vorig jaar oktober op de Conxemar in Vigo en in april dit jaar staan we op de European Seafood Expo in Barcelona. Over een paar weken vliegen we naar Amerika om ook daar ons netwerk te vergroten. De nadruk ligt dan vooral op het transport van speciale containers die gevuld zijn met schaal- en schelpdieren. Het water waarin ze vervoerd worden is ook het water waarin ze zijn grootgebracht. Dit is erg specialistisch werk want deze containers zijn aangesloten op een pompsysteem met gecontroleerde temperatuur. Zo houden we de krab en kreeften vers.’

‘Gezinsfoto op opleggers’

Nieuwe website
‘Naast dit alles zijn we bezig met het ontwikkelen van een nieuwe corporate website. Net zoals bij onze social media-kanalen vinden we het belangrijk dat de gehele organisatie hierover meedenkt. Aan de hand van sfeerfoto’s hebben we met verschillende medewerkers bepaald wat we willen uitstralen met de website. Hieruit kwam sterk naar voren dat we een echt familiebedrijf zijn en dat we dit ook tot uitdrukking willen brengen op de website. Dat gevoel willen we niet alleen op de website laten zien, maar in onze hele organisatie.’

Dit artikel is recent gepubliceerd in HUB, het ledenblad van TLN.