‘Je moet jezelf wel die spiegel voor wíllen houden’
‘Paychecked in Transport’ is hét keurmerk waarmee vervoerders kunnen aantonen dat zij de cao naleven en hun werknemers volgens de wet betalen. Toch zijn maar 500 bedrijven aangesloten: nog geen vier procent van het aantal transportbedrijven in Nederland. Als je alle verladers meetelt, is het percentage nóg lager. Waarom is het keurmerk niet veel populairder en kun je als transportondernemer ook zonder? Ton Ooijen van Bode Scholten en Ruud Jongeneel van Jongeneel Transport vertellen over hun ervaringen met Paychecked.
Kun je als transportondernemer zonder het keurmerk Paychecked?
‘Dat ligt eraan’, zegt Toon Ooijen van Bode Scholten in Zoetermeer. ‘Kan je zwemmen zonder diploma? Misschien wel, maar met een zwemdiploma zeker.’ Zo werkt dat ook met het keurmerk, legt hij uit. Tijdens een jaarlijkse audit controleert een onafhankelijke inspectie of bedrijven de administratie goed uitvoeren, hun werknemers en charters het juiste loon betalen en zich aan de cao houden. Ooijen: ‘Met Paychecked bewijs je dat je zaken goed voor elkaar hebt.’
Aansprakelijkheid
Het keurmerk is een initiatief van TLN en evofenedex. Het is in de eerste plaats bedoeld om de risico’s op ketenaansprakelijkheid te verkleinen. Volgens de Wet Aanpak Schijnconstructies (WAS) is een opdrachtgever of verlader medeverantwoordelijk als een transportbedrijf zich niet aan de cao houdt. Daar kan ook de opdrachtgever een boete voor krijgen.
Steen in de vijver
Ondanks die duidelijke meerwaarde vragen maar weinig verladers specifiek om het keurmerk, legt Ruud Jongeneel van Jongeneel Transport uit. Teleurstellend, want dat zou vervoerders stimuleren om zich aan te sluiten. ‘Het zou goed zijn als opdrachtgevers ernaar streven om alleen samen te werken met bedrijven die hun zaken op orde hebben. Dat zij die steen in de vijver gooien en voordat zij in zee gaan met een vervoerder de vraag stellen: ben jij Paychecked?’
Het vermindert risico op aansprakelijkheid
Onderscheiden
Hoewel weinig opdrachtgevers naar het keurmerk vragen, helpt het Bode Scholten toch om zich te onderscheiden van de concurrentie. ‘Als je een klant laat zien dat je verantwoord onderneemt en duurzaam met je mensen omgaat, laat je zien dat je meer doet dan alleen vervoer. Ik zie het zo: als je op zoek bent naar een andere auto en je ziet er twee staan, waarvan er maar één met een BOVAG- certificaat, dan is de keuze toch snel gemaakt?’
Spiegel
Daarnaast kan het als transportondernemer geen kwaad om kritisch naar je eigen bedrijfsvoering te kijken, benadrukt Ruud Jongeneel. ‘Je kunt wel dénken dat je het allemaal goed doet, maar met Paychecked bevestig je dat. Dan moet je jezelf wel die spiegel voor wíllen houden. Als je daar niet de toegevoegde waarde van inziet, houdt het op.’
Verantwoord ondernemen
Precies die toegevoegde waarde was voor Bode Scholten reden genoeg om het keurmerk te halen. ‘Je laat een inspectie kritisch in je keuken kijken. Daardoor word je gedwongen om jezelf vragen te stellen. Ken ik die cao wel goed genoeg? Houd ik mijn kennis op pijl? Hoe ga ik met mijn personeel en charters om? Die kritische kijk dragen wij uit in de hele organisatie. Als een chauffeur bijvoorbeeld alleen maar nachtdiensten wil draaien, keuren wij dat niet direct goed. We vragen ons af of dat wel verstandig is. Of we die chauffeur niet voor zichzelf in bescherming moeten nemen. Wij willen duurzaam omgaan met onze mensen. Alleen zo bouw je ook een duurzame relatie met je werknemers op. Paychecked bezegelt dat.’
Check Paychecked als je meer wil weten.
Auteur: Bart van Pagée, TLN-media.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in HUB 6/2021, het blad van en voor leden van TLN dat op 8 juli is gepubliceerd.