‘Keihard voor gewerkt’
Het gaat inderdaad hard’, stelt Marieke Snoek, algemeen directeur van Cycloon Post & Fietskoeriers als ze wordt gevraagd naar de recente uitbreiding van Fietskoeriers.nl in Leiden, Helmond, Naarden en Bussum. ‘De markt is er klaar voor.’
Het is een systeem van bezorging. Een fietskoerier haalt een pakket op bij de fysieke winkel in het centrum van de stad. Hij brengt het naar de hub, een fietskoeriersvestiging aan de rand van de stad. Daar worden alle pakketten gesorteerd. Vervolgens bezorgt een fietskoerier het bij de klant. Moet het pakket naar een andere stad, dan gaat het erheen met een groengasauto, via het centrale sorteercentrum in Nieuwegein. Vanaf de hub in de bezorgstad is het laatste stukje is dan weer voor de fietskoerier.
Meer dan 750 fietskoeriers
De uitbreiding bij Cycloon gaat om een samenvoeging van fietskoeriersbedrijven die al in de vier steden actief waren: Moss (Leiden), Tour de Ville (Helmond) en Greenspeed (Naarden en Bussum). Gezamenlijk behoren ze nu tot het platform Fietskoeriers.nl, dat inmiddels meer dan 750 fietskoeriers telt. Cycloon, waar Fietskoeriers.nl onderdeel van uitmaakt, telt met de recente uitbreiding 21 partners in 38 steden.
Goed alternatief
Snoek geeft aan dat de continue groei van Fietskoeriers.nl, en daarmee van Cycloon, een gevoel van trots geeft. ‘Uiteraard, hier hebben we de afgelopen jaren kei- en keihard voor gewerkt. We hebben altijd in het concept geloofd, maar hadden zeker niet altijd de wind mee. Telkens weer moesten we bedrijven overtuigen dat je een goed alternatief biedt voor bestaande bezorgdiensten in de stad.’
Wind mee
Maar nu heeft Cycloon de wind wél mee, beaamt Snoek. ‘Toen we begonnen, waren we wellicht net iets te vroeg, was de markt er nog niet klaar voor. Maar met de opgedane ervaring zijn we nu des te beter in staat om te profiteren van de groeiende vraag naar duurzame bezorgdiensten in de stad, tegen een interessant tarief.’
Dé standaard voor bezorging
Uiteindelijk wil Snoek met Cycloon dé standaard voor bezorging per fiets in de stad worden. ‘De e-commerce zit nog altijd in de lift. Daarnaast zien we dat de vraag naar transport van klein materiaal óók groeit. Bijvoorbeeld tussen verschillende vestigingen van één en hetzelfde bedrijf, maar ook voor apothekers en op last-mile trajecten.
Aanhoudende groei
‘Ik verwacht dan ook dat de groei van Cycloon de komende jaren aanhoudt. Niet voor niets is onze ambitie om in 2025 in ten minste honderd steden met de fiets te bezorgen, besluit de trotse directeur.’