Ketenregie van Chili tot China

Intensievere samenwerking gebeurt steeds vaker in onze sector. Bij Seacon Logistics uit Venlo zijn ze sinds 1985 al bezig met ketensamenwerking en noemen zichzelf dé logistieke ketenregisseur. In gesprek met Frank Hermans.

Seacon Logistics

Frank Hermans, CSO bij Seacon Logistics, neemt ons mee naar het moment dat het bedrijf begon met ketensamenwerking. ‘Seacon Logistics is opgericht in 1985 en vanaf de start van ons bedrijf hebben we direct de samenwerking gezocht met de ECT Terminal Rotterdam.’

Er werd een multimodaal concept opgezet waardoor de containers via de trein vanaf Rotterdam naar Venlo werden gebracht. ‘Vanuit daar zorgden wij dat deze containers richting het achterland gingen.’ In het begin was dit voornamelijk Duitsland, stelt Hermans. ‘Nu zie je dat het achterland in de logistieke keten ook wat meer verschoven is. Inmiddels is Polen onder andere ook een belangrijk logistiek land geworden.’

Ketenregisseursrol
Seacon Logistics was de eerste met een inlandterminal in Nederland. ‘Inmiddels zie je dat deze terminals ook op andere plekken in Nederland navolging hebben gekregen.’ Vanuit een traditionele expediteursrol is het bedrijf vanaf 1985 gaan bouwen aan een ketenregisseursrol. ‘Dit hebben we gedaan door het zoeken naar agenten wereldwijd, van Chili tot China zeg ik altijd. We hebben specifiek gezocht naar hetzelfde type bedrijven als Seacon Logistics, middelgrote familiebedrijven.’

Het heeft een aantal jaren geduurd totdat er wereldwijd een goed netwerk van agenten was opgebouwd. ‘Inmiddels zorgen wij samen met onze vaste agenten en vervoerders dat wij producten voor onze klanten, grote multinationals, vanaf bijvoorbeeld de binnenlanden in Chili of de Amazone bij onze eindklanten wereldwijd aanleveren’, vertelt Hermans.

‘We ontzorgen onze klanten volledig. Zij zijn goed in het importeren of produceren van goederen. Wij zijn goed in logistiek. Als je dat met elkaar weet te verbinden en je doet dat voor een langere tijd met elkaar, kun je echt de meerwaarde van ketensamenwerking laten zien.’

Persoonlijk en transparant
Om de klanten volledig te ontzorgen, is het volgens Hermans belangrijk dat Seacon Logistics toegang heeft tot hun systemen. ‘Dit is ook apart geborgd binnen ons systeem. Het is niet alleen dat je werkt volgens een bepaalde standaard, je krijgt tegenwoordig ook veel meer gegevens van de klant. Daarom zijn privacy en de bescherming van data ook erg belangrijk. We investeren hier flink in, zowel financieel als qua menskracht.’

‘Goede banden moet je onderhouden’

‘We werken met een honderdtal agenten wereldwijd. Goede communicatie is essentieel tussen deze agenten en onze werknemers. De top-20 agenten bezoeken we ook regelmatig.’ Tijdens COVID hebben Hermans en collega’s gemerkt dat er veel online via Teams kan, maar dat persoonlijk contact in dit werk toch heel belangrijk blijft. ‘Goede banden moet je onderhouden. Ook zijn we regelmatig te vinden op beurzen waar we relaties ontmoeten en nieuwe contacten opdoen.’

‘Om ketensamenwerking te laten slagen met veel verschillende partijen is het belangrijk dat je transparant bent’, zegt Hermans. ‘Naar je agenten, klanten en naar je vervoerders.

Seacon Logistics is een van de oprichters van het Supply Chain Valley project in Venlo. Dit is een samenwerkingsverband tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen, de overheid en de omgeving in Noord-Limburg. ‘Je ziet dat bedrijven het fijn vinden om aan een project deel te nemen maar het moeilijk vinden om transparant over bijvoorbeeld tarieven te zijn tijdens het project of om het project goed af te sluiten.’

Dat vindt hij lastig te begrijpen. ‘Want tarieven zijn overal te vinden. Het is moeilijk om de vinger op de zere plek te leggen. Maar het is wel iets waar we als hele keten iets aan moeten doen. Doe je dat niet, dan ben ik ervan overtuigd dat we aan alle kanten worden ingehaald. We moeten alert zijn en blijven. Voor heel BV Nederland is het van belang dat de logistieke sector topfit blijft.’

Zoek actief de samenwerking op
Hermans heeft een tip voor bedrijven die willen starten met ketensamenwerking. Hij raadt aan om samenwerking met het onderwijs, in de regio of provincie op te zoeken. Ook een bestuursfunctie hoort daarbij. ‘Sluit je bijvoorbeeld aan bij Supply Chain Valley, TLN of Fenex, beweeg jezelf in de werkgroepen of clusters die er zijn. Ik heb geleerd dat het je blik verruimd. Daarnaast leer je mensen en bedrijven op een andere manier kennen.’ Zelf heeft hij daardoor ook vervoerders leren kennen waar de expediteur nu intensief mee samenwerkt. ‘Als je elkaar niet ontmoet bij een netwerk of beurs, leer je elkaar nooit kennen.’

 

 

Dit artikel is reeds gepubliceerd in HUB, hét ledenblad van TLN. Auteur: Jennifer Visser Beeld: Seacon Logistics