Koningin Máxima in gesprek met vrouwen uit de sector transport en logistiek
Vandaag bracht Koningin Máxima op uitnodiging van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) een werkbezoek aan Rijschool E&R Opleidingen in Nieuwegein. Het werkbezoek stond in het teken van ‘meer vrouwen in de sector.’
Tijdens diverse gesprekken werd gesproken met vrouwen in verschillende fases van hun carrière als vrachtwagenchauffeur. Over waarom zij voor dit beroep kiezen en hoe zij een beroep in de sector ervaren. Aan het einde van het bezoek stapte Koningin Máxima zelf onder begeleiding van een rijinstructrice achter het stuur om tijdens een kort parcours te ervaren hoe het is om een vrachtwagen te besturen.
Vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs aan het woord
Na een introductie ging Koningin Máxima in gesprek met jonge vrouwen die nog in opleiding zijn om vrachtwagenchauffeur te worden en direct na hun opleiding de stap naar de sector zullen maken. Ook volgde een demonstratie van het rijden met een heftruck, één van de onderdelen van de beroepsbegeleidende leerweg (BBL) die de chauffeurs in opleiding volgen. Vervolgens sprak Koningin Máxima met vrouwen die als zij-instromers in de sector zijn gaan werken. De zij-instromers hebben hiervoor een ander beroep gehad, bijvoorbeeld bij een juwelier of in een chipsfabriek, en kiezen bewust voor een baan in de transportsector.
Koninklijke waardering gaat helpen
Willem de Vries, directeur van STL, was gastheer tijdens het bezoek van Koningin Máxima en is blij met de koninklijke waardering voor het beroep: “Meer vrouwen in transport en logistiek is de reden waarom we het Charter Diversiteit hebben getekend. Het feit dat Koningin Máxima een werkbezoek heeft gebracht gericht op meer vrouwen in transport en logistiek, heeft een bijzondere meerwaarde voor onze sector. Het onderwerp staat nu meteen op de kaart in heel Nederland. Het percentage vrouwen in de sector neemt al toe en we zijn ervan overtuigd dat het bezoek ons hierbij verder gaat helpen. Ik vond het fantastisch dat de Koningin zelf ook even achter het stuur is gestapt!”
Tekort
Een belangrijke oorzaak hiervan van het tekort aan vrachtwagenchauffeurs, is de grote vervangingsvraag door vergrijzing. In de komende jaren heeft de sector behoefte aan zo’n 7.800 chauffeurs per jaar. Steeds vaker wordt de mogelijkheid geboden om parttime te werken of op aangepaste werktijden. Dat maakt het beroep aantrekkelijker voor een bredere groep mensen. Daarnaast blijven vrijheid, zelfstandigheid, baanzekerheid en de afwisseling aantrekkelijke voordelen van het beroep voor zowel mannelijke als vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs.