Koninklijke belangstelling voor problematiek inklimmers

Koning Willem-Alexander was onlangs samen met staatssecretaris Ankie Broekers-Knol van Justitie en Veiligheid op bezoek bij Stena Line en de maritieme grensbewaking in Hoek van Holland. Zij spraken met diverse deskundigen, onder meer over de problematiek van inklimmers. TLN-collega’s Hélène Minderman en Jeroen de Rijcke waren erbij en gaven de koning en staatssecretaris uitleg over de schade voor de transportsector en preventiemaatregelen.

‘Mensensmokkelaars gaan steeds geraffineerder te werk. Vooraf onderzoeken ze welke transportlijnen er zijn naar Engeland. Aan de belettering op de zijkant van een truck is soms een bestemming af te lezen. En nieuwe inklim-tips gaan snel rond in het circuit. Wij proberen onze leden zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de ontwikkelingen’, zegt Hélène Minderman. De schade voor transporteurs als gevolg van het inklimmen is groot, stelt ze. Hierbij gaat het om schade aan de lading die wordt afgekeurd door ontvangers wanneer er inklimmers in hebben gezeten. Ook vertraging die ontstaat bij het aantreffen van inklimmers levert claims op van ontvangers die hun lading niet op tijd krijgen. En transporteurs lijden schade door opengesneden zeilen, beschadiging van het dak of het forceren van deuren.

Slimme camera’s
Het inklimmen gebeurt steeds vaker ver buiten het havengebied, in het binnenland op parkeerplaatsen langs de snelwegen. Daarom pleit TLN pleit al enige tijd voor het beter beveiligen van deze parkeerplaatsen waar vrachtwagenchauffeurs hun rust houden. Inklimmers en ladingdieven kunnen snel worden ontdekt door slimme beveiligingscamera’s waarvan de beelden rond de klok worden bekeken in een meldkamer van de politie of die van een Particuliere Alarmcentrale (PAC). Het transport van goederen moet ongestoord kunnen verlopen, meent TLN. Het is immers een zeer belangrijke activiteit voor onze economie.

Preventie
TLN geeft preventie adviezen aan transportondernemers. Zo biedt TLN de ‘Criminaliteitspreventie Training’ aan voor chauffeurs, met een specifieke module over het voorkomen van verstekelingen in het voertuig. Wij adviseren onze leden om altijd de ‘Code of Practice’ van de UK Border Force toe te passen. Hierin staat welke controles een chauffeur moet uitvoeren, niet alleen bij de oversteek van Calais naar Dover, maar ook vanuit andere havens. Controles moeten voor vertrek en tijdens de rit worden uitgevoerd. Dit moet worden aangetoond met behulp van de ‘Vehicle checklist’, die onderdeel van Code of Practice is. De controle moet na elke stop worden uitgevoerd en aangetekend op de ‘Vehicle checklist’.