Kooiker Logistiek op overnamepad

Bedrijfsovernames zijn hot. Het Friese Kooiker Logistiek, eigendom van René Visser en Jorne Hornstra, vergrootte dit jaar zijn omvang met de overname van branchegenoot Brant Visser. Waarom zijn overnames zo in trek en wat komt erbij kijken? Een interview met René Visser – geen familie van Brant Visser.

Kooiker

Wanneer kwam je op het idee om een bedrijf over te nemen?
‘Een jaar voor de overname van Brant Visser dacht ik met mijn compagnon over de grootte van ons bedrijf na. We hadden een grotere omvang nodig om onze klanten goed te blijven bedienen en om ontwikkelingen door te maken op gebied van duurzaamheid en digitalisering. Het ging hartstikke mooi hoor, de cijfers waren goed, maar we waren ervan overtuigd dat we groter moesten worden.’

Waarom is een groter bedrijf nodig?
‘Dat heeft te maken met de wensen en eisen van onze klanten. Het gaat onder meer om digitalisering, dashboards en managementinfo. En het zijn niet alleen de klanten. Je wilt als bedrijf ook goed weten hoe je draait. Daarvoor is een bepaald ict-landschap nodig. Dat vergt investeringen. Als klein bedrijf is een paar honderdduizend euro investeren in een datacenter moeilijk.’

Kun je als groter bedrijf betere kwaliteit leveren?
‘Ik weet niet of je het zo zwart-wit kan stellen. Een kleiner bedrijf doet ook voor 100 procent zijn best. Maar als je bijvoorbeeld ziet hoeveel audits je moet doen voor de certificaten waar de klant om vraagt. We denken dat we op jaarbasis zeker 40 tot 50 auditdagen hebben. Nu we hebben we een aparte coördinator die het allemaal regelt. Je schoonmaakschema’s voor je trailers en magazijnen zijn altijd op orde. Je hoeft niet meer tegen de jongens van de planning te zeggen: doen jullie dat er even bij.’

Hoe ziet zo’n overname er in grove lijnen uit?
‘Het begon bij ons met onze strategie. Dan komt Brant Visser op de markt en ga je eerst een vrijblijvend gesprek aan. Je creëert vervolgens een ‘dealteam’ met financiële mensen, accountants en advocaten waarmee we alle financiële informatie beoordelen maar ook kijken of het bedrijf echt goed past. Dan volgt een ruw eerste bod. Je bent dan wel een aantal maanden verder. Als blijkt dat je de overgebleven partij bent, volgen er nog veel gesprekken en een boekenonderzoek. Uiteindelijk bepaal je het overnamemoment. Daarna begint het integreren en communiceren. Alles aan de mensen uitleggen.’

Dan begint het eigenlijk pas?
‘Nou, het is best een traject, hoor! Je moet het heel zorgvuldig doen. In ons geval gaat het om twee Friese bedrijven die qua DNA en cultuur behoorlijk op elkaar lijken. Dat maakt het makkelijker. Maar je wilt dat de mensen van Brant Visser en Kooiker zich gelijkwaardig aan elkaar voelen. We willen samenvoegen en van beide partijen de sterke punten eruit halen. Daar moet je aan blijven denken in de communicatie.’

Je hebt nu een bedrijf dat dubbel zo groot is. Wat betekent dat voor jou en je compagnon als ondernemers?
‘Dat betekent wel wat. Voor ons is belangrijk dat we niet zo veel met de dagelijkse operatie maar vooral met lange termijn strategische, tactische zaken bezig zijn. Vooruit kijken. Dat is soms lastig want je kunt heel snel opgeslokt worden door de waan van de dag. Maar dat kun je je niet veroorloven. Wij moeten juist bezig zijn met de toekomst en de groei van ons bedrijf.’

Blijft het bij deze overname?
‘We gaan eerst deze integratie tot een succes maken. Intussen denk ik dat we ook weer volgende stappen moeten gaan zetten om het allemaal nog beter neer te zetten en schaalvoordelen uit ons bedrijf te halen. Dat hoeft niet binnen een half jaar maar wel binnen de komende drie tot vijf jaar. Dat is niet alleen onze ambitie, het is vooral ook onze strategie.’