Lage waterstanden, kolenhonger en overvolle havens zetten druk op de binnenvaart

De lage waterstanden zijn een zorg voor veel logistieke ondernemingen die gebruik maken van binnenvaartschepen. De druk op de bevaarbaarheid van de rivieren komt bovenop een binnenvaartsysteem dat toch al onder druk staat. ‘Er is geen schip meer te krijgen.’

DSC_1002 van Berkel Veghel

BTT uit Tilburg heeft nog geen last van de lage waterstanden. ‘Wij varen containers tussen Rotterdam en de inlandterminals Moerdijk, Oosterhout en Tilburg. Daar hebben we nog voldoende diepgang’, zegt commercieel directeur Remon Versteijnen. De Tilburgse ondernemer heeft wel last van een indirect gevolg van het lage water. Er zijn veel meer schepen nodig om dezelfde hoeveelheid vracht te vervoeren. Versteijnen: ‘Er zijn vrijwel geen extra schepen meer te krijgen. Wij huren schepen voor lange termijn, voor vijf à tien jaar, dat is ons geluk vandaag de dag. Om pieken op te vangen huren we vaak extra schepen bij. Dat is nu niet mogelijk of dubbel in prijs.’

Kolenhonger
Dat indirecte effect merken ze bij Van Berkel Logistics ook. ‘We zijn van acht lease-schepen al teruggegaan naar vijf, maar ik heb wel werk voor tien’, zegt Michel van Dijk, Director Logistics bij het Brabantse familiebedrijf. De enorme kolenhonger die de centrales in Duitsland heeft geopend als gevolg van de boycot van het Russische gas, trekt alle schepen naar die markt. Binnenvaartschippers kunnen daar op de Rijn ontzettend veel verdienen.’ Maar ook ‘verdwijnen’ de nodige schepen naar Roemenië waar ze worden ingezet voor het transport van Oekraïens graan. Samen met de toch al overvolle Rotterdamse haven zet dit het hele binnenvaartsysteem enorm onder druk.

Wachten bij de sluis
Directe effecten van de lage waterstanden ondervindt Van Berkel bij de sluis van Weurt bij Nijmegen. De Oostsluis is gestremd vanwege de waterstand en de Westsluis is dicht vanwege achterstallig onderhoud. ‘Dat betekent dat de sluis bij Grave extra wordt belast want dat is de enige route naar de Maas die voor Van Berkel van belang is voor het bereiken van hun terminal in Cuijk. De Maas is een gekanaliseerde rivier. Met stuwen en sluizen kan de waterstand in de Maas op peil gehouden worden. Van Dijk: ‘Vandaag hebben we bericht gekregen van Rijkswaterstaat dat zolang de afvoer bij Maastricht nog rond de 50 kuub per seconde ligt, er niks aan de hand is. Als de afvoer onder de 25 kuub per seconde zakt dan gaan wij ook laagwater-effecten merken op de Maas.’ De ‘schade’ blijft vooralsnog beperkt tot de extra lange wachttijd voor de sluis bij Grave. ‘Normaal gesproken heb je een relatief korte of, als je geluk hebt, geen wachttijd. Nu lig je zomaar tien uur voor de sluis. Dat maal vier schepen is er toch een hele werkweek vervlogen’, aldus Van Dijk.

Een laag eraf
Die last ondervindt ook de Nijmeegse logistiek dienstverlener BCTN. ‘We hebben onze dienstverlening al moeten splitsen’, zegt CEO Joop Mijland. ‘We onderhouden normaal gesproken een lijndienst tussen Roermond, Venray, Nijmegen, Alblasserdam, Rotterdam en terug. Dat doen we twee keer per week met meerdere schepen. Dat hebben we moeten splitsen waarbij we Nijmegen rechtstreeks bedienen en Venray en Roermond over de Maas rechtstreeks bedienen.’ De lage waterstanden bereiken inmiddels ook Nijmegen. ‘Vooralsnog hebben we nog voldoende water om te blijven varen op Nijmegen. We moeten telkens wel goed naar de gewichten kijken. Bij sommige afvaarten hebben we er al een laag af moeten laten,‘ aldus Mijland. ‘Dat hangt een beetje af van de indeling van de lading. Vooralsnog kunnen we nog in de meeste gevallen volle bak varen maar het hoeft maar een beetje meer te zakken en we zullen maatregelen moeten gaan nemen.’

Blij met regen
De ondernemers kijken smachtend naar regen naar de lucht in een tijd waarin we allemaal zo lekker van de zon willen genieten. Mijland: ‘Ik zal eerlijk gezegd blij zijn als het september is en er weer wat buien uit de lucht komen.’