Lagere gewichten in Vlaanderen door brugformule
Een van de voorwaarden in het kader van de komende gewichtsverhoging naar 48/50 ton in Vlaanderen is dat combinaties moeten voldoen aan de zogenaamde brugformule. Maar wat houdt dat precies in?
Belgische voertuigwetgeving
De brugformule lijkt een nieuw bedacht voorschrift voor zware voertuigen. Maar schijn bedriegt. De bepaling komt uit de Scandinavische landen, maar maakt ook al tientallen jaren deel uit van de Belgische voertuigwetgeving. Deze wetgeving geldt voor alle vrachtauto’s en combinaties (nationaal en internationaal) die in België rijden. Het is bedoeld om de infrastructuur te beschermen tegen voertuigen met een te hoge gewichtsbelasting. Door de brugformule kunnen de maximale toegestane gewichten beduidend lager uitvallen dan wat technisch mogelijk is. Vooral kortere combinaties in bijvoorbeeld het bulk- of tankcontainervervoer hebben hier mee te maken.
Tekst brugformule
De Belgische brugformule (tekst KB Art. 32 bis, lid 1.4.1.1) ziet er als volgt uit:
‘De maximale toegelaten massa (M) mag niet hoger zijn dan de massa vastgelegd door de hierna vermelde formules, in de welke A de afstand is, uitgedrukt in meters, tussen de eerste as en het middenpunt van de achteras of groep achterassen.
M < 12.000 + 4.330 A
voor A < 3 m of M < 25.000 kg.
M < 17.000 + 2.700 A
voor A > 3 m of M > 25.000 kg’.
Voorbeeld
Een 5-assige trekker-opleggercombinatie mag op papier in België 44 ton wegen.
Bij een A-waarde van 8,5 meter (korte trailer) is het wettelijke gewicht (onderste formule) nog maar 40 ton. De A-waarde moet minstens 10 meter zijn om met 44 ton te mogen rijden. Voor een gewicht van 50 ton moet A minimaal 12,22 m zijn.
Handhaving
In de regel wordt er weinig gecontroleerd op de brugformule. Of dat zo blijft valt niet te zeggen. Met de komst van de hogere toegestane gewichten kan dat mogelijk veranderen. Een eerdere lobby vanuit de Belgische transportsector voor een versoepeling van de brugformule heeft tot niets geleid. Het blijft dus oppassen.