Lessen trekken uit de crisis
Welke invloed heeft corona op de transportsector en hoe kom je als ondernemer sterker uit de crisis? Daarover gingen TLN-voorzitter Elisabeth Post, Sjel Wijngaards (Jan de Rijk Logistics), Mark van der Drift (Cornelissen), en Machil Bode (sectorbankier ING Bank) met elkaar in gesprek tijdens het ITT-event van Trimble.
“Er is niet één beeld van hoe het gegaan is”, nuanceert Elisabeth Post direct op de vraag welke invloed corona had en heeft op de transportsector. “Er zijn transporteurs in de evenementenbranche en die hebben tot de dag van vandaag verschrikkelijk zwaar.”
Meer dan corona
Tegelijkertijd zijn er ook deelmarkten waar ondernemers juist meer werk hadden, of überhaupt weinig merkte van de coronacrisis maar nog wel last hebben van de stikstof- of PFAS-crisis, benadrukt Post. Daar sluit Sjel Wijngaards zich bij aan: “Iedereen heeft het over corona, maar vergeet niet dat we ook nog Brexit achter de rug hebben, dat we geconfronteerd zijn met een nieuw Mobility Package en allerlei milieueffecten. Al die zaken spelen een rol in het totaalplaatje.”
Roeping
Toch ontstaat begin 2020 ook bij Jan de Rijk Logistics onduidelijkheid door de uitbraak van het coronavirus, onder andere omdat zij veel op Italië rijden. “Je wil je klanten blijven servicen, je wil de gezondheid van je mensen waarborgen. Aan het begin was het ook steeds aftasten. Wat mag en kan nog wel?”, vertelt Wijngaards. Daar herkent Mark van der Drift zich ook in. “Wij rijden veel medicijnen naar Italië, en die moesten we zelfs naar Bergamo sturen. Dan ga je echt in gesprek met een chauffeur met de vraag: ‘wil je dit wel?’. Veel chauffeurs hebben dat vanuit een bepaalde roeping gewoon gedaan”, legt Van der Drift uit.
Investeren in mensen
Van der Drift plaatst daar wel een kanttekening bij. “De werkdruk is natuurlijk al best wel lang best wel hoog”. Dat erkent Post, die benadrukt het belangrijk is dat bedrijven blijven investeren in hun mensen. Ook omdat het chauffeurstekort door corona niet is verdwenen. “Voor het behouden van talent is het belangrijk dat je blijft investeren in opleidingen”, aldus Post. “Dat helpt ook om mensen geïnteresseerd te houden in het werk. En je helpt werknemers ermee, want ze kunnen doorgroeien in het bedrijf. En dat is ook belangrijk omdat je zo als sector aantrekkelijk blijft.”
Digitaliseren
Machil Bode zag vorig jaar dat met name bedrijven die snel schakelden, beter door de crisis kwamen. En dat digitale oplossingen daar een belangrijke rol in hadden. “Je hebt als transporteur in feite een tactische planning nodig van hoeveel je zelf moet doen en hoeveel je kan uitbesteden. Want als er één ding was dat bedrijven vorig jaar overeind heeft gehouden, dan was dat toch de flexibiliteit die ze op de juiste manier konden inzetten.”
Het hele gesprek terugzien? Dat kan via deze link.