Meer dan een bedrijfsnaam op het shirt
Het sponsoren van een sportploeg is anno 2024 niet meer weg te denken. Ook veel bedrijven in de logistieke sector kiezen ervoor om zich te verbinden aan een sportploeg. Koninklijke LV Logistics werd in 2021 logistiek partner van wielerploeg dsm-firmenich PostNL. Hoe ziet deze samenwerking er in de praktijk uit en wat levert het op?
Met vol enthousiasme schuiven Mark van Herk (CEO) en Arjan Bos (Co-CEO) aan. De passie voor sport is bij beiden voelbaar. Zowel Mark als Arjan heeft een achtergrond bij transportverzekeraar TVM. Allebei hebben ze hierdoor ervaring met sportsponsoring. Die is meegenomen naar Vlaardingen, waar het hoofdkantoor van Koninklijke LV Logistics staat.
Bos: ‘Toen ik het bedrijf in 2021 binnenstapte, had het zowel in Nederland als daarbuiten verschillende namen. De expertise van het bedrijf was inmiddels vergroot en daarom dekte de naam LV Logistics beter de lading. In 2022 kwam daar het predicaat Koninklijk bij. Om deze naam naar buiten toe te promoten, hebben we gekozen om ons te verbinden aan een wielerploeg. Ik heb aan mijn tijd bij TVM altijd goede herinneringen gehad aan deze samenwerkingen en ik heb toen ook gezien wat de kracht van sportsponsoring is. Het team dsm-firmenich PostNL, toen nog dsm, is een van de Nederlandse wielerploegen. Ook de directie is Nederlands en kende ik nog uit mijn tijd bij TVM. Zo is het contact ontstaan.’
Internationaal
Naast naamsbekendheid was ook relatiemarketing een belangrijk thema om een samenwerking aan te gaan. Van Herk: ‘De keuze voor dsm zat ook in het feit dat in deze ploeg veel wielrenners met verschillende nationaliteiten zitten. Wielrennen is een grote internationale sport. De koersen vinden plaats op alle continenten. Wij zijn als bedrijf ook internationaal actief op bijna alle continenten. Dit zorgt voor een mooie wisselwerking. We kunnen onze klanten meenemen naar grote koersen en klassiekers. Zo hebben we vorig jaar een groot relatiemarketingevent gehad in Engeland bij de start van de Tour of Britain in Manchester. Dit zorgt ervoor dat je naast het ontmoeten ook een ander gesprek met je klanten kunt voeren. Binnen Koninklijke LV Logistics staat vitaliteit hoog op de agenda. Een groep collega’s is samen met relaties naar de start van de koers gefietst voor een goed doel. Je leert elkaar zo nog beter kennen.’
Logistiek partner
Koninklijke LV Logistics heeft zich naast shirtsponsor ook als logistiek partner verbonden. Bos: ‘Wij adviseren de ploeg bijvoorbeeld over transportopties en douane-gerelateerde zaken. In Europa heeft het team een groot wagenpark ter beschikking. Bij de koersen buiten Europa komt er op logistiek gebied veel kijken. Naast de fietsen wordt er voeding meegenomen. Wij helpen de ploeg bij vraagstukken rondom het importeren van voedsel, heffingen en de afhandeling hiervan. Ook geven we advies over transportopties. In alle landen waar we vertegenwoordigd zijn, hebben we eigen mensen in dienst. We hebben een groot lokaal netwerk tot onze beschikking. Vliegmaatschappijen rekenen bepaalde tarieven voor het meenemen van fietsen. Via ons vragen ze een concurrerende offerte aan en als deze goedkoper blijkt te zijn, kiezen ze voor ons advies’, licht Bos toe.
Zowel de wielerploeg als Koninklijke LV Logistics vindt duurzaamheid belangrijk. ‘We weten allemaal dat vliegen niet goed is voor het klimaat. Samen met de ploeg hebben we ons aangesloten bij Trees for All. Dit is een organisatie die bomen terugplant ter compensatie van de CO2-uitstoot.’
Toekomst
Inmiddels wordt 2024 het derde wielerjaar als co-sponsor voor Koninklijke LV Logistics. Van Herk: ‘Het eerste jaar was voor ons nog een ontdekkingsreis. Inmiddels kunnen we zeggen dat het een geslaagde samenwerking is. Het zorgt voor goede stof om over te praten. De interne trots en de betrokkenheid is in elke laag van de organisatie zichtbaar. Ook in de communicatie intern. Je haalt de gesprekken meer uit het zakelijke, waardoor collega’s een betere band met elkaar opbouwen. Winst wordt hier altijd met de gehele organisatie gevierd. Overal door het pand hangen ingelijste shirts.’
Een aanrader dus voor andere organisaties? ‘Het allerbelangrijkste is, dat als je ergens instapt, je er volledig achter staat. Het is niet even een naam op iets plakken. Je moet de samenwerking echt activeren anders is het zonde van je geld’, sluit Bos lachend af.
Dit artikel is reeds gepubliceerd in HUB, hét ledenblad van TLN.
Auteur: Jennifer Visser
Beeld: Team dsm-firmenich PostNL & LV Logistics