‘Met uitstel Lelystad nu extra vluchten op Schiphol nodig’
Nu de uitbreiding van Lelystad Airport wordt uitgesteld, moeten er extra vluchten mogelijk worden op Schiphol, met een aandeel van 15 procent voor vrachtvluchten. Dat vinden ondernemersorganisaties Air Cargo Netherlands (ACN), evofenedex en TLN.
De ondernemersorganisaties vragen de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de luchthaven Schiphol om het eerder afgesproken maximum van 500.000 vluchten per jaar te verhogen naar 520.000. Dat aantal van 500.000, vastgesteld in het Aldersakkoord van 2008, hield namelijk rekening met een uitbreiding van Lelystad Airport in 2015. Volgens de oorspronkelijke plannen zouden er nu al jaarlijks ongeveer 20.000 vluchten per jaar van en naar Lelystad zijn. Nu de uitbreiding van die luchthaven weer is uitgesteld tot op z’n vroegst 2020, is het noodzakelijk het aantal vluchten op Schiphol uit te breiden.
15 procent voor vrachtvluchten
ACN, evofenedex en TLN pleiten ervoor om op Schiphol een aandeel van 15 procent voor vrachtvluchten te reserveren. Dat zijn ongeveer 30 vluchten per week, ongeveer hetzelfde aantal dat vorig jaar voor vracht verloren is gegaan.
Voor de BV Nederland, voor de ontwikkeling van onze economie, is vrachttransport namelijk van groot belang. Nu hangt ongeveer 25 procent van de directe en indirecte werkgelegenheid op en rond Schiphol samen met vracht. Im- en exporteurs en logistieke bedrijven zijn voor een groot deel afhankelijk van voldoende ruimte voor vracht op de luchthaven. Bovendien brengt Nederland zijn vestigingsklimaat in gevaar wanneer het niet voldoende ruimte biedt voor luchtvracht. 15 procent van de extra capaciteit van de luchthaven reserveren voor luchtvracht is daarom economisch gezien zeer verstandig.
Ongebruikte slots doorschuiven
Het uitstel van de uitbreiding van Lelystad Airport komt nog bovenop het eenzijdige besluit van Schiphol om in de winter niet-gebruikte start- en landingsrechten (slots) niet door te kunnen schuiven naar de zomer. De vrachtmaatschappijen die eind vorig jaar een deel van hun gereserveerde start- en landingsrechten zijn kwijtgeraakt, kunnen ze deze zomer goed gebruiken. Daar zet Schiphol nu een streep door, met als argument dat er dan teveel druk op de terminal zou komen. De vervoersorganisaties vinden dit argument merkwaardig omdat vrachtvliegtuigen geen gebruik maken van de terminal. Volgens hen staat Schiphol dus niets in de weg om de in de winter niet-gebruikte slots in de zomer beschikbaar te stellen aan vrachtvliegtuigen.