Minder verkeershinder bij vervanging Van Brienenoordbrug
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat wil de westelijke boogbrug van de Brienenoordbrug vervangen. Dat deel zou eerder gerenoveerd worden, wat tot veel verkeershinder zou leiden. TLN is verheugd met de keuze van de minister.
Vorig jaar schreven onder andere TLN en evofenedex een brief aan de minister met het advies om de brug niet te renoveren, maar te vervangen. Dat advies wordt opgevolgd. Door de westelijke boogbrug eerst te bouwen en daarna pas om te ruilen met de bestaande brug wil Rijkswaterstaat de verkeershinder zo veel mogelijk beperken.
Alternatieve aanpak
Tijdens de eerder geplande renovatie van de westboog zou er anderhalf jaar ‘forse hinder’ ontstaan voor het wegverkeer, aldus de minister. Daarom is nu gekozen voor een andere aanpak. Naast de verminderde verkeershinder heeft de brug bij vervanging een langere levensduur. TLN is verheugd met deze aanpak.
Vernieuwde brug
Bij die alternatieve aanpak wordt de westelijke boogbrug vervangen door een nieuw te bouwen boogbrug met dezelfde functionaliteit. Deze nieuwe boogbrug wordt op de bestaande pijlers gelegd. De oude westelijke boogbrug wordt op een werf gerenoveerd. De vernieuwde brug kan daarna worden omgewisseld met de bestaande oostelijke boogbrug. De werkzaamheden staan gepland in de zomervakanties van 2025, 2026 en 2027.