Moederdag is voor Koeltrans een topdag

Het is zondag moederdag en dat betekent veel werk voor transporteurs van bloemen en planten. ‘Alle hens aan dek deze week want moeders maak je blij met bloemen’, zegt operationeel directeur Eli Smeding van Koeltrans uit Angeren. De Gelderse vervoerder leverde deze week een topprestatie in een topdrukte.

Koeltrans

‘Het is voor ons een van de drukste dagen van het jaar’, zegt Smeding. ‘We leveren bij de bloemenwinkels wel 30 tot 50% meer bloemen af.’ Je hebt heel veel moeders om blij te maken want ook in Duitsland is het zondag Muttertag. ‘We hebben deze week met ons wagenpark van 130 vrachtwagens 450 ritten naar Duitsland gedaan. En dan heb je Nederlandse markt ook nog.’

Piepen en kraken
En dat dat niet vanzelf gaat, blijkt uit het bericht dat Smeding vandaag op LinkedIn plaatste. Daarin zegt hij openhartig dat “het heeft gepiept, gekraakt en geschuurd. Maar het hele team van Koeltrans zette de schouders eronder en dat zorgde voor een ongekende prestatie.”

Vernuftig
‘We hebben ervoor gekozen om dit jaar het werk met ons eigen volledige wagenpark te doen. Door vernuftige operationele oplossingen hebben we het gered’, zegt een trotse Smeding. ‘We hebben bijvoorbeeld een soort Postiljonsysteem gehanteerd waarbij chauffeurs van de dag en de nacht elkaar konden aflossen en de wagens 24 per dag konden doorrijden.’ Het is dankzij dit soort slimmigheden en dankzij de grote inzet van al het personeel waardoor Koeltrans in deze piekperiode zoveel werk kon verzetten. ‘En we doen het zo duurzaam mogelijk, de helft van ons wagenpark rijdt op LNG’, wil Smeding graag gezegd hebben.

Populair
Bloemen zijn een van de weinige producten die niet ten prooi lijken te zijn gevallen aan de inflatie. Maar dat is volgens Smeding niet de reden dat het favoriete moederdagpresentje ook in deze tijd nog steeds populair is. ‘Moederdag is voor ons altijd druk. Mensen willen op deze dag altijd wel wat besteden.’

Oorlog
‘Je zag de volumes tijdens corona korte tijd flink dalen maar dat zijn we wel weer te boven gekomen’, aldus de Gelderse groupagevervoerder van bloemen, planten, groente en fruit. ‘De impact van de oorlog is zichtbaar in de kosten. De brandstofkosten zijn een belangrijk onderdeel van de kosten. Die wil je zoveel mogelijk in de prijs verwerken. Het heeft vooralsnog niet al te veel impact op het geliefde moederdaggeschenk.