Mogelijk meer LZV’s en zwaarder elektrisch vervoer op Europese weg
De transportcommissie van het Europees Parlement nam vandaag een voorstel aan over nieuwe grenswaarden voor gewichten en afmetingen voor vrachtwagens en bussen die in de EU rijden. Het voorstel heeft het gehaald en daar zijn TLN en haar leden blij mee. Ambro Smit beleidsadviseur techniek van TLN sprak hierover op BNR Radio. ‘Wij zijn als TLN heel blij met dit voorstel. En onze leden zullen dat ook zijn. We hebben hier jarenlang voor gelobbyd.’
Het aannemen van het voorstel betekent dat het straks veel makkelijker wordt om in Europa met langere en/of zwaardere vrachtauto’s (LZV’s of eco-combi’s) te rijden.
In Nederland rijden er al zo’n 3.000 rond. ‘We hebben eerder al geregeld met onze buurlanden, België en Duitsland, dat ze daar ook mogen rijden. Maar nu met de nieuwe wetgeving wordt het veel makkelijker om straks ook met LZV’s door andere Europese landen te rijden.’
Grote voordelen
Het rijden met LZV’s heeft grote voordelen volgens Smit. Twee LZV’s kunnen dezelfde hoeveelheid lading vervoeren als drie reguliere vrachtauto’s. ‘Dat betekent dat je minder vrachtauto’s nodig hebt om dezelfde hoeveelheid lading te vervoeren. Daarmee bespaar je ruimte op de weg, je gebruikt ook veel minder brandstof. Dat is goed voor het milieu, want hoe minder brandstof je nodig hebt, hoe minder CO₂-uitstoot er is.’
In Scandinavië en Spanje rijden al veel langere, zwaardere vrachtwagens rond, zo vertelde Smit in de uitzending. Dat zorgt daar voor een CO2-reductie van twintig tot dertig procent. ‘De verwachting is dat meer landen zullen volgen en ze moeten dan ook LZV’s uit andere landen accepteren.’
Elektrische trucks
Het aannemen van het voorstel zorgt ook sterk verbeterde inzetmogelijkheden voor nieuwe elektrisch vrachtauto’s en in de toekomst ook waterstoftrucks. En dat is hard nodig om aan de Klimaatdoelstellingen te kunnen voldoen.
‘Wetende dat elektrische trucks al twee tot drie keer zo duur in aanschaf zijn dan dieseltrucks wil je als ondernemer niet dat je ook nog moet inleveren op de laadruimte. Want een elektrische aandrijving kost veel extra ruimte en gewicht. Met het voorstel wordt dat aangepakt. Als het doorgaat mogen elektrische vrachtauto’s straks langer en zwaarder zijn.’
Wat nu?
Dat het voorstel door de transportcommissie van het Europees Parlement is aangenomen, betekent niet dat het proces nu afgerond is. Eerst moet het Europees Parlement nog met de zienswijze van de transportcommissie instemmen. Verder buigen de EU-transportministers, in de vorm van de Europese Raad, zich over hetzelfde voorstel. Als de Europese Raad akkoord is over het onderwerp, moeten de raad en het parlement het nog eens worden. Dat moet leiden tot een uiteindelijk herzieningsvoorstel. Er is dus nog een lange weg te gaan. TLN volgt de ontwikkelingen op de voet.