MONO-zakelijk: hoe MONO rijden uw werknemers?
Wist u dat bij 35 procent van de bedrijven van werknemers wordt verwacht dat ze altijd binnen een half uur op een berichtje reageren? “Totaal onverantwoord”, zegt minister Van Nieuwenhuizen. Hoe is dat bij uw onderneming geregeld?
Deze cijfers komen uit een onderzoek van Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).
Ook als je zakelijk onderweg bent: rij MONO
Vandaag wordt de campagne ‘MONO-zakelijk’, onderdeel van de lopende MONO-campagne, gelanceerd door minister Van Nieuwenhuizen. Zij is vandaag te gast bij een verdeelcentrum van Picnic. Picnic start deze maand met een veiligheidstraject waar MONO rijden een belangrijk onderdeel van is.
Het doel van MONO-zakelijk is dat werkgevers met hun werknemers afspraken maken over hun smartphonegedrag in de auto of op de fiets. “Ook als je zakelijk onderweg bent, geldt: hou je aandacht bij de weg en rij MONO”, aldus minister Van Nieuwenhuizen.
Verschillende transportbedrijven goed op weg
Ongeveer de helft van de werknemers is goed op weg. Zij hebben met hun werknemers afspraken gemaakt over het smartphonegebruik onderweg. Voorbeelden hiervan zijn bedrijven als Heineken, Shell, de ANWB en verschillende transportbedrijven, zoals Van den Broek Logistics.
SafeDrivePod
TLN is voorstander van het onmogelijk maken om te appen achter het stuur. Een van de middelen die aangeboden wordt, is de SafeDrivePod. Deze app blokkeert alle tekstfuncties van de smartphone zodra het voertuig rijdt. Chauffeurs worden hierdoor niet meer verleid om op hun smartphone te kijken. De SafeDrivePod kan ook niet onopgemerkt uitgezet worden. TLN-leden krijgen 15% korting per SafeDrivePod.
Meer informatie over MONO-zakelijk
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft de campagnewebsite gelanceerd. Op deze website vind je meer informatie, maar ook campagnemateriaal en tips om ervoor te zorgen dat werknemers MONO rijden.