Mooie mijlpaal: 15.000e zij-instromer aan de slag als vrachtwagenchauffeur
In het zij-instroomtraject om een vrachtwagenchauffeur te worden, is een mooie mijlpaal bereikt met Marco Wassink als het 15.000ste succesverhaal. Hieruit blijkt dat de sectorale campagne ‘ikwordvrachtwagenchauffeur’ een waardevol middel is om het tekort aan vrachtwagenchauffeurs aan te pakken en individuele dromen te verwezenlijken.
Sociale partners in de sector transport en logistiek (TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen) zetten onder andere de campagne ‘www.ikwordvrachtwagenchauffeur.nl‘ in om de krapte op de arbeidsmarkt op te vangen. De uitvoering van de campagne is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en wordt mogelijk gemaakt door SOOB, het O&O fonds voor de sector.
Marco Wassink is 15.000ste zij-instromer
Marco Wassink, voorheen actief in de verkoop van luxe badkamers gedurende 25 jaar, heeft succesvol de overstap gemaakt naar het beroep van vrachtwagenchauffeur via het zij-instroomtraject van het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). In januari 2023 ging hij aan de slag bij Veldhuizen Transport. Hij klom op van een bakwagen naar een trekker-opleggercombinatie, altijd begeleid door een mentorchauffeur. Marco benadrukt de uitdagingen die hij tegenkwam bij zijn omscholing: “Na zoveel jaren in de schoolbanken zitten, viel niet mee, maar ik wilde alles in één keer halen, wat uiteindelijk gelukt is.” In zijn nieuwe functie geniet Marco van afwisselend werk en bezoekt hij prachtige locaties. Marco concludeert: “De keuze om vrachtwagenchauffeur te worden, was de beste beslissing die ik kon nemen. Ik ben erg blij met mijn keuze en raad iedereen aan om dezelfde stap te zetten.”
Inspelen op veranderende tijden
Transportbedrijf Van Veldhuizen Logistiek uit Veenendaal had de eer om de 15.000ste zij-instromer van het traject te verwelkomen. Operationeel directeur Marc van Veldhuizen: “Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs is een wijdverspreid probleem in Nederland, waardoor ondernemers creatieve manieren moeten vinden om nieuw personeel aan te trekken. Vroeger kwamen chauffeurs vaak via persoonlijke netwerken binnen, maar die tijden zijn veranderd. Nu moeten we investeren in het aantrekken en opleiden van hoogwaardig personeel. Daarom werken we met bbl-leerlingen en zoeken we naar getalenteerde individuen buiten onze sector. Het STL zij-instroomtraject helpt ons om nieuw, gemotiveerd personeel te vinden en op te leiden. Zo zijn we in contact gekomen met Marco Wassink. We hadden er meteen een goed gevoel bij en hebben hard gewerkt om hem in ons team te verwelkomen, omdat we geloven dat een chauffeur ons visitekaartje is.”
Overstap realiseren met subsidie en baangarantie
Werken als vrachtwagenchauffeur in de sector transport en logistiek betekent werken in een sector die ertoe doet: het is een vitaal beroep. De vrijheid, zelfstandigheid, baanzekerheid en de afwisseling maken het beroep aantrekkelijk voor een bredere groep mensen. Het is een baan van deze tijd in een dynamische sector met zekerheid voor de toekomst. Om de drempel van het lesgeld te verlagen is er een flinke vergoeding beschikbaar waarbij je maximaal 15% van het lesgeld voor de opleiding Chauffeur beroepsgoederenvervoer zelf moet betalen. Dit zijn bijvoorbeeld ook rijlessen voor het behalen van je C(E) rijbewijs. En door het aanbieden van een baangarantie bij een toekomstige werkgever wil de sector de keuze nog verder vergemakkelijken. Na je opleiding ga je dan direct aan de slag. Inmiddels hebben honderden transportbedrijven gebruikgemaakt van de aantrekkelijke subsidiemogelijkheden.
Ook vrachtwagenchauffeur worden?
Werken als vrachtwagenchauffeur in de sector transport en logistiek is werken in een sector die ertoe doet: het is een vitaal beroep. We staan nooit stil. Het werk is er altijd. En dat blijft ook zo. We heten je van harte welkom om in onze sector aan de slag te gaan. Pak jij die kans?